مسکن و ساختمان

بنیامین شمس سازنده و طراح:

خرید اوراق بدترین مسیر ممکن برای بازار مسکن

 بنیامین شمس سازنده و طراح درباره وضعیت مسکن در تهران در گفتگو با صما بیان کرد: در حال حاضر واحدها هم گران است و هم مشتری در بازار نیست. اگر کسی واحدی در تهران داشته باشد می تواند با فروش آن واحد دیگری خریداری کند؛ اما قدرت خرید واقعی وجود ندارد. یعنی فرد با درآمد خودش با وام و پس اندازش نمی تواند خرید کند. الان خرید تبدیلی است .آپارتمان ۵۰ متری را به ۶۰ متری تبدیل می کند؛ اما قدرت خرید واقعی ندارند.

این سازنده در ادامه به گرانی مصالح اشاره کرد و گفت: مثلا قیمت یونولیت به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است و با همین روال و گرانی دلار باز هم مصالح گران تر می شود، مگر قیمت دلار افت کند و روی ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان تثبیت شود.

شمس افزود: گران شدن مسکن گاهی به دلیل هیجانی است که در بازار اتفاق می افتد اما  الان منطقی است همه چیز گران شده است.دستمزد ، مصالح،عوارض دولتی و شهرداری هم ۴۰ درصد روی عوارض ساخت و ساز گذاشته است بنابراین مسکن هم گران می شود.

این سازنده افزود: تورم همه چیز را گران کرده است که طبیعتا تاثیر این گرانی ها روی قیمت ساختمان تاثیر می گذارد؛ چرا که مثلا لوله کش برمبنای هزینه اش به سازنده قیمت می دهد. شمس ادامه داد: اگرهمه چیز ارزان تر شود قیمت مسکن هم ارزان تر می شود.

شمس همچنین به موارد دیگری که سبب افزایش قیمت مسکن شده است اشاره و بیان کرد: قبلا بانک مسکن به سازنده وام می داد وسازنده تحت نظارت بانک مرحله به مرحله وام را خرج می کرد. بعد هم وام روی همه واحدها قسط بندی می شد.الان بانک وام را یا به سازنده نمی دهد یا سلیقه ای به کسانی که بخواهد وام می دهد.

وی افزود: وقتی سازنده با سرمایه خودش می سازد می خواهد از تومان به تومان آن سود ببرد و فضای ریسک برای او وجود ندارد که قیمت را ارزان کند. قبلا ۵ میلیارد وام می گرفت و پول خودش نبود.

این سازنده همچنین به نبود تسهیلات بانکی برای مردم اشاره کرد و گفت: وقتی که وام نیست یا مبلغ آن قابل توجه نیست قدرت خرید هم پایین می آید خریدار باید برود اوراق بخرد. خرید اوراق بدترین مسیر ممکن برای بازار مسکن است. در بازار سود هم از کسی بخواهید بگیرند آخرش می گیرند. بدترین نزول خوار ۱۰۰ میلیون تومان به شما می دهد و ماهیانه میزان مشخصی از شما سود می خواهد. بانک وام ۴۳۰ میلیون تومانی را نداده ۳۰ درصد تا ۲۵ درصدسودش را می گیرد و خریدار باید ۱۲۰ میلیون اوراق بخرد برای وام ۴۳۰ میلیونی که با این مبلغ قدرت خرید ندارد. این رفتار نه از نظر شرعی درست است، نه از منظر بازار؛ چون فقط تورم زاست. برای گرفتن وام، ۲۵ درصد وام نگرفته را باید نقد بپردازید از طرف دیگر وامی را بگیرید که ۱۲ سال آینده دو برابر و نیم آن راباید پس بدهید.

او درباره وضعیت مسکن درمنطقه ۱۰ گفت: معمولا در این منطقه واحدها کوچک هستند متوسط بین ۳۵ تا ۶۰ متری است و قالب خریدارها از مناطق بالاتر با پول رهنی که پیشتر می دادند به این منطقه برای خرید مراجعه می کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا