مسکن و ساختمان

بررسی آمارپروانه‌های ساخت تهران در دوران سه شهردار

وضعیت این روزهای بازار مسکن خوب نیست، افزایش قیمت های مصالح، صدور پروانه، مالیات ساخت.. سبب خروج برخی از سازندگان از بازار شده است. قیمت های بالای ساخت مسکن در کنار کاهش قدرت خرید مردم سبب شده است آمار ساخت و ساز کمتر شود. در این بازار متلاطم هرکسی نمی تواند سقفی را بالا ببرد. این وضعیت را از تعداد پروانه‌های صادر شده برای ساخت طی سال‌های گذشته و امسال می‌توان فهمید. صما به بررسی آمار پروانه های ساخت تهران از سال ۹۰ تا ۱۴۰۱ پرداخته است.

آمار پروانه‌های صادر شده در دوران مدیریت زاکانی

در فصل سوم مدیریت علیرضا زاکانی در شهرداری تهران یعنی بهار ۱۴۰۱ شاهد کاهش تعداد پروانه های صادره نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ هستیم. در حقیقت با نگاه به این اعداد متوجه کاهشی ۴۷ درصدی می شویم. شهرداری تهران در بهار ۱۴۰۰ یعنی ایامی که با عدم قطعیت‌های سیاسی و مدیریتی به علت برگزاری انتخابات شورای شهر مواجه بود توانسته بود ۱ هزار و ۳۹۹ پروانه ساختمانی صادر کند ؛اما بهار سال ۱۴۰۱ که شهرداری در ثبات کامل مدیریتی بسر می برد فقط ۷۳۶ پروانه صادر شد. این در حالی است که حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفته است پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال شش هزار پروانه ساخت در شهر تهران صادر شود. هنوز آمار صدور پروانه ۶ ماه دوم منتشر نشده است تا مشخص شود وضعیت نیم سال اول چگونه است و چقدر این پیش بینی تحقق پذیراست.

آمار پروانه‌های صادر شده در دوران مدیریت حناچی

اگر به پرونده پیروز حناچی نگاه کنیم یعنی پنجمین دوره مدیریت شهری (از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) به دلیل کاهش تراکم فروشی  از سال ۹۰ تا اواسط سال ۹۶ مجموعا ۱۰۴ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی در تهران صادر شده است. یعنی متوسط صدور پروانه ساختمانی در سال ۱۶ میلیون متر مربع بوده است.

سال ۹۶ در شهر تهران تعداد ٩ هزار ٣١۶ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران صادرشده است که نسبت به سال ۹۵ حدود٧,۴ درصد افزایش داشته است.

سال ۹۷ این تعداد به ۱۰ هزار و ۹۵۴ رسیده که نسبت به سال گذشته آن حدود ١٧,۶ درصد افزایش داشته است. این میزان در سال ۹۸ در شهر تهران با ۱۴.۷ درصد کاهش به ۹ هزار۳۰۰ فقره رسیده است. تعدادکل جوازهای صادره در سال ۹۹ حدود ۷،۱۲۸ فقره است. همچنین این آمار در سال ۹۹، ۷ هزار و ۱۲۶ مورد بوده است. از دیگر سو به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران  ۵ هزار و ۸۰۲ مورد پروانه ساختمانی طی سال۱۴۰۰ صادر شده است. 

آمار پروانه‌های صادر شده در دوران سوم قالیباف

در دوران سوم شهرداری محمد باقر قالیباف از سال ۹۰ تا ۹۵ هرسال شاهد کمتر شدن تعداد پروانه های ساخت و ساز هستیم. مثلا در سال ۹۵ ، ۸ هزار ۷۱۷ پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شده است. در سال ۹۴ نیزاجازه ساخت ۸۰۶۷ هزار واحد در تهران داده شده ، همچنین این آمار در سال ۹۳  تعداد  ۱۰هزار ۱۸۵ پروانه را نشان می دهد که نسبت به سال قبل حدود ۵۲.۳ درصد کاهش داشته است.

در سال ۹۲ نیز شهرداری تهران اقدام به صدور ۲۱ هزار و ۳۴۶ پروانه کرد. نگاه به آمار سال ۹۱ نیز این میزان را تعداد ۲۳ هزار۷۵۷ نشان می دهد

که این تعداد پروانه حدود ۱۱.۵ درصد از کل پروانه های صادر شده از سوی شهرداری های کشور را تشکیل می داده است.  از دیگر سو نگاهی به آمارهای سال ۹۰ نشان می دهد شهرداری تهران برای ۶۱ هزار و ۴۲۵ واحد مسکونی پروانه‌ احداث ساختمان صادر کرده است.

سونامی افزایش عوارض شهرداری

برگردیم به سال ۱۴۰۱ درحالی که بازار ساخت و ساز از رشد چشمگیر قیمت زمین و سایر نهادهای تولید اعم از مصالح ساختمانی و دستمزد کارگر و سایر عوامل تولید رنج می‌برد به گفته دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور سونامی افزایش عوارض شهرداری‌ها، تولید مسکن در کشور را با چالش جدی و تهدید مواجه کرده است. فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرده شرایط تولید مسکن در کشور بسیار پر ریسک، پر مخاطره و سخت شده است و متاسفانه هیچ نظارت و کنترلی توسط دستگاه‌های متولی بر تولید مسکن وجود ندارد. وی افزود: سونامی افزایش عوارض شهرداری‌ها، تولید مسکن در کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت: سنگین شدن عوارض‌های شهرداری باعث شده تا تولید مسکن با تهدیدی جدی مواجه شود و از این رو باید گفت که با توجه به شرایط موجود، بازار مسکن در یک سال آینده با مخاطرات بسیار جدی مواجه خواهد شد. بناراین می توان اظهار کرد رسیدن به ۶ هزار پرونده پیش بینی شده می تواند محتمل نباشد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا