مسکن و ساختماننظام مهندسی

رفتارهای غیرحرفه‌ای مانع پایداری و ایمنی ساختمان است

در کنار مواردی مانند ضعف قوانین و مقررات و نظام اداری، ضعف عوامل کنترلی و نظارتی، ضعف فناوری و روش‌های اجرائی، ضعف کیفی مصالح مصرفی و غلبه سوداگری بر اصول و قواعد فنی، بخشی از آنچه موجب ازدست‌رفتن ساختمان‌هایی برخوردار از استحکام، ایمنی، آسایش، صرفه اقتصادی و بهره‌دهی مناسب می‌شود، در ضعف مسائل رفتاری و اخلاقی شبکه انسانی ساخت‌وساز قابل جست‌وجو است.

در کنار مواردی مانند ضعف قوانین و مقررات و نظام اداری، ضعف عوامل کنترلی و نظارتی، ضعف فناوری و روش‌های اجرائی، ضعف کیفی مصالح مصرفی و غلبه سوداگری بر اصول و قواعد فنی، بخشی از آنچه موجب ازدست‌رفتن ساختمان‌هایی برخوردار از استحکام، ایمنی، آسایش، صرفه اقتصادی و بهره‌دهی مناسب می‌شود، در ضعف مسائل رفتاری و اخلاقی شبکه انسانی ساخت‌وساز قابل جست‌وجو است. مهندسان طراح، ناظر و مجری به همراه سایر شاغلان در ساختمان، مالکان و کارفرمایان، بهره‌برداران، مسئولان و مأموران نهادهای متولی، شبکه انسانی ساخت‌وساز را تشکیل می‌دهند. وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۵ با توجه به مسائل اخلاقی حاکم بر ارائه خدمات مهندسی، دستورالعملی تحت عنوان «نظام‌نامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان» تدوین و به سازمان‌های نظام مهندسی ابلاغ کرد که البته هیچ‌گاه مورد توجه و تلاش برای ترویج آن از سوی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان قرار نگرفت. در ادامه بارزترین مصادیق رفتارهای نادرست و رعایت‌‌نشدن اخلاق در ارائه خدمات مهندسی نظام ساخت‌وساز شهری ارائه می‌شود.

۱- ارائه گواهی‌های صوری و جعل سابقه کار در بدو ورود به حرفه و اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی

۲- انجام طراحی در صورتی که فرد فاقد پروانه طراحی است و اخذ مهر و امضای تأیید از مهندسان دارای پروانه

۳- تأیید نقشه‌ها و طرح‌هایی که توسط افراد دیگر تهیه شده و بررسی‌نکردن کافی در نقشه و طرح تهیه‌شده

۴- عدم رعایت موارد آیین‌نامه‌ای در طراحی برای به اصطلاح سبک‌سازی طرح برای جلب مشتری (بسازوبفروش‌ها) به دفتر طراحی

۵- انجام طراحی با دانش اندک و عدم تسلط به همه مباحث فنی و آیین‌نامه‌ای

۶- بازدیدنکردن کافی به لحاظ تعداد بازدیدها و صرف وقت کافی در هر بازدید برای بررسی همه موارد نظارتی

۷- انجام نظارت با دانش اندک و عدم تسلط به همه مباحث فنی و اجرائی و نظارتی

۸- چشم‌پوشی و صرف‌نظر از اشکالات اجرائی در جهت اخذ مابازای ریالی از مالکان در جایگاه ناظر و مجری

۹- سخت‌گیری بیجا و به اصطلاح مچ‌گیری نسبت به موارد ساده و پیش‌پا‌افتاده و قابل اغماض و اصلاح برای اخذ مابازای ریالی از مالکان

۱۰- قبول تعهد و پذیریش مسئولیت اجرای ساختمان به‌عنوان مجری ذی‌صلاح و در عمل انجام‌ندادن تکالیف و وظایف قانونی (مجری صوری)

۱۱- به‌روزرسانی‌نکردن دانش حرفه‌ای بعد از اخذ پروانه اشتغال و مطالعه‌نکردن ویرایش‌های بعدی مقررات ملی ساختمان

۱۲- تحویل پروانه اشتغال به کار مهندسی به شرکت‌ها و اشخاص حقوقی بدون ارائه خدمات مهندسی

۱۳- ‌بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی کارگاه در جایگاه مجری و ناظر (مواردی مثل حفظ و حراست از گیاهان و درختان اطراف، مصرف بی‌رویه آب، مصرف بی‌رویه انرژی، آلودگی هوا از انتشار گرد و غبار قابل‌کنترل و دود دستگاه‌هایی که امکان حذف یا کنترل دارند)

۱۴- بی‌توجهی به وضعیت کارگران مشغول در ساختمان به لحاظ قراردادی، ایمنی، بهداشتی، معیشتی و کرامت انسانی

۱۵- اسرافکاری و عدم رعایت حقوق کارفرما برای اجرای بهینه ساختمان به لحاظ زمانی و هزینه‌ای

۱۶- رعایت‌نکردن حقوق همسایگان و اشخاص ثالث برای رعایت ایمنی پیرامون کارگاه (شعاع مؤثر) و عدم رعایت و کنترل آلاینده‌های صوتی و بصری

۱۷- انجام‌ندادن بررسی‌های کافی و لازم و ارائه گواهی‌های صوری در جایگاه بازرس و آزمایشگر جوش، بتون، خاک و سایر مصالح

۱۸- فقدان پرهیز و انصراف مهندس از کاری که به لحاظ فیزیکی، فکری، علمی و زمانی امکان ارائه خدمات بهینه را ندارد.

البته علل وقوع چنین مواردی نیاز به بررسی و زمینه‌کاوی دارد. زمینه بروز بسیاری از بی‌اخلاقی‌های رایج، قوانین و مقررات و نظام اداری و اقتصادی ساخت‌وساز است که مسائل رفتار حرفه‌ای مهندسان در کنار آنها به‌عنوان عوامل ازدست‌رفتن کیفیت ساختمان‌ها مطرح می‌شود. به‌عبارتی ضعف‌ها و انحرافات نظام اداری و اقتصادی حاکم، هم کاهش کیفیت ساختمان‌ها را در پی دارد و هم کاهش کیفیت خدمات مهندسی را موجب می‌شود. در همان سالی که نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد، وزارت مذکور تلاش بسیاری کرد تا در قالب «آیین‌نامه کنترل ساختمان» به اصلاح رویه‌ها و روابط حرفه‌ای حاکم بر ساخت‌وساز بپردازد‌ اما با مخالفت‌های سنگین ذی‌نفعان وضع موجود و عوامل و نمایندگانشان در هیئت دولت و مجلس و شهرداری‌ها مواجه شد. مسئله‌ای که باعث شد نظام‌نامه اخلاقی مهندسی هم به دست فراموشی سپرده شود. محیط و شرایط موجود است که هم تعدد رفتارهای نادرست و هم تعدد عاملان به آن رفتارها را به وجود می‌آورد. در مثالی درخصوص کارکرد «قفل» عنوان می‌شود که اندکی از افراد اگر قفل و بستی هم در کار نباشد به حریم دیگری وارد نمی‌شوند و اندکی دیگر با وجود قفل هم، باز درصدد شکستن حریم برمی‌آیند‌ اما اکثر افراد در مواجهه با در بسته و قفل از ورود به حریم دیگری صرف‌نظر می‌کنند. در شرایطی که محیط، افراد را به سمت رفتارهایی خاص و یکدست پیش می‌راند، نمی‌توان انتظار رعایت آرمان‌های اخلاقی از اکثر افراد داشت. با اصلاح شرایط، تعداد اندکی از رفتارهای نادرست و تعداد اندکی از عاملان به آن رفتارها باقی می‌ماند.

حامد خانجانی کارشناس ارشد مدیریت ساخت، منبع شرق

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا