مسکن و ساختمان

انتقادات بسیار از اعلام قیمت مصالح ساختمانی مرکز آمار

مرکز آمار ایران به تازگی گزارش تحولات بازار مصالح ساختمانی در سه ماهه دوم سال را منتشر کرده که با انتقادات زیادی از سوی فعالان صنعت ساختمان مواجه شده است. سازندگان مسکن عنوان می‌کنند داده‌های مرکز آمار، از زمین تا آسمان با آنچه در کف بازار مصالح ساختمانی در جریان است تفاوت دارد.

به گزارش صما و به نقل از تجارت‌نیوز، در حالی مرکز آمار از کاهش ۳.۴ درصدی تورم فصلی مصالح ساختمانی خبر داده است که این رقم در مقایسه با تورم فصول قبل بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. فعالان بازار اعلام می‌کنند ارقام و آمارهایی که اخیرا مرکز آمار از  وضعیت بازار مصالح ساختمانی در فصل تابستان منتشر کرده است از زمین تا آسمان با آنچه در کف بازار رخ می‌دهد قاصله دارد و مشخص نیست مرکز آمار داده‌های خود را از کدام بازار استخراج کرده است!

نکته عجیب گزارش مرکز آمار هم همین تورم فصلی است. در این گزارش گفته شده است که تورم فصلی تابستان (تغییر قیمت‌ها نسبت به فصل قبل) منفی ۳.۴ درصد بوده است. به نحوی که نه تنها تورم ۲۶.۳ درصدی فصل بهار از بین رفته بلکه قیمت‌ها تورم منفی مضاعفی را تجربه کرده و ۲۹.۷ درصد عقب نشینی کرده‌اند! اما آیا در کف بازار هم ریزش ۳۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی دیده می‌شود؟

 

فاصله زیاد آمار رسمی با نرخ‌های بازار

بر اساس گزارش مرکز آمار، طی سه ماهه دوم سال بیشترین تاثیر در کاهش تورم مصالح ساختمانی را گروه اجرایی « سیمان، بتن، شن و ماسه» با ۱۵.۴ درصد افت قیمت‌ داشته است.  این در حالی است که قیمت‌های کف بازار حرف دیگری می‌زند.

به عنوان مثال در همین گروه مورد اشاره، قیمت سیمان سرباره نائین (بسته‌بندی ۴۰ کیلویی) از قیمت ۵۴ هزار تومان در ابتدای تیرماه به ۷۵ هزار تومان در پایان شهریورماه رسیده بود که رشد ۳۸.۹ درصدی قیمت در بازار را نشان می‌دهد.

در این گروه همچنین سیمان پرتلند ساوه (۴۰ کیلویی) که در ابتدای تیرماه ۵۵ هزار تومان بوده است، در انتهای شهریورماه به ۸۵ هزار تومان رسیده بود که نشان از رشد ۵۴.۵ درصدی دارد.

این رشد قیمت در انواع دیگر سیمان هم صادق بوده و رشدهایی از ۴۵  تا ۱۱۴ درصدی در انواع سیمان تیپ ۲ شمال، تیپ ۲ تهران و در بسته‌های ۵۰ کیلویی ثبت شده است.

حال آنکه گزارش مرکز آمار متوسط قیمت سیمان پرتلند تیپ ۲ (بسته ۵۰ کیلویی) را برای فصل تابستان ۵۳ هزار و ۱۶۱ تومان اعلام کرده است. بر اساس گزارش مرکز آمار کف قیمت این نوع از سیمان در سه ماهه دوم سال ۴۸ هزار تومان و سقف قیمتی آن ۶۰ هزار تومان بوده است!

 

کاهش قیمت مصالح در فصل ساخت‌وساز؟

در حالی مرکز آمار از تورم منفی مصالح ساختمانی در فصل تابستان خبر داده است که سه ماهه دوم هر سال عموما دوره رونق ساخت‌وساز محسوب می‌شود. این قانون نانوشته حتی در سال‌های رکود بازار مسکن هم صادق است و هر ساله با ورود به شش ماهه دوم سال است که فعالیت‌های ساختمانی با کاهش یا توقف مواجه می‌شوند. بر همین اساس تورم منفی اعلام شده برای فصل تابستان عجیب به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر در حالی مرکز آمار تورم مصالح ساختمانی را در تابستان منفی اعلام کرده که به شهادت بازار، قیمت این مصالح حتی در فصل پاییز هم که معمولا ساخت‌وساز زیادی انجام نمیشود، افزایشی بوده است. فعالان بازار به ویژه از افزایش قیمت مصالحی مانند یونولیت‌های سقفی گله‌مند هستند. پیشتر فرشید پورحاجت هم به این مورد اشاره کرده بود. اکنون برخی فعالان ساخت‌وساز عنوان می‌کنند قیمت یونولیت سقفی از ۷۰ هزار تومان در مهرماه به ۴۰۰ هزار تومان در ماه جاری رسیده است!

حتی یک بررسی اجمالی از وضعیت بازار مصالح ساختمانی هم تناقض آشکاری که میان داده‌های مرکز آمار و کف بازار وجود دارد را اثبات می‌کند. مشخص نیست مرکز آمار، داده‌های خود را از کدام بازار به دست آورده و این بررسی چقدر دقیق بوده است؟

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا