مسکن و ساختمان

ربع سکه‌های تهران و قیمت‌های باورنکردنی/ اختلاف قیمت در بازار خانه‌های نقلی

بررسی فایل‌های مشاوران املاک در مناطق مختلف شهر تهران حاکی از فاصله زیاد قیمت‌هاست. این فاصله قیمتی نه تنها در میان مناطق مختلف که حتی بین محلات و خیابان‌های یک منطقه واحد هم قابل ملاحظه است.

به گزارش صما و به نقل از تجارت‌نیوز، در میان واحدهای آپارتمانی عرضه شده در بنگاه‌های مشاور املاک شهر تهران، واحدهایی با متراژ پایین، بالاتر قیمت می‌خورند و طبعا هر چه امکانات واحد مسکونی کامل‌تر و سال ساخت هم کمتر باشد، قیمت پیشنهادی فروشندگان افزایش می‌یابد. این همان مسیری است که با رشد قیمت مسکن از یک سو و سیر صعودی تورم و کاهش ارزش پول از سوی دیگر، همواره در بازار مسکن ایران طی شده است.

گفتنی است بررسی آخرین گزارش بانک مرکزی از توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۶.۸ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال اما بررسیها حاکی است تعداد فایلهای خانه‌های کوچک‌متراژ در هفته‌های اخیر کاهش جدی داشته است.

 

فاصله قیمت‌ها در محله‌های پرطرفدار منطقه ۵

اختلاف قیمت واحدهای نقلی که برخی فعالان بازار مسکن، از آن با عنوان ربع سکه یاد میکنند به قدری فاحش است که به عنوان مثال در منطقه ۵ تهران، هم می‌توان آپارتمان با قیمت هر متر ۱۸ تا ۲۸ میلیون تومان در محله اندیشه پیدا کرد و هم می‌توان در بلوار تعاون واحدهایی با قیمت متری ۷۳ میلیون تومان یافت. در همین حال قیمت در  مناطقی نظیر بلوار فردوس، بلوار اباذر، شهران، ارم و جنت‌آباد که همگی در منطقه ۵ قرار دارند از متری ۵۷ تا بیش از ۶۷ میلیون تومان متغیر است. گفتنی است منطقه ۵ تهران دست کم از ابتدای سال جاری، هر ماه جزو پرمعامله‌ترین مناطق تهران بوده است.

 

اختلاف قیمت ۴۰ میلیون تومانی در مناطق ۲ ، ۳ و ۷

این اختلاف اما در منطقه ۷ آشکارتر است. به عنوان مثال یک واحد آپارتمان مسکونی در خواجه نظام‌الملک متری ۳۸ میلیون تومان عرضه شده اما یک واحد دیگر در همین منطقه شهرداری اما در محله سهروردی متری ۸۲ میلیون تومان قیمت خورده است.

در منطقه ۲ نیز همین اختلاف قیمتی اما با فاصله‌ای کمتر قابل مشاهده است. مثلا در پونک یک واحد ۴۲ متری ۵ سال ساخت، متری ۶۳ میلیون تومان قیمت خورده اما یک واحد ۶۲ متری در همین منطقه اما واقع در محله مرزداران، متری ۷۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه شده است. این در حالی است که متوسط قیمت مسکن در محله‌های دریان‌نو و ستارخان هم در محدوده ۶۲ تا ۶۸ میلیون تومان متغیر است. اما در محله شهرک غرب که آن هم در منطقه ۲ قرار دارد، قیمت هر یک متر واحد مسکونی ۶۰ متری معادل ۱۰۸ میلیون تومان بوده است.

در منطقه ۶ و محله یوسف‌آباد هم یک واحد ۷۰ متری به طور متوسط ۸۲ میلیون تومان در هر متر مربع قیمت خورده است. اما در همان منطقه شهرداری و محله نجات‌اللهی آپارتمان در متوسط قیمت متری ۴۵ تا ۵۰  میلیون تومان عرضه می‌شود.

 

ربع سکه‌های شمال تهران بالای ۶۰ میلیون تومان

در این میان هر چه به مناطق شمالی تهران نزدیک‌تر می‌شویم، نرخ‌ها به شدت افزایش می‌یابند. اگرچه همچنان اختلاف قیمت‌ها در برخی محلات خودنمایی می‌کند؛ به عنوان مثال یک واحد ۶۰ متری در محله فرمانیه منطقه یک متری ۹۸ میلیون تومان قیمت خورده است و یک واحد ۵۰ متری در همان منطقه اما در محله ولنجک، متری ۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. در محله دربند هم آپارتمان‌های نوساز با متراژ پایین در متوسط قیمت ۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شوند.

در همین حال مالکان آپارتمان‌های نوساز ۱ تا ۵ ساله در منطقه سه نیز هر متراژ واحد مسکونی را به طور متوسط بیش از ۷۰ میلیون تومان قیمت زده‌اند. به عنوان مثال یک آپارتمان ۶۱ متری در بلوار میرداماد متری ۷۲ میلیون تومان عرضه شده است.

 

نکته جالب توجه دیگر نیز فایل خانه‌های نقلی در شریعتی جنوبی (منطقه ۱۹) است که در برخی موارد تا متری ۱۰۰ میلیون تومان هم قیمت خورده است.

ربع سکه اصطلاحی است که این روزها در میان مشاورین املاک رایج شده و حکایت از ارزش و یا قیمت بالای واحدهای نقلی و یا به اصطلاح قواره‌ای دارد.

 

تفاوت نجومی قیمت‌ها در مناطق مختلف

اگرچه قیمت‌ها بر اساس امکانات ملک، محله و تمایلات مالکان عموما متغیر است اما همین بررسی اجمالی حاکی از اختلاف قیمتی بسیار زیاد میان محلات و مناطق مختلف تهران است. بر اساس همین فایل‌های بررسی شده، در حالی یک واحد نقلی در اندیشه (منطقه ) متری ۱۸ میلیون تومان قیمت خورده است که یک واحد نقلی در شهرک غرب (منطقه ۲) متری ۱۰۸ میلیون تومان قیمت دارد! به عبارت دیگر قیمت ربع‌سکه‌های شهرک غرب دست کم ۶ برابر ربع سکه‌های منطقه ۵ قیمت می‌خورند! در نگاهی دیگر، در حالی که با ۹۰۰ میلیون تومان می‌توان در محله اندیشه، یک واحد ۵۰ متری خرید، در شهرک غرب تنها می‌توان ۹ متر از یک واحد آپارتمانی کوچک‌متراژ را خریداری کرد!

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا