یادداشت

بازاراین روزها به ما چه می‌گوید؟

شاید سرمایه‌گذاران مسکن در طول فعالیت حرفه‌ای‌شان هرگز چنین روزهایی را مجسم نکرده بودند.
کشتی شکسته اقتصاد که حتی پیش از ناآرامی‌های اخیر نیز در معرض برخورد با واپسین صخره‌های ویرانگر بود، حالا چنان در تلاطم طوفان به دام افتاده که به کلی سکان از دست ناخدا ربوده و معلوم نیست که چه زمانی به کلی فروشکسته و غرق شود.
از سوی دیگر، بازارهای موازی به خصوص بورس، به کلی هیچ نشانی از بهبود به دست نمی‌دهند و اگرچه ارز و طلا با تنفس مصنوعی در ظاهر بحرانی از خود نشان نمی‌دهند، اما با سیل تزریق نقدینگی بی‌پشتوانه به نظر نمی‌رسد که این روزها بتوان حتی به آنچه چشم‌مان نشان می‌دهد اعتماد کنیم.
گفتن از افزایش قیمت زمین و مصالح و خدمات و تعرفه‌های مهندسی و … نیز در این میان بیشتر به تکرار لوس مکررات می‌ماند؛ آن هم در حالی که حتی درازای طناب لنگر سنجش و مقیاس ما به عمق وخامت موجود قد نمی‌دهد.
در این میان، بر اساس آن قول مشهور که می‌گوید سرمایه ترسوست، چندان غیر طبیعی نیست که ببینیم حجم زیادی از دارایی سرمایه‌گذاران ملکی روانه آن‌سوی مرزها می‌شود؛ به این امید که شاید با خرید ملک در دیاری دیگر، متحمل ریسک کمتری شده و یا حتی به سود تضمین‌شده‌تری دست یابند.
از آن سو، بسیاری دیگر نیز دست نگه‌داشته‌اند؛ برخی به اجبار رکود، که فروش املاکشان را یکسره در محاق برده و برخی دیگر ناگزیر از توقف امور، تا ببینند سرانجام کار چه می‌شود و آیا می‌توانند به زودی پروژه‌ای جدید تعریف نمایند یا خیر.
باری به هر جهت، اگر بخواهیم بازار مسکن این روزها را توصیف کنیم تنها یک کلمه می‌تواند گویای همه چیز باشد: توقف!
و این به معنای توقفی نسبتاً مطلق در همه ساز و کارهای صنعت ساختمان است؛ از سرمایه‌گذاری و طراحی پروژه تا اجرا و فروش که زنجیره این صنعت را شکل می‌دهد.
و جالب‌تر از همه اینکه این بلاتکلیفی حتی به بخش رسانه‌ای صنعت ساختمان هم سرایت کرده و ما نیز با وجود سال‌ها سابقه در این حوزه، مانده‌ایم که به مخاطب چه بگوییم که در خور این روزگار باشد؟
با این همه به خود می‌گوییم که اگر نه موظف به دریافت نتیجه، دست کم مکلف به زنده نگهداشتن امید هستیم و تمام سعی خود را می‌کنیم که دست کم هر آنچه که در این وانفسا از دستمان برمی‌آید انجام دهیم.
امید که بتوانیم در این روزهای سخت نیز همدل و هم‌قدم شما همراهان همیشگی خود باشیم.

سعید ظریف مدیرعامل مجتمع رسانه‌ای ساختمان صما

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا