مسکن و ساختمان

تشریح وضعیت نهضت مسکن در تهران

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: پروژه نهضت ملی مسکن در شش شهر استان تهران به متوسط پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد رسیده و برخی در مرحله نازک‌کاری قرار دارد، اما با موانعی مثل عدم واریز آورده از سوی متقاضیان، پرداخت نشدن وام ۴۵۰ میلیون تومانی توسط سیستم بانکی و همراهی نکردن دستگاه‌های خدمات‌رسان در تامین انشعابات مواجهیم.

به گزارش صما حسن شافعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود ۴۰۰۰ واحد نهضت ملی مسکن توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در دست اجرا است که به صورت میانگین ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. پروژه‌ها در تهرانسر، شهریار، اسلامشهر، رباط کریم، قرچک و پاکدشت قرار دارد.

وی برخی مشکلات پروژه‌ها را نوسان قیمت مصالح ساختمانی و عدم همراهی دستگاه‌های خدمات‌رسان در تامین انشعابات دانست و گفت: نوسانات قیمت مصالح ساختمانی می‌تواند پروژه‌ها را دچار چالش کند. این موانع را در جلسات شورای مسکن به وارت راه و شهرسای منعکس کردیم و پیشنهاد داده‌ایم تا واسطه‌ها حذف شود و مصالح به صورت مستقیم از کارخانه‌ها به پروژه‌ها برسد که باید وزارت صمت همکاری کند.

توقف نداریم اما  کندی داریم

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران تاکید کرد: بحمدالله هیچ‌یک از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران متوقف نشده بلکه ممکن است کند شده باشد. این کندی به چند دلیل می‌تواند باشد؛ یکی از موضوعات به آورده متقاضیان مربوط می‌شود که برخی افراد به‌موقع نسبت به پرداخت وجه اقدام نمی‌کنند. مساله دیگر عدم تخصیص تسهیلات متمم ۴۵۰ میلیون تومانی است. شخص رییس‌جمهور به پرداخت وام ۴۵۰ میلیون تومانی تاکید دارد و امیدواریم سیستم بانکی همراهی لازم را داشته باشد.

شافعی با بیان این‌که برخی بلوک‌های پروژه ۶۳۰ واحدی پاکدشت به مرحله‌ی نازک‌کاری رسیده است گفت: اسکلت تمامی بلوک‌ها به اتمام رسیده و هم‌اکنون در مرحله سفت‌کاری هستند. برخی نیز در مرحله‌ی نازک‌کاری قرار دارند. اما هنوز در هیچ‌یک از شهرها انشعابات آب و فاضلاب، گاز، برق و مخابرات به پروژه‌های ما نرسیده است. در بعضی از پروژه‌ها از برق کارگاهی استفاده می‌کنیم و پروژه‌ای داریم که با ژنراتور کار می‌کند.

بعد از دو مرحله اخطار، متقاضیان دیگری را جایگزین کنیم

وی درباره میزان پرداخت آورده از سوی متقاضیان بیان کرد: به طور متوسط متقاضیان چهار مرحله آورده‌ی ۴۰ میلیون تومانی را واریز  کرده‌اند. این مساله برای همه‌ی افراد به یک صورت نیست، مثلا در برخی پروژه‌ها پیامک پنجم را فرستاده‌ایم اما هنوز تعدادی از متقاضیان واریز سوم را انجام نداده‌اند. این می‌تواند پیشرفت کارها را دچار اختلال کند.

شافعی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای مسکن دو مرحله اخطار به متقاضیان بدحساب می‌دهیم اگر آورده را تکمیل نکنند به استناد مصوبه افرادی را از لیست انتظار جایگزین آنها می‌کنیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا