شهرمسکن و ساختمان

منطقه ۱۹ تهران آبستن متروپل‌های دیگر؟

اگر دولت و شهرداری با ساخت‌وسازهای غیرمجاز برخورد قاطع نکند شاهد متروپل‌های دیگر خواهیم بود. در این راستا سوداگرانی در زمین‌های حاشیه ساخت و ساز می‌کنند که باید با آنها برخورد قاطع شود.

به گزارش صما و به نقل از تجارت‌نیوز، بساز بفروش و ساخت و سازهای بزن بهادری، یکی از مشکلات شهرداری‌ها در ادوار مختلف بوده است. سوداگران طی برنامه‌ریزی دقیق در زمانی که می‌دانند وضعیت شهر در موقعیت حساسی قرار دارد زمین‌های حاشیه حریم را تقسیم کرده و به مردم می‌فروشند و یا با ساخت و سازهای شبانه و بدون ایمنی سنگ روی سنگ می‌آورند و با قلدری مانع از تخریب سازه‌ها می‌شوند. یکی از مناطقی که همیشه در شهر تهران با چالش مواجه بوده منطقه ١٩ شهرداری تهران و محدوده خلازیر است. منطقه‌ای که هر ازچندگاهی با آسیب‌های مخاطره آمیز همراه بوده و این بار درگیر ساخت و سازهای گنده لات‌ها است.

ساخت‌وساز وسیع بدون مجوز، شبانه و در روزهای تعطیل!

در این راستا ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران درباره ساخت‌وسازهای غیر مجاز درمنطقه ۱۹ گفت: شهرداری باید در این رابطه به صورت مستقیم وارد و مانع ساخت و ساز شود. البته شهردار منطقه به تازگی منصوبشده، اما شهردار منطقه خود توانایی مقابله با این امر را ندارد و نظارت نهاد‌های نظارتی بر این ساخت و ساز‌ها کم شده است.

وی افزود: سازوکار قوی‌تری در شهرداری تهران برای این امر باید تدوین شود و شهردار تهران باید در این منطقه حاضر می‌شد تاموضوعات را بررسی کند.

همچنین در ادامه معاون حقوق عامه دادستان کل کشور از تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز منطقه خلازیر تهران خبر داد و گفت که شهرداری مکلف است با همکاری مراجع قضایی و انتظامی و دیگر دستگاه‌های مسئول نسبت به رفع تجاوز و تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی و ناایمن اقدام کند.

او در این رابطه بیان کرد: حسب مشاهدات، اطمینان حاصل شد که عده‌ای سودجو و منفعت طلب که هیچ مالکیتی بر زمین‌ها ندارند،بدون کسب حتی مجوز اولیه به صورت گسترده در روزهای تعطیل و شبانه در حال ساخت و سازهای غیرقانونی در منطقه یادشده هستند و واحدهای تجاری و مسکونی در سطح وسیع می‌سازند.

معاون دادستان کل کشور بیان کرد: پس از مشاهدات میدانی، بلافاصله برخورد قاطع و جدی در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت و حسب دستور دادستان کل کشور مبنی‌ بر احقاق حقوق عامه و برخورد با متصرفان، رفع تصرف از اراضی ملی به زودی انجام خواهدشد و در این راستا به صورت عاجل هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی و انتظامی انجام و دستورهای قضایی لازم نیز صادرشده است و به زودی شاهد تخریب همه این تصرفات غیرقانونی و اعاده به وضع سابق خواهیم بود.

نگذارید کار به جای باریک بکشد

محمد حقانی پدر مدیریت شهری ایران و عضو شورای شهر در دوره چهارم با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه ۱۹ شهرداری تهران و چرایی عدم حل این معضل قدیمى اظهار کرد: ساخت و سازهای غیرمجازعوامل و علت‌های بسیار زیادی دارد. مردم در کلانشهرها با توجه به بی‌آبی و بیماری‌های اقتصادی از شهرهای کوچک به کلانشهرها سرازیر شوند.

او با بیان اینکه برخورد با ساخت و سازهای بی‌رویه بسیار اساسی است، افزود: ساخت و سازهای مسکونی در محدوده منطقه ۱۹ و خلازیر هم بی‌رویه صورت گرفته است و معتقدم مقصر اصلی بسیاری از این ساخت‌وسازهای بی‌رویه شهرداری‌ها و دولت‌ها هستند.

این فعال حوزه شهری ادامه داد: طرح جامع و تفصیلی داریم و بر اساس این طرح باید عمل کنیم. با ساخت و سازهای بی‌رویه اگر درمرحله اول برخورد قانونی شود دیگر کار به جای باریک نمی‌کشد.

مافیای بزرگ زمین خواری برای تقسیم زمین‌های شهری

حقانی با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود، شهرداری و پلیس آمادگی مقابله با این موارد را ندارد، افزود: افرادی هستند که زمین‌ها را هوشمندانه تقسیم می‌کنند. پشت این‌ها مافیای بزرگی وجود دارد که زمین‌ها را به قطعات ۱۰۰ الی ۲۰۰ متری تقسیم می‌کنند. این زمین‌ها در حریم بوده و خارج از زمین‌های شهری است که تقسیم می‌کنند و می‌فروشند.

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا