مسکن و ساختمان

هومن برهانی سازنده منطقه 4 تهران در گفت‌وگو با صما:

برندسازان از رکود عمومی بازار مسکن آسیب جدی ندیدند

این سازنده و مهندس ناظر گفت: ما دو نوع سازنده داریم، سازندگان برندسازی که در این حرفه بسیار معروف هستند که رکود بازار را حس نکردند و دسته دوم سازندگان کلی‌سازی هستند که رکود بازار بر فروش آن‌ها، تاثیر منفی گذاشته است.

هومن برهانی در گفت‌وگو با خبرنگار صما، اظهار داشت: بازار ساختمان‌های برند، تفاوت‌های مشهودی با دیگر ساختمان‌ها دارد، بنده که جزو برندسازها هستم و ساختمان‎‌هایی که می‌سازم از نظر زیبایی، کیفیت متریال و … با باقی ساختمان‌های منطقه متفاوت است، چندان تاثیر رکود عمومی حاکم را حس نکردم، در واقع مردم ارزش ملک‌های چنینی را می‌دانند و مشتریان ثابت و سنتی خود را دارم.

وی افزود: از این رکود سازندگان جدیدالورود و به اصطلاح بساز بفروش‌ها که عمدتا کلی‌سازی می‌کنند آسیب جدی دیده‌اند و رکود بازار مسکن را به وضوح حس کردند اما سازندگان برند و مشهور آسیبی ندیدند.

این سازنده با اشاره به اینکه قیمت ارز بر قیمت مسکن تاثیرگذار است، عنوان کرد: از ابتدای سال، نوسانات قیمت ارز بر قیمت مصالح تاثیر بسزایی گذاشت، در واقع در ایران، به محض اینکه قیمت ارز بالا می‌رود، شاهد تغییر قیمت مصالح مصرفی از مصالح پایه تا مصالح و متریال لوکسی که به عنوان نازک‌کاری استفاده می‌شود، هستیم.

برهانی تصریح کرد: ارتباط مستقیمی بین افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت تمام شده ساختمان و به تبع، افزایش قیمت عرضه به مصرف‌کننده وجود دارد، این سه پارامتر به شدت به یکدیگر وابسته هستند، پس امروز که قیمت دلار مرز ۳۶ هزار تومان را رد کرده است، زمزمه افزایش قیمت مصالح به گوش می‌رسد و تاثیر آن را در خریدهای جدید خواهیم دید، به تبع قیمت تمام شده ساختمان نیز افزایش خواهد یافت، در نتیجه در ماه‌های اخیر باید شاهد افزایش قیمت ملک نیز باشیم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال که قیمت ارز ثابت بود، صنعت ساختمان شاهد رکود جزئی بود، یعنی مشتریان برای خرید مردد بودند و با این تصور که قیمت ملک ارزان خواهد شد، اقدامی در راستای خرید ملک انجام نمی‌دادند.

این سازنده با بیان اینکه ما در ماه دی و بهمن شاهد افزایش قیمت ملک خواهیم بود، افزود: تصور بر این بود که ثبات قیمت دلار موجب کاهش قیمت مصالح و ملک می‌شود یا به قول معروف انقلابی در این صنعت رخ می‌دهد اما زمانی که برای همگان جا افتاد که قرار نیست اتفاقی بیفتد و شاهد کاهش قیمت باشیم بازار کمی بهبود یافت و خریداران به خرید ملک تمایل نشان دادند.

برهانی با اشاره به اینکه روند قیمت ارز و طلا صعودی خواهد بود، بیان کرد: در هر مملکتی زمانی که اعتراضی شروع می‌شود، قیمت ارز ثابت و ارزش پول تقریبا حفظ می‌شود، اما متاسفانه در ایران شاهد شکل جدیدی هستیم که اعتراض هست، نابسمانی هست و همچنین آینده نامعلوم هست اما قیمت ارز روندی صعودی دارد.

این سازنده با اشاره به اینکه مسکن یکی از محورهای اصلی اقتصاد کشور است، افزود: امیدوارم که اقتصاد ما اقتصاد پویایی شود و گرنه با طرح‌هایی که در حال حاضر عنوان می‌شود مثل طرحی که در شهرهای جدید زمین یا مسکن ویلایی می‌دهیم، دردی از مسکن ما دوا نخواهد کرد.

وی ادامه داد: خانه‌های ۷۵ متری مسکن مهری که پیش‌تر در شهر پرند و یا غیره ساخته شد، الان تقریبا یک میلیارد تومان قیمت دارند، پس کاملا مشخص است که ارائه اینگونه طرح‌ها تازه به شرط اجرا شدن، تاثیر بسزایی در شرایط بازار مسکن نخواهد داشت.

برهانی در پایان گفت: فعالیت در پروژه مسکن مهر در سال‌های ابتدایی برای سازندگان سود داشت اما در ادامه با افزایش قیمت‌ها و با توجه به اینکه ساخت‌وساز تحت آن شرایط و با وجود تورم‌ها صرفه اقتصادی نداشت تمایل به همکاری با دولت کاهش یافت و به مرور از بین رفت. در طرح مسکن ملی تنها به این قضیه فکر شده بود که خانه برای اقشار کم درآمد فراهم شود اما اینکه چگونه، به چه شکلی و در چه مدت زمانی مشخص نشده است. طرح مسکن ملی به خودی خود طرح بدی نبود، اما نواقص زیادی داشت.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا