مسکن و ساختمان

مهدی طغیانی نماینده اصفهان تاکید کرد:

مرمت گنبد مسجد جامع عباسی وشیخ لطف‌الله باید متوقف شود

به گزارش صما مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس در صفحه رسمی خود در اینستاگرام ضمن ارائه تصویری از گنبد مسجد جامع عباسی همراه با تیتر «نوسازی به‌جای مرمت!» و همچنین تصاویر از متن تذکر وی به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، نتیجه مرمت گنبد مسجد جامع عباسی را در چهار بند زیر منتشرکرده است:

۱. اقدامات صورت گرفته مرمت نبوده، بلکه نوسازی است. از ۱۶۰ سال پیش تا سال ۱۳۸۹ هیچ‌گونه تغییری بر کاشی‌های شکم گنبد رخ نداده بود، اما در مرمت اخیر کاشی‌های شکم گنبد نیز تخریب و تعویض شده است.

۲. طرح یا طرح‌های مرمتِ کارشناسی شده که توسط کمیته یا شورای فنی تأیید شود اصلاً وجود نداشته! طرح مطالعاتی صحیحی برای مرمت انجام‌نشده و درواقع سلیقه فردی یا گروهی در این امر دخیل بوده است.

۳. در خصوص اجرای طرح نیز متأسفانه نظارت مناسبی صورت نگرفته است. عدم وجود طرح جامع مرمت، طولانی شدن فرآیند اجرا، تغییرات مدیریتی و نبود نگاه کارشناسی ازجمله دلایل عدم نظارت است.

۴. کیفیت مواد و مصالح به‌کاررفته و رنگ و شکل نقوش آن با کاشی‌های قدیمی همخوانی ندارد و متأسفانه در این زمینه نظارتی نیز وجود نداشته است.

همچنین در انتهای چهاربند منتشرشده در اینستاگرام مهدی طغیانی آمده است که «بنابراین در کل می‌توان گفت که اقدامات صورت گرفته در مرمت گنبدها غیراستاندارد و خارج از عرف و علم مرمت بوده و باید سریع‌تر متوقف شود.»

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا