مسکن و ساختمان

محمد رضا خرازی مدیرعامل شرکت طراحان پایا زیست سپید در گفت‌وگو با صما:

هدف ما، ارتقای فرهنگ پایداری در ساختمان‌سازی است

مدیرعامل شرکت طراحان پایا زیست سپید گفت: شرکت طراحان پایا زیست سپید از سال ۱۳۹۳ گام‌های اولیه خود را در راستای معماری و ساختمان پایدار برداشت و از سال ۱۳۹۶ به طور رسمی وارد بازار کار شد، ایده اولیه این مجموعه نیز براساس معماری پایدار شکل گرفت و حتی نام آن از جمله انگلیسی Sustainability and Environmental Protection by Integrated Design و شاکله اصلی نام‌گذاری مجموعه نیز براساس ساختمان سبز و بهینه‌سازی مصرف انرژی بوده است.

محمد رضا خرازی درگفت‌گو با خبرنگار صما، اظهار داشت: ما هم در حوزه مهندسین مشاور و هم در حوزه اجرا فعالیت می‌کنیم، پروژه‌های متعددی را در داخل و خارج کشور داشته‌ایم و در تمامی این پروژه‌ها دو رویکرد اصلی داریم، پیگیری اصول ساختمان سبز و پیاده‌سازی راهکار سبز در ساختمان و دیگری فرایند طراحی یکپارچه یا همان BIM ابزار و رویکرد اصلی ما چه در طراحی و چه در اجرا است.

وی بیان کرد: ما براین باوریم که مهم‌ترین ویژگی ساخت‌وساز نوین، یکپارچگی خدمات مهندسی و دقت در طراحی و اجرای ساختمان است. بنابراین، تجربه بین‌المللی طراحی یکپارچه (Integrated Design) را که به وسیله ابزار مدیریت اطلاعات ساخت (BIM) محقق می‌گردد سرلوحه کار خویش قرار داده و به کمک فرایندهای پیشرفته طراحی مطابق با استانداردهای جهانی پایداری، سعی بر رشد و ارتقای فرهنگ طراحی ساختمان در کشور داریم.

مدیرعامل شرکت طراحان پایا زیست سپید با بیان اینکه نگاه به یک پروژه معطوف به زمان اجرا نیست، عنوان کرد: تخصص ما دانشی است که برای اجرای طرح‌ها بکار می‌گیریم، نمود این دانش در کارهای عملی و پروژه‌ها مجموعه کاملا مشهود است. درواقع نگاه ما در اجرای یک پروژه به طول چرخه عمر آن است، یعنی از نقطه صفر تا پایان پروسه ساخت یکسری اطلاعات از ساختمان جمع‌آوری و طبقه‌بندی می‌شود تا در هنگام ساخت و حتی پس از بهره‌برداری تا مادامی که آن ساختمان وجود دارد، بتوان طبق این اسناد نواقص پیش آمده را مرتفع کرد.

خرازی عنوان کرد: با توجه به اینکه اطلاعات ساختمان به صورت مدون در هر زمانی در دسترس است، بهره‌برداران چه هنگام بهره‌برداری نرم و چه هنگام بهره‌برداری سخت به راحتی می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند، بهره‌برداری نرم رفع چالش‌های روزانه ساختمان و بهره‌برداری سخت هم که مربوط به تاسسیات برقی، مکانیکی و … ساختمان می‌شود. با وجود چنین بانک اطلاعاتی، به راحتی ساکنین می‌توانند کارهای مربوط به تعمیر و نگهداری ساختمان را انجام دهند.

وی گفت: وجه تمایز مجموعه ما با دیگر همکارانمان این است که در ایران تعداد شرکت‌های ساختمانی که بر معماری و ساخت پایدار یا ساختمان سبز تاکید دارند، بسیار کم است و خوشبختانه مجموعه ما جزو این تعداد انگشت‌شمار به حساب می‌آید که هم بر طراحی، هم به اجرا و هم بر چرخه عمر یک ساختمان اهمیت می‌دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا