مسکن و ساختمان

اوضاع نابسامان مسکن در سال ۱۴۰۱

از جمله دلایل تحولات بازار مسکن کل کشور در مهرماه می‌توان به انتظارات تورمی، افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، کاهش ساخت و ساز، کمرنگ شدن امیدها نسبت به اجرای به‌موقع طرح نهضت ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی و جبران عقب‌ماندگی قیمت خانه در کل کشور نسبت به شهر تهران اشاره کرد.

بازار مسکن در کل کشور با تغییر ۶.۱ درصدی قیمت در مهرماه ۱۴۰۱ مواجه شد که تقریبا دو برابر ماه گذشته بود. این در حالی است که در شهر تهران بر اساس آمار رسمی و گزارش‌های میدانی، قیمت خانه تحت تاثیر رکود معاملات به ثبات رسیده است.

به گزارش صما و به نقل از ایسنا، شاخص قیمت مصرف‌کننده در مهرماه ۱۴۰۱ که از سوی مرکز آمار ارایه شده نشان می‌دهد قیمت مسکن در کل کشور در مقایسه با شهریورماه امسال ۶.۱ درصد رشد کرده است. قیمت در مقایسه با مهرماه سال گذشته نیز ۳۶.۳ درصد افزایش یافته است. شاخص سالیانه که رشد قیمت مسکن در ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه امسال را نشان می‌دهد از رشد ۳۰.۳ درصد حکایت دارد.

شهریور ۱۴۰۱ هر سه شاخص مذکور (ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه) به ترتیب ۳.۵ درصد، ۳۲.۶ درصد و ۲۹.۴ درصد بود. بنابراین بازار مسکن کل کشور در مهرماه نسبت به شهریور از نوسان قیمتی بیشتری برخوردار بوده است.

در بخش اجاره نیز آمار و ارقام مهرماه ۱۴۰۱ از افزایش ۶.۱ درصدی نرخ اجاره بها نسبت به شهریور، رشد ۳۶ درصد در مقایسه با مهرماه پارسال و افزایش ۳۱.۱ درصد در ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه حکایت دارد.

مهرماه ۱۴۰۱ در شرایطی شاهد نوسان قیمت‌ها در بازار مسکن کل کشور بوده‌ایم که بنا بر گزارش‌های غیررسمی، معاملات در تهران کساد شده و نرخ رشد قیمت نیز تا حد زیادی کاهش یافته است. افزایش ماهیانه قیمت مسکن پایتخت در شهریورماه ۱.۱ درصد بود. واسطه‌های ملکی از رکود معاملات و ثبات نسبی قیمت در مهرماه خبر می‌دهند. گزارش رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه هنوز ارایه نشده است.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا