مسکن و ساختمان

ترکش‌های متروپل؛

آبادانی که بعد ۱۳۰ روز هم آباد نشد

بعد از ریزش ساختمان متروپل که شهر آبادان را در یک شوک عجیب فرو برد اکنون این شهر بیش از ۱۳۰ روز است که شهردار ندارد و کارهای مدیریت شهری روی زمین مانده است.

به گزارش صما و به نقل از مهر دوم خردادماه سال جاری بعد از حادثه برج متروپل که باعث جان باختان ۴۳ نفر و مصدومیت ۳۷ نفر شد و طولی نکشید که «حسین حمیدپور» شهردار وقت آبادان عزل شد.

این در حالی است که از آن زمان تاکنون سکان شهرداری آبادان با سرپرست اداره می‌شود؛ بنابراین انتخاب نشدن شهردار آبادان سبب شده تا چالش‌های جدی در این زمینه ایجاد بشود به گونه‌ای که برخی مسئولان بر لزوم پیگیری و رفع این بحران تاکید دارند.

 

درسی که عبرت نشد

«سیدمحمد مولوی»، نماینده مردم آبادان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهر آبادان با مشکلاتی که در موضوع عمرانی، زیرساختی و مبلان شهری دارد اما حادثه متروپل برای مسئولان این شهرستان تجربه نشد.

وی ادامه داد: پس از این حادثه تلخ که کشور را داغدار کرد، گفتم که این حادثه درس عبرتی می‌شود برای شورای اسلامی شهر آبادان و افرادی که می‌خواهند شهردار این شهر شوند اما این اتفاق رقم نخورد؛ همچنین از وزارت کشور و استانداری انتظار می‌رفت در خصوص مشکلات آبادان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درستی بگیرند اما اینگونه نشد.

نماینده مردم آبادان در مجلس توضیح داد: با وجود اینکه برای عمران شهری آبادان اعتبارات لازم با تلاش‌های فراوان وارد شهر می‌شود و اتفاقات مثبت اخیر به علت همین منابع است اما تاکنون وضعیت شهردار آبادان تعیین تکلیف نشد.

مولوی تصریح کرد: چنانچه فردی که از سوی شورای اسلامی شهر آبادان انتخاب شده، شرایط لازم را برای شهردار شدن ندارد، چرا این شورا فردی را انتخاب می‌کند که شرایط ندارد؟

وی بیان کرد: اگر فرد انتخاب شده توسط شورای اسلامی شهر آبادان شرایط شهردار شدن را ندارد، چرا این فرد را انتخاب کردند؟ اگر شرایط ندارد، چرا اصرار می‌کنند که همین فرد شهردار شود؟ وزارت کشور اگر می‌بیند فرد انتخاب شده شرایط شهردار شدن را ندارد باید به صورت کتبی این موضوع را اعلام کند که این امر هم از سوی وزارت کشور انجام نمی‌شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس با تاکید بر اینکه ضرورت دارد که شورای اسلامی شهر آبادان برای انتخاب شهردار شاخص‌های بالاتری را در نظر بگیرد، گفت: اگر قرار باشد تحولی در شهر آبادان صورت گیرد و مردم رضایتمند باشند، تعیین تکلیف وضعیت شهردار آبادان و انتخاب کسی به این سمت، یکی از موضوعات مهم این شهر است؛ چرا که نمایندگان چنانچه بخواهند اعتباری را وارد شهر آبادان کنند، در این شرایط نمی‌دانند باید به چه کسی آن را تحویل دهند در حالی که اگر شهردار فعال بود، اقدامات بهتری صورت می‌گیرد.

مولوی ادامه داد: از طرفی سازمان منطقه آزاد اروند در حال نابودی شهرهای آبادان و خرمشهر است و این دو شهر را بیچاره کرد.

وی با بیان اینکه وقفه‌ای که اکنون در تأیید یا تعیین نشدن شهردار است برای ما (نمایندگان مردم آبادان در مجلس) قابل قبول نیست، عنوان کرد: ما از طریق مراجع قانونی این موضوع را هم مطالبه و هم بازخواست می‌کنیم چون مردم از ما درخواست پیگیری دارند.

نماینده مردم آبادان در مجلس افزود: اکنون مدتی است که سرپرست شهرداری آبادان منصوب شده و به اندازه بضاعتش در حال فعالیت است ولی سرپرست تا به کی؟ انتظارمان این است که ظرف مدت کوتاهی شهردار توانمند و متخصصی برای آبادان انتخاب شود و وزارت کشور نیز حکم آن را ابلاغ کند.

 

شهردار آبادان باید در رده وزیر یا استاندار باشد

مولوی با تاکید بر اینکه نیروهای دست دوم و سوم برای حل مشکلات آبادان هیچ جایگاهی ندارند و هیچ کاری را انجام نخواهند کرد، اظهار کرد: شهردار آبادان باید رده‌ای کشوری یا حداقل باید رده استانی داشته باشد و شهرداری که رزومه‌اش خالی است و در دوران خدمتش حداقل چهار دستاورد ندارد، چگونه می‌خواهد در یکی از کلان‌شهرهای خوزستان عملکرد مطلوبی داشته باشد؟

وی گفت: شایسته است که شهردار آبادان، شهرداری با تراز کشوری در حد وزیر باشد و انتظار ما از شورای اسلامی شهر آبادان انتخاب با همچنین افقی است.

نماینده مردم آبادان در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «برای ارائه فراخوان ارسال سوابق متقاضیان سمت شهرداری توسط شورای شهر آبادان آیا فراخوان باید به صورت گسترده منتشر شود و آیا جلسات انتخاب شهردار باید علنی یا غیر علنی برگزار شود؟» توضیح داد: با توجه به مشکلاتی که در شهرداری آبادان وجود دارد به هر اندازه که شفافیت وجود داشته باشد تا مردم در جریان امور قرار بگیرند، خیلی ارزشمند است.

مولوی عنوان کرد: برای ارائه فراخوان بررسی سوابق شهردار اقدام خوبی است ولی در برخی زمان‌ها نیروهایی هستند که ما باید برویم و از آنها خواهش کنیم تا بیایند و کار کنند؛ بنابراین برای بعضی نیروهای توانمند باید از آن‌ها دعوت کرد تا برای معرفی برنامه‌های خود به آبادان بیایند.

وی تصریح کرد: شورای شهر آبادان باید بدون هرگونه حب و بغض و مسائل شخصی و سیاسی این موضوع مهم را فراتر ببیند. باید یک فرد توانمند، متخصص و آشنا به ساختار شهرداری، شهردار آبادان شود و هیچ اشکالی ندارد شورای اسلامی شهر آبادان برای انتخاب یک شهردار توانمند و متخصص به شهرهای مختلف سفر کند و افراد مسلط را دعوت کنند.

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: اگر می‌خواهیم آبادان رشد کند باید افراد متخصص بزرگ در این شهر مدیر باشند.

 

آشفتگی در شهرداری آبادان

«قاسم بغلانی» عضو شورای شهر آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از همه همشهریان بابت وضع فعلی مدیریت شهری در آبادان عذر خواهی می‌کنم.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری آبادان آشفته‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند و این آشفتگی در همه حوزه‌ها در یک سال گذشته نمود عینی‌تری پیدا کرده است.

عضو شورای شهر آبادان توضیح داد: مردم، مراجعان و ارباب رجوع نه تنها رضایتی از خدمات و نحوه ارائه خدمت در شهرداری آبادان ندارند بلکه بی نظمی حاکم سبب ایجاد سردرگمی شدیدی در شهر و شهرداری شده است.

بغلانی ادامه داد: انتصابات نامتناسب و غیر تخصصی در بسیاری از حوزه‌ها زمینه‌ساز وضع نابسامان و آشفتگی فعلی در آبادان است.

وی بیان کرد: بلاتکلیفی و صادر نشدن حکم برای شهردار منتخب و تعیین تکلیف نشدن وضعیت انتخاب شهردار آینده بر دامنه این آشفتگی افزوده است.

عضو شورای شهر آبادان تاکید کرد: بنده به عنوان رئیس کمیسیون حقوقی در خصوص همه مدیرانی که به عنوان سرپرست انتخاب و توسط استانداری رد صلاحیت شدند، پیگیری خواهم کرد؛ البته در این رابطه مکاتباتی را انجام دادم که هیچ‌گونه پاسخی از استانداری به این شورا ارسال نشد.

بغلانی تصریح کرد: زمان ریاست بنده در شورا هیچ‌گونه مکاتبه‌ای مبنی بر رد صلاحیت پرسنل ارسال نشده و ظاهراً این گونه مکاتبات به رئیس حراست و شهردار وقت یا سرپرست آن ارسال شد و این اشخاص باید پاسخگوی افکار عمومی باشند که چرا در این خصوص تعلل کردند که با این انتخاب‌ها در این مدت موجبات ضرر، آشفتگی شهر و شهرداری و همچنین تذکرات مراجع بالادستی شده است.

وی تاکید کرد: سرپرست فعلی شهرداری آبادان در صورت وجود دیگر افراد رد صلاحیت شده باید سریعاً نسبت به جایگزین آنها با اخذ استعلامات لازم اقدام و تعیین تکلیف کند.

عضو شورای شهر آبادان اظهار کرد: در ماه‌های قبل بنده یکسری شاخص‌ها با توجه به منویات مقام معظم رهبری اعلام کردم که اهم آن قبل از هر گونه عزل و نصبی باید استعلام از نهادهای نظارتی و مراجع ذی‌صلاح صورت می‌گرفت که حتی در آخرین انتصابات صورت گرفته این شاخص‌ها رعایت نشده است.

بغلانی عنوان کرد: در خصوص سوالات همشهریان در زمینه سرپرست فعلی و رأی ندادن بنده به او باید اعلام کنم که سرپرست هم جز افرادی است که وزارت کشور در خصوص تأیید نشدن او مکاتباتی داشته است.

 

انتظار برای پاسخ وزارت کشور

«احسان عباسپور» فرماندار ویژه آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پیگیری‌های لازم برای انتخاب و تعیین و تکلیف شهردار در وزارت کشور انجام شده و منتظر نتیجه نهایی هستیم.

وی تاکید کرد: خدمات‌رسانی مطلوب شهری به شهروندان آبادانی از اولویت نخست در انتخاب شهردار است.

فرماندار ویژه آبادان عنوان کرد: هم اکنون شهرداری آبادان با سرپرست مدیریت می‌شود و همه اختیاراتی را که یک شهردار می‌تواند داشته باشد، سرپرست دارد.

 

فضای بی روح آبادان

پس از فاجعه متروپل فضای شهر آبادان تحت تأثیر قرار گرفت و مردم از وضعیت فعلی گلایه‌مند هستند. شهردار در هر شهر کلیددار شهر است و اکنون می‌توان اینگونه قلمداد کرد که کشتی شهر آبادان روی عرشه خود کشتی ندارد.

این در حالی است هر لحظه ممکن است که بارندگی رخ بدهد و با توجه به شرایط زیرساختی آبادان، شهرداری همیشه در خط مقدم این موضوع است ولی مشخص نیست اکنون که شهردار نیست و چه اقداماتی در این زمینه انجام می‌شود.

همچنین از شورای اسلامی شهر آبادان انتظار می‌رود برای انتخاب شهردار به گونه بهتری اقدام کند و بیش از این فرصت‌سوزی نکند زیرا مردم عملکرد ۹ عضو شورا را در زیر ذره بین قرار داده‌اند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا