مسکن و ساختمان

دو مانع ساخت مسکن دولتی

رئیس کانون سراسری انبوه‌‌سازان، دو مانع موجود در مسیر ساخت و عرضه مسکن دولتی در قالب طرح یک میلیون مسکن در سال را تشریح کرد. سید‌محمد مرتضوی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بعضا توان پرداخت آورده ندارند و بانک‌هایی که باید به این پروژه وام بدهند از بخش مسکن گریزانند؛ در این شرایط انبوه‌‌سازان پیشنهاد تامین منابع این طرح را دادند که از سوی وزارت راه و شهرسازی چندان مورد استقبال قرار نگرفت. رئیس کانون انبوه‌‌سازان گفت: در سال جاری رکود و کاهش تمایل به سرمایه‌‌گذاری در صنعت ساختمان فراتر از پیش‌‌بینی‌‌ها بود.

انبوه‌‌سازان در سال گذشته انتظار کاهش تا ۳۰ درصدی صدور پروانه را برای امسال داشتند اما این افت به حدود ۵۰ درصد رسید. وی با اشاره به آمار بهار امسال درباره کاهش ۴۶ درصدی صدور پروانه در تهران و ۱۳ درصدی در کل کشور گفت: آمار پروژه نهضت ملی مسکن به کمک آمار کشور آمده است. اما در شهر تهران که مسکن حمایتی وجود ندارد تصویر بهتری از رکود را به ما نشان می‌دهد. رئیس کانون انبوه‌‌سازان عواملی همچون تورم ۴۲ درصدی و افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها را در افزایش هزینه ساخت مسکن موثر دانست و گفت: کارگران برای تامین معیشت به افزایش دستمزد نیاز دارند اما آثار تورم‌‌ها برای بخش مسکن ناخوشایند است. ریسک‌‌های غیراقتصادی نیز کماکان وجود دارد و این مسائل منجر به انسداد فعالیت‌‌ها در اقتصاد مسکن شده است.

مرتضوی تاکید کرد: شاید بهتر بود قبل از اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن، مطالعات اجتماعی بیشتری درباره توان طرف تقاضا صورت می‌گرفت. حدود ۳۰ درصد از پروژه چهار میلیون واحدی طرح نهضت ملی مسکن توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود که در این بخش عملکردها مطلوب‌تر از مسکن دولتی خواهد بود. اگر حوزه خودمالکی را در آمار لحاظ نکنیم حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد افراد در بخش دولتی، آورده اولیه را واریز کرده‌‌اند. وی تصریح کرد: پروسه تولید مسکن حداقل دوساله است اما طرح‌های دولتی بعضا در دو سال به سرانجام نمی‌‌رسند. گفته شده که ۶/ ۱ میلیون زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده اما تامین خدمات و انشعابات بسیار مشکل و پرهزینه است، سازندگان تمایل چندانی به در اختیار گرفتن این پروژه‌ها نشان نداده‌اند، متقاضیان فاقد منابع هستند و اغلب بانک‌ها از بخش مسکن گریزانند. وی با بیان اینکه پیشنهادهای انبوه‌‌سازان برای تامین منابع مالی پروژه نهضت ملی مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی بررسی نشده است گفت: دولت چاره را در واگذاری زمین به مردم دیده است. مرتضوی خاطرنشان کرد: دولت به الگوی واگذاری زمین شهری به افراد و تعاونی‌‌ها رجوع کرده است؛ تجربه نشان داده که متقاضیان سعی می‌کنند با کمترین هزینه، یک واحد مسکونی فاقد استحکام بسازند و همین مساله می‌تواند بافت‌های ناکارآمد را گسترش دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا