مسکن و ساختمان

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران:

ساختمان‌های پایتخت باید دارای پرونده ایمنی با شاخص‌های مشخص باشد

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت همه ساختمان‌های پایتخت باید داری یک پرونده‌ ایمنی و شناسنامه با شاخص‌های مشخصی باشند.

به گزارش صما، مهدی اقراریان در گفت‌وگو با پانا درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهوری درخصوص هشدار به ساختمان‌های ناایمن پایتخت گفت: «مسئولان ارشد کشور دست‌کم باید یک‌نهم وقتشان را برای پایتخت بگذارند. از نظر سهم عدالت در حوزه تهران، ممکن است برخی فکر کنند مسائل، مشکلات و چالش‌های تهران کمتر از سایر استان‌ها است اما نوع مسائل و چالش‌های تهران مختص جغرافیای خودش است و به نظر من همان‌گونه که در بعضی استان‌ها دچار عقب‌افتادگی در حوزه‌های توسعه‌ای هستیم، در تهران هم با چالش‌ها و ابر بحران‌هایی مواجه هستیم که لزوم وقت‌گذاری مسئولان را می‌طلبد.»

وی ادامه داد: «یکی از این چالش‌ها و بحران‌ها، بحث ساختمان‌های ناایمن است، در موضوع ساختمان‌های ناایمن باید یک گام جلوتر برداریم و تمام ساختمان‌های پایتخت دارای یک پرونده‌ ایمنی و شناسنامه با شاخص‌های مشخصی باشند. متأسفانه اکنون این امکان فراهم نیست و این‌یکی از نواقصی است که وجود دارد. همکاری چند دستگاه از جمله ثبت، شهرداری و سازمان آمار باید منتج به شکل‌گیری یکسری از قوانین و مقررات باشد که شهرداری تهران بر اساس آن قوانین و مقررات بتواند این مسائل را دنبال کند.»

اقراریان اضافه کرد: «در شورا هم پیش‌نویس طرح اولیه‌ای را برای اینکه تمام ساختمان‌های شهر تهران پرونده ایمنی داشته باشند را آماده کرده‌ایم، اما اینکه چه زمانی به جمع‌بندی نهایی می‌رسد و در نوبت طرح در صحن قرار می‌گیرد مشخص نیست و هنوز در سطح کارشناسی داریم راجع به آن صحبت می‌کنیم.»

این عضو شورای شهر تهران درباره تذکر مشترکی که با کمیسیون معماری و شهرسازی درباره موضوع انتشار ساختمان‌های ناایمن داده بودند هم گفت:‌ «پاسخی که دادند این بود که ساختمان‌های ناایمن به‌صورت تک‌تک اطلاع‌رسانی شده و نصب‌ بنر انجام‌شده اما این روند نباید قطع شود. خطری که ما با آن مواجه هستیم این است که بعد از حادثه‌ متروپل فضایی در کشور شکل می‌گیرد، اما این فرآیند کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود. شهرداری کار اطلاع‌رسانی را شروع کرده اما باید تداوم و استمرار داشته باشد. پاسخی که شهرداری به ما داد این بود که آتش‌نشانی این کار را شروع کرده و با دستگاه‌های قضایی و دادستانی هم جلساتی را برگزار می‌کند و این اطلاع‌رسانی در گام اول صورت می‌گیرد.»

هفته گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در مراسم گرامیداشت «روز آتش‌نشان» بر نظارت مؤثر در ساخت‌وسازها و همچنین ساختمان‌های ناایمن تأکید کرد و از سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری‌ها خواست با جدیت به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

رئیس‌جمهوری همچنین تأکید کرد: «نسبت به ساختمان‌های ناایمن به‌هیچ‌وجه نباید اغماضی صورت گیرد و برای ایمن‌شدن آن‌ها ضرب‌الاجل تعیین کنید تا ما شاهد حوادث تلخی نظیر مترو‌پل و پلاسکو نباشیم.»

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا