دانشنامه ساخت و سازشهرمسکن و ساختمان

مصالح ساختمانی هوشمند؛انواع عایق‌ها

در قسمت قبل به معرفی مصالح ساختمانی هوشمند و طبیعی پرداختیم این بار تکنولوژی‌هایی را معرفی می کنیم که سبب کاهش هدر رفت انرژی در ساختمان‌ها می‌شوند و جز مصالح ساختمانی سبز و پایدار هستند.

عایق پشمی

عایق پشمی یکی از مصالح هوشمند ساختمانی است که در معماری آینده زیاد به کار خواهد رفت. عایق پشمی ۱۰% عایق بهتری است و می‌تواند رطوبت را جذب کند، در خود نگه دارد و آن را آزاد کند. همچنین عایق پشمی خانه را در زمستان گرم‌تر و در تابستان خنک‌تر نگه می‌دارد و گزینه‌ای عالی برای معماری پایدار ساختمان سبز است.

همچنین عایق پشمی کیفیت هوای خانه را با جذب مواد شیمیایی آسیب‌زا مثل فرمالئید، نیتروژن اکسید و سولفور اکسید بهتبود می‌بخشد. عایق پشمی ضد شعله، عایق صدا و غیرسمی است و یکی از بهترین مواد برای معماری نوین پایدار به شمار می‌رود.

نکته‌ی دیگر درمورد عایق پشمی این است که نصب آن ساده‌تر است و عمر طولانی‌تری دارد. پس از پایان عمر عایق پشمی هم می‌وان آن را بازیافت و استفاده‌های دیگری از آن کرد.

پنل‌های عایق سازه‌ای

پنل‌های عایق سازه‌ای یکی از بهترین مصالح ساختمان سبز و معماری پایدار موجود در بازار هستند. به دلیل پایداری و استحکام پنل‌های عایق سازه‌ای یکی از بهترین مصالح معماری نوین پایدار هستند.

خانه‌ای که با پنل‌های عایق سازه‌ای ساخته می‌شود انرژی کمتری هدر می‌دهد و انرژی سرمایی و گرمایی بهتر در آن ذخیره می‌شود و کیفیت هوا نیز بهتر می‌شود.

مزایای پنل‌های عایق سازه‌ای

نگهداشت انرژی: بیش از ۴۰% هدر رفت انرژی گرمایی به دلیل وجود سوراخ و رخنه اتفاق می‌افتد. پنل‌های عایق سازه‌ای به عنوان یکی از مصالح هوشمند ساختمانی برای معماری آینده این مشکل را با قابلیت عایق بالا رفع می‌کنند و کمترین جابه‌جایی هوا را در خانه ایجاد می‌کنند.

صرفه‌جویی در منابع: برای ساخت پنل‌های عایق سازه‌ای انرژی و مواد خام کمتری مصرف می‌شود، بنابراین در معماری نوین پایدار تحول بزرگی ایجاد می‌کند و هدر رفت منابع بسیار کم‌تر می‌شود.

بهبود کیفیت هوای خانه: خانه‌ای که در ساخت آن از پنل‌های عایق سازه‌ای استفاده می‌شود کیفیت هوای به مراتب بهتری دارد. ساختار این پنل‌ها به گونه‌ای است که مانع از ورود هوای فیلترنشده است و هوایی که وارد خانه می‌شود قبلا با این پنل‌ها تصفیه شده است. پنل‌های عایق سازه‌ای از مواد شیمیایی مضر ساخته نمی‌شوند و در ساختمان سبز می‌توانند نقش کلیدی بازی کنند.

صرفه‌جویی در زمان: حین ساخت ساختمان سبز با عایق‌های پنل سازه‌ای دیوارها به سرعت بالا می‌آیند و نیازی به صرف وقت برای عایق‌بندی و موارد دیگر نیست. همین باعث می‌شود ساخت دیوارهای خانه به جای چند هفته فقط چند روز طول بکشد و این ماده را در معماری آینده به ماده‌ای مهم تبدیل کند..

 عایق‌های قارچی

احتمالا برای‌تان بسیار عجیب است اما مصالح ساختمانی بر پایه قارچ در معماری پایدار وارد شده‌اند. ریشه‌های قارچ یا مایسلیوم می‌توان برای تهیه مصالح ساختمان سبز استفاده کرد که از بتن محکم‌تر باشند، عایق بهتری نسبت به فایبرگلاس باشند و کاملا قابل کمپوست کردن باشند.

با توجه به فرآیند رشد قارچ و نیاز نداشتن به نور از منابع طبیعی کمتری هم برای ساخت استفاده می‌شود و قارچ در معماری نوین پایدار نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

صفحه‌های ساخته شده از قارچ در ساختمان سبز بین فضای درونی و بیرونی قرار می‌گیرند و چنان محکم هستند که نیاز به هیچ ماده‌ی دیگری نیست همچنین عایق بهتری نسبت به فایبرگلاس هستند.

فایده‌ دیگر تخته‌های قارچی به عنوان یکی از مصالح هوشمند ساختمانی در معماری آینده این است که ارزان‌تر، محکم‌تر و سبک‌تر از تخته‌های چوبی سنتی هستند و همچنین حشرات موذی و مزاحم را دفع می‌کنند.

ضمن اینکه در ساخت تخته‌های قارچی از مواد سمی و شیمیایی ساخته نمی‌شود و نقش این تخته‌ها را در معماری پایدار و معماری آینده تثبیت می‌کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا