دانشنامه ساخت و ساز

تفاوت چسب سیلیکون با چسب ماستیک چیست و هرکدام چه کاربردی دارند؟

کسانی که به طور دائم و تخصصی با چسب ماستیک و سیلیکون سروکار دارند تفاوت این دو چسب و اینکه هرکدام چه کاربردهایی دارند را کاملاً آشنا هستند. اما برای افراد دیگری که معمولاً دوست دارند بعضی از کارها را خود در خانه انجام بدهند این سؤال مطرح می‌شود که تفاوت این دو چیست و چگونه می‌توانند از این دو چسب استفاده کنند. به این منظور باید ابتدا از هر دو چسب یک شناختی کلی و اولیه کسب کنیم تا بتوانیم از هرکدام استفاده بهینه‌ای داشته باشیم.

چسب سیلیکون چیست و چه کاربردی دارد؟

ممکن است در خانه و آشپزخانه خود متوجه شوید که اطراف سینک ظرف‌شویی به‌درستی آب‌بندی نشده است و آب به اطراف سینک و به داخل کابینت‌ها نفوذ می‌کند؛ بنابراین می‌توانید هر چه زودتر دست‌به‌کار شوید و یک چسب سیلیکون با برند معتبر تهیه کنید و اطراف سینک ظرف‌شویی و وان را خودتان آب‌بندی کنید برای این کار می‌توانید بعد از تهیه یک چسب سیلیکون از یک فروشگاه معتبر آنلاین مثل تکنوپخش (طراحی شده توسط تیم سئوف) اقدام به استفاده از آن کنید.

جالب است بدانیم که چسب‌های سیلیکون در چند نوع مختلف تولید می‌شوند و هرکدام دارای کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی هم هستند؛ اما آنچه که در بازار مصطلح است چسب آکواریوم است. چسب آکواریوم خود یک نوع چسب سیلیکون است که برای چسباندن آکواریوم استفاده می‌شود و چون با ماهی‌ها و آبزیان سروکار دارد باید مخصوص ماهی باشد تا مواد اسیدی نداشته باشد و به ماهی‌ها آسیب نزند.

چسب‌های سیلیکون چسبندگی بالا، ضد آب، ضدقارچ، انعطاف‌پذیر، و مقاومت دمایی زیاد دارند. چسب‌های سیلیکون رنگ‌پذیر هم نیستند؛ بنابراین برای همخوانی بیشتر بهتر است هم رنگ سطح مورد نظرمان را تهیه کنیم. معمولاً برای آب‌بندی اطراف وان و روشویی از رنگ سفید آن استفاده می‌شود. یا برای چسباندن شیشه ماشین از رنگ مشکی چسب سیلیکون استفاده می‌شود همچنین برای چسباندن آیینه به دیوار یا چوب یا فلز، چسب سیلیکون باید خنثی باشد چرا که چسب‌های سیلیکون اسیدی باعث از بین بردن جیوه آیینه می‌شوند.

چسب ماستیک چیست و چه کاربردی دارد؟

یک نوع چسب دیگری که می‌توانیم در خانه استفاده کنیم چسب ماستیک است این چسب در واقع اغلب ویژگی‌های چسب سیلیکون را دارا است با این تفاوت که چسب‌های ماستیک مانند چسب‌های سیلیکون انعطاف‌پذیر و حالت ژله‌ای ندارند و بیشتر به حالت ملات مانند و یک نوع درزگیر هستند؛ بنابراین برخلاف چسب‌های سیلیکون قابلیت رنگ‌پذیری را دارند.

از ویژگی‌های دیگر چسب‌های ماستیک، استحکام و چسبندگی بالا، ضد آب، بدون بو و غیرسمی هستند. برای درزگیری انواع سطوح کاربرد دارند به عنوان مثال اگر قصد دارید اطراف در و پنجره خود را درزگیری کنید این چسب‌ها علاوه بر درزگیری کار عایق‌بندی در برابر رطوبت، گرما، سرما، و صدا را هم انجام می‌دهند.

سخن پایانی

به‌طورکلی هرکدام از چسب‌های سیلیکون و ماستیک دارای ویژگی‌های یکسان و متفاوتی هستند این نوع کار شما است که مشخص می‌کند که بیشتر کدام یک از این چسب‌ها برای کار شما لازم است. همان‌طور که خواندیم اگر قصد آب‌بندی اطراف سینک و روشویی را دارید و یا می‌خواهید آیینه و شیشه آکواریوم را بچسبانید، می‌توانید از انواع مختلف چسب سیلیکون استفاده کنید و اگر فقط می‌خواهید اطراف در و پنجره و منافذ داخل دیوار یا هر سطوح دیگر را پر کنید می‌توانید از چسب‌های ماستیک که چسبندگی و استحکام بالایی دارند و رنگ‌پذیر هستند استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا