مسکن و ساختمان

مجید جماعت طراح و سازنده منطقه 11 تهران در گفت‌و‌گو با صما مطرح کرد:

وضعیت همه در بازار ملک معلق است

این سازنده در خصوص وضعیت کلی ساخت‌وساز در سال‌های اخیر گفت: امسال وضعیت ساخت‌وساز، بسیار نابسامان است؛ مشکلات اخذ مجوز، عدم ثبات قیمت‌ها، افزایش قیمت مصالح ساختمانی همگی دست به دست هم دادند تا سازندگان تمایلی به ادامه فعالیت نداشته باشند.

مجید جماعت در گفت‌وگو با خبرنگار صما اظهار داشت: تعلیق بهترین کلمه برای توصیف وضعیت این روزهای بازار مسکن است، نه خریدار و نه فروشنده نمی‌دانند که آینده بازار ملک چگونه است، همه در شرایطی به سر می‌برند که انگار همیشه در یک فضا معلق هستند، در این شرایط تصمیم‌گیری بسیار سخت است، چه بسا واحد را می‌فروشیم و زمانی نگذشته انقدر افزایش قیمت داریم که سود نمی‌کنیم هیچ، باید با ضرر پروژه بعدی را آغاز کنیم؛ در حالی که اگر واحد قبلی را نگه می‌داشتیم حداقل به قیمت روز می‌فروختیم. شرایط اصلا قابل پیش‌بینی نیست.

وی افزود: علاوه بر مباحث عنوان شده افزایش قیمت زمین و ساختمان کلنگی نیز مزید بر علت شده که ساخت‌وساز به هیچ عنوان صرفه اقتصادی نداشته باشد، بهبود این اوضاع نیازمند تغییرات اساسی است.

جماعت عنوان کرد: پیش‌تر از این، می‌توانستیم مراحل ساخت یک ساختمان ۲۰ واحدی را همزمان با کلنگ‌زنی پروژه دیگری پیش ببریم اما الآن دو سال است که درگیر یک پروژه ۱۲ واحدی هستیم، فعالیت در این شرایط بسیار سخت شده است و بسیاری از همکاران ما ترجیح می‌دهند که در این حوزه فعالیتی نداشته باشند و سرمایه خود را به بازار دیگری منتقل کنند.

این سازنده درخصوص اخذ مجوزهای لازم برای ساخت‌وساز بیان کرد: زمان اخذ مجوزهای لازم برای یک پروژه ساختمانی یکسال است که موجب می‌شود سرمایه سازنده به اصطلاح خوابی یکساله داشته باشد و نتواند هیچ بهره‌ای از سرمایه خود ببرد. اگر در زمان مناسب بتوانیم مجوزهای لازم را دریافت کنیم بخشی از مشکلات صنف ما کم می‌شود.

وی تصریح کرد: با مشکلات موجود و کاهش قدرت خرید مردم، سازنده یا باید در پروژه کم‌کاری کند و یا دیگر ساخت‌وساز نکند، خلاصه شرایط خیلی دشوار است اگر سازنده نخواهد خانه‌نشین شود و یا باید از کار بزند و یا باید سربه سر یا با زیان پروژه خود را تکمیل کند.

جماعت گفت: حمایتی از سازنده نمی‌شود، به عنوان مثال در بحث نوسازی ما پروژه‌ای را در بافت فرسوده اجرا کردیم و حمایتی ندیدیم؛ ما در این پروژه پنج ملک را تجمیع کردیم و گفتن ۵۰ درصد می‌دهند اما در پایان شهرداری اعلام کرد که باید پول ۶۰+۲ را بدهید، پول زمین را بدهید، در نهایت هیچ فرقی نکرد. در طرح نوسازی در حرف می‌گویند مبلغی دریافت نمی‌شود اما عملا سازنده در اینگونه پروژه‌ها نیز باید مبالغی را به عناوین مختلف پرداخت کند.

وی سخنان خود را اینگونه پایان داد: اگر بتوانند پروسه و بروکراسی‌های‌ اداری اخذ مجوزها را کاهش دهند اوضاع ساخت‌وساز تا حدی بهتر می‌شود؛ هر چند یکسری اقداماتی در این راستا انجام شده که نه تنها زمان را کاهش نداد بلکه این پروسه را طولانی‌تر نیز کرده است، مثل دفاتر خدمات الکترونیکی که هیچ کمکی به کاهش این زمان نکرد، بلکه هم هزینه‌ها و هم زمان را افزایش داد!

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا