مسکن و ساختمان

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در دومین اجلاس سازندگان و طراحان تبریز:

 ما شاهد کم‌توجهی به نمای ساختمان‌های شهر تبریز هستیم/ آمار ساختمان‌های ناایمن تبریز بسیار نگران‌کننده است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در ادامه «کمپین نما، هویت شهر ما» سیاست‌گذاری در مدیریت شهری به سمت ارتقای کیفیت نمای ساختمان‌های شهر برداشته شده است، یکی از مهم‌ترین مباحث، بحث تعرفه عوارض محلی است که سعی کردیم در برخی مصوبات موضوعاتی که برخی از فعالان دغدغه‌مند گوشزد کردند و یا پیشنهاداتی داشتند را لحاظ کنیم.

به گزارش صما، فریدون بابایی اقدم سخنران اولین روز اجلاس سازندگان و طراحان تبریز اظهار داشت: اتفاقی در که برخی شهرها، مِن جمله تبریز رخ داده، این است که کم توجهی در بحث نمای ساختمان‌های شهر تبریز رخ داده است.

وی افزود: برخی از ساخت‌وسازهایی که در تبریز و با اخذ مجوز از شهرداری ساخته می‌شود، بدون مشکل هستند، اما وضعیت آن دسته از ساختمان‌ها که بدون اخذ مجوز ساخته می‌شوند از لحاظ ایمنی و پایداری نگران‌کننده است، متاسفانه بخش اعظم ساخت‌وساز تبریز بدون مجوز صورت می‌گیرد، به همین دلیل بررسی پایداری و ایمنی بعنوان یک دغدغه در شهر مطرح بوده که موجب استقبال مدیران شهری تبریز از دو کمپین«ساختمان ایمن، شهری ایمن» و «ساختمان پایدار، شهر پایدار» شد. عمدتا هیچ مجوز برای این دو مؤلفه اخذ نمی‌شود و آماری که از کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها دریافت می‌کنیم، بسیار نگران‌کننده است.

بابایی اقدم ادامه داد: در ۸۰ درصد ساخت‌وسازها تبریز هیچ مجوزی در راستای ایمنی ساختمان‌ها دریافت نمی‌شود، در نظر داریم که ایمنی را نیز همچون بررسی نمای ساختمان‌ها در اولویت قرار دهیم؛ از زمانی که کمیته نما و منظر شهری وظیفه بررسی طرح‌ها را عهده‌دار شده، وضعیت نماها بهبود یافته است.

وی افزود: برای ایمنی ساختمان درکنار نما در تعرفه عوارض محلی دوتا بند تدوین شده است تا انبوه سازانی که دارای پروانه هستند و بیش از ۲۰ واحد در حال ساخت دارند ، ۱۰ درصد تخفیف به آنان دهیم.  این عوارض در محلات فرسوده در صورتی که مساحت ۳ هزار متر باشد، ۲۰ درصد است.

 بابایی اقدام در خصوص نمای شهری افزود: باید تمرکز مدیران شهری و معماران و سازندگان بر  روی حفظ بافت شهری باشد. در یکی از پروژه شهری خروجی طرح چیزی نبود که به ذائقه شهروندان هم دقت داشته باشد. بیشتر از مدیران انتظار داریم بر نمای شهری توجه بیشتری داشته باشند و اینگونه نباشد که سلیقه کارفرما یا معمار لحاظ شود زیرا سالها شهروندان با ان نما درگیر هستند.

وی در پایان گفت: چنین اجلاس هایی باعث بهبود وضعیت سیما و منظر و ایمنی با حضور کارشناس و در نظر گرفتن مشخصات طرح تفصیلی بهتر شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا