شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

در اجلاس سازندگان و طراحان عنوان شد؛

طراح باید ضوابطی برای درنظر گرفتن اقلیم داشته باشد

معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در دومین اجلاس سازندگان و طراحان تبریز گفت:طراح باید ضوابطی نه برای محدودیت بلکه برای در نظر گرفتن فضا و اقلیم داشته باشد تا در طراحی اثر به آن توجه کند.

به گزارش صما، جواد رحمتی تاکید کرد:شهر را تنها نمی شود از بعد درامد نگاه کرد.در خیلی از شهرها این مسئله برای شهرداری مهم است؛اما در تبریز اینگونه نیست. هرچند اتفاقاتی که از گذشته رخ داده تقریبا بدون برنامه بوده است و از یک سیستم اموزشی عارض می شوند. بیشتر دانشجوها تکنیک اموخته اند تا مباحث فرهنگی.

وی ادامه داد: معماری صرفا سلیقه نیست بلکه مباحث تئوری پشت ان است؛ اما خروجی دانشگاه‌های ما با وجود مهندسان معمار بیشتر براساس سلیقه کارفرما بوده است.

رحمتی تاکید کرد: اصولاً ساخت و ساز بر اساس نیازسنجی، الزامات مکانی در ایران پیش نرفته است چون مهندسان در مواردی براساس سلیقه کارفرما کار کرده اند نه اینکه با دانشی که دارند به انان برای ساخت با کیفیت و هویت دار مشورت بدهند. شاید فضای کسب و کار در این حوزه سبب شده هویت شهر مخدوش شود. در بحث مدیریت شهری می‌توان ساماندهی کرد تا چشم انداز، تداوم و ضوابط برساس مناطق مختلف نوشته شود.

معاون امور عمرانی استانداری اذربایجان شرقی  افزود: حتی در بخش بافت تاریخی صرفا محدودیت ارتفاع در نظر گرفته شده است به جای اینکه در کنار ان تاب اوری منطقه را در نظر بگیرم یا سایر المان های مهم ذیگر را لحاظ کنیم. گویا بلد نیستیم به چشم انداز و حریم بصری بافت تاریخی هم توجه کنیم.

رحمتی خاطرنشان کرد: طراح باید ضوابطی نه برای محدودیت بلکه برای در نظر گرفتن فضا و اقلیم داشته باشد تا به ان در طراحی اثر توجه کنند.رحمتی به نکته دیگری اشاره کرد و گفت فروش تراکم به مشتریان خاص در جایی که نه کشش ترافیک دارد نه جمعیتی باعث به وجود اوردن مشکلات در شهر شده است.  وی تاکی کرد: فقدان پژوهشی که براساس ان تراکم داده شود و از نظر همه ارگان های ذی ربط کسب شود وجود ندارد.بعد انتظار داریم که  درشهر نما و هویت درست باشد.

وی گفت: در نظام مهندسی برای انکه حداقل کیفیت حفظ شود قانونی لحاظ شد که سازندگان مجوز ساخت داشته باشند اما این امر نیز حاصل نشد زیرا مهندسان ناظر سر پروژه ها نیستند.

رحمتی در پایان بیان کرد: چنین اجلاس هایی برای نزدیکی بین مدیران شهری و سازندگان و طراحان می‌تواند موثر باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا