دانشنامه ساخت و ساز

نمای تراکوتا و نکاتی مهم برای اجرا

تراکوتا واژه‌ای ایتالیایی به معنای سفال است. این تایل‌ها برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی در کشور آلمان با پایه خاک رس و به روش اکستروژن در دمای بسیار بالا و در مدت زمان طولانی پخته و تولید شد.

به گزارش صما و به نقل از اخبار ساختمان، نمای تراکوتا یکی از نماهای مدرن ساختمان است که بعلت ویژگی ها و مزایایی که دارد از محبوبیت بالایی در دنیا برخوردار است.

در اجرای نمای تراکوتا از سفال‌های تراکوتا استفاده می‌شود که نوعی از نماهای آجری خشک محسوب می‌شود، نام تراکوتا (terracotta) در زبان ایتالیایی به معنی خاک پخته است و بر گرفته از واژه سفال، گل، خاک رس پخته و آجر است.

آجر از ابتدای ساخت اولین ساختمان‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح مورد استفاده در نما ساختمان به شمار می‌آمده است، سفال تراکوتا همانند سرامیک اکسترودی به روش تزریق یا اکستروژن ساخته می‌شود.

 

نمای تراکوتا چیست؟

تراکوتا یک سرامیک سنتی است که از طریق حرارت دادن به رس تولید می‌شود، البته باید گفت رس‌ها در کوره‌های مخصوصی حرارت می‌بینند.

خاک رس از یک تم مایه سرخ رنگ برخوردار است و ابتدا در هنر و مجسمه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی امروزه فروش terracotta در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع مختلف آجر، کاشی و روکش‌ها ارائه می‌شود. نمای تراکوتا یک نمای ساختمان زیبا و سنتی در حوزه اجرا و طراحی نمای ساختمان شناخته شده است.

 

 

جنس نمای تراکوتا

نمای سفالی در حقیقت یک پوشش محافظتی برای ساختمان است که از خاک پخته ساخته می‌شود. نمای سفالی تراکوتا نسبت به سایر سیستم‌های نمای خشک برای ساختمان مفیدتر است و مزایای بیشتری هم دارد. در حقیقت نمای سفالی برای این به وجود آمد که عیوب ساختاری نمای سرامیک خشک پرسلانی را از بین ببرد و تا حدود زیادی هم در این کار موفق شد.

اجزای تشکیل دهنده نمای تراکوتا

 نمای تراکوتا از سه جز کلی تشکیل شده است که در زیر به آنها اشاره خواهیم داشت

–  دیوار حامی نوا: دیواری است که سیستم سازه بر روی آن اجرا می شود.

–  اتصالات خشک: اتصالاتی هستند که به زیر سازه زیرساخت متصل می‌شوند و از ریل‌های آلومینیومی به همراه نوارهای لاستیکی لرزشگیر تشکیل شده‌اند.

–  سازه زیرساخت: سازه‌‌ای است که نما بر روی آن سوار و به وسیله اتصال جوش به دیوار حامی نما متصل می‌شود.

در سیستم تراکوتا، قابلیت گردش هوا در پشت پنل‌ها وجود دارد و عملیات تهویه هوا در پشت پانل‌ها انجام می‌شود.

 

نحوه نصب نمای تراکوتا

 برای نصب نمای تراکوتا روش‌های مختلفی وجود دارد اما به صورت متداول از دو روش درزهای به هم چسبیده و درزهای قائم مدولار استفاده می‌شود.

تایل‌های نمای تراکوتا همانند سایر مصالح مدرن نما بدون نیاز به ملات و با استفاده از زیر سازی‌های مربوطه اجرا می‌شود. شکل ظاهری تایل‌های تراکوتا با توجه به کمپانی تولید کننده و سیستم پیشنهادی ارائه شده از جانب آن شرکت متغییر است اما مطلبی که در این بین حائز اهمیت بوده که تراکوتاها برای اجرا مانند سایر متریال نما نیازی به سوراخ کاری، شیارکاری و خم‌کاری نداشته و پس از اجرای زیرسازی‌های مربوطه با سرعتی ۵۰ درصد سریع‌تر نسبت به سایر سیستم‌های نمای مدرن ساختمان قابل اجرا است.

نصب تایل‌های تراکوتا با سهولت بالایی انجام می‌شود و معمولاً تنها نیاز به سه قطعه اصلی یعنی کلیپس‌ها، Runnerهای آلومینیومی و پروفیل آهنی است.

 

ساختار تایل‌های نمای تراکوتا

 تایل‌های نمای تراکوتا (سفالینه) مجوف و دوجداره است. این تغییر و به‌روز رسانی مهندسی در فرم سنتی آجر کاهش وزن چشم‌گیری در این تایل‌ها را به دنبال داشته و از بار مرده وارد بر سازه کاسته است.

همچنین هوایی که در بین جداره‌های خارجی و داخلی تراکوتا در جریان است، از برودت هوای سرد یا گرم به دیواره اصلی سازه جلوگیری نموده و به عنوان عایق حرارتی، عملکردی بی‌نظیر از خود ارائه می‌نماید.

 

متریال مورد نیاز برای اجرای نمای تراکوتا

 _  ریل الومینیومی

_  نوار لاستیکی لرزشگیر

_   تایل‌های سفالی

 _  کلیپس

_   رانر

_   پروفیل‌های سبک الومینیومی

 

ویژگی‌های نمای تراکوتا

در دنیای امروز و با توجه به تنوع مصالح و رنگ‌ها، طراحان قبل از هر کاری ویژگی‌های متریال‌های موجود در بازار را مورد بررسی قرار می‌دهند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند. در زیر با هم به برخی از ویژگی‌های متریال تراکوتا می‌پردازیم:

 

کاهش وزن نمای ساختمان با اجرای تراکوتا

 نمای تراکوتا به علت داشتن وزن کم از مقاومت خوبی در مقابل زلزله برخوردار است و هم چنین می‌توان گفت بسیار مقاوم‌تر و سبک‌تر از نمای ماسه، دوغابی و سیمانی است. کاشی تراکوتا به طور طبیعی متخلخل است و این باعث می‌شود که وزن آن به کمترین مقدار خود برسد در عین حال که عایق‌بندی مناسب را برای ساختمان انجام می‌دهد.

 

عایقی مناسب برای حرارت و صدا

 هنگامی که نمای تراکوتا در ساختمانی ایجاد می‌شود بین نمای اصلی و نمای تراکوتا فاصله‌ای ایجاد و به عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده می‌شود.

علاوه بر این از فضای خالی ایجاد شده بین نمای ساختمان و ساختمان به عنوان فضایی برای عبور تاسیسات مکانیکی و برقی استفاده و باعث زیبایی کل کار می‌شود.

 

نصب آسان

 برای نصب نمای تراکوتا به هیچ‌گونه ملات و ترکیب سیمانی دیگری احتیاج نداریم و برای اتصالات نما از المان‌های آلومینیمی و فولادی استفاده می‌کنیم و این کار نصب نما را بسیار آسان می‌کند.

 

رنگ طبیعی پنل‌ها

استفاده از نمای تراکوتا یک مزیت بسیار مهم دارد و آن این است که اگر بر اثر عوامل خارجی یا ضربه، رنگ پانل برود هیچ آسیبی به ظاهر نما وارد نخواهد شد زیرا رنگ طبیعی پانل‌ها با رنگ روکش آن هیچ فرقی ندارد و در صورتی که شکستگی حادث شود تغییری در رنگ نما ایجاد نخواهد شد.

 

ضد حریق

 پنل‌های تراکوتا در برابر آتش مقاوم هستند و آتش باعث تغییر شکل و شعله‌ور شدن آن‌ها نخواهد شد.

 

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

 همانطور که گفته شد نمای تراکوتا عایق بسیار مناسبی است و با استفاده از نمای تراکوتا میتوانید ۲۵ تا ۴۰ درصد در مصرف انرژی خود نسبت به نماهای سنتی صرفه‌جویی کنید.

 

قابلیت ترکیب نمای تراکوتا با دیگر نماهای مدرن ساختمان

نمای تراکوتا ویژگی خاص دارد که می‌تواند با سایر نماهای مدرن از قبیل نمای کرتین وال و نمای آلومینیوم کامپوزیت به طور کاملا مهندسی ترکیب شود طوری که تمامی خاصیت‌های آب‌بندی و هوابندی نمای ساختمان را با ارائه جزئیات اختصاصی تامین نماید.

رنگ‌های زنده سفال تراکوتا و راحتی نصب این نوع متریال نما ساختمان ترکیب کردن این نما را با سایر متریال‌ها مانند ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی، شیشه و …. آسان می‌کند. بنابراین معماران و طراحان نمای ساختمان‌ها با ترکیب این متریال دست بازتری در ایجاد زیبایی و هماهنگی خواهند داشت.

جذب حداقل آب در نمای تراکوتا

جذب آب بسیار پایین از شاخص‌ترین ویژگی‌های نمای تراکوتا است که باعث افزایش طول عمر نمای ساختمان و ثابت ماندن رنگ سفال‌ها می‌شود. جذب آب ویژگی بسیار مهمی در مصالح نما ساختمان محسوب می‌شود. چرا که کاهش جذب آب موجب کاهش میزان تخریب ناشی از یخبندان‌های مکرر و همچنین تأثیر باران‌های اسیدی بر نمای ساختمان می‌شود.

 

عمر طولانی نمای تراکوتا

یکی دیگر از ویژگی‌های نمای تراکوتا این است که دوام بسیار بالایی دارد! عمر متوسط نمای تراکوتا بیش از ۵۰ سال است و تازه اگر بعد از آن دچار آسیبی شوند به راحتی قابل ترمیم هستند. در ضمن مصالح به کار برده شده در نمای تراکوتا قابل بازیافت هستند و می‌توان با بازیافت کردن آن‌ها برای ساخت یک نمای جدید مجددا از آن استفاده کرد.

 

معایب نمای تراکوتا

 نمای تراکوتا علاوه بر مزایایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، قطعا معایبی هم دارد که نگفتن آن به دور از انصاف است مخصوصا که شما کاربر گرامی احتمالا به دنبال خرید این نما هستید که دارید این مقاله را می‌خوانید.

  • نمای تراکوتا یک نمای عمدتا وارداتی است و مانند تمام کالاهای وارداتی دیگر هیچ استانداردی برای قیمت‌گذاری ندارد و قیمت آن ممکن است روز به روز جابجا شده و تغییر کند.
  • قیمت تمام شده برای نمای تراکوتا بسیار بالاست.
  • نمای تراکوتا واردکنندگان زیادی ندارد و همان واردکنندگانی هم که دارد برای وارد کردن این محصول به بازار پافشاری زیادی نمی‌کنند زیرا ریسک بالایی دارد.

 

قیمت فروش تراکوتا

 خوشبختانه امروزه تراکوتا در ایران طی سال‌های گذشته توسط چندین شرکت پیشرو در صنعت نمای مدرن تهیه و اجرا گردیده است و جلوه زیبایی به تعدادی از ساختمان‌های کشور داده است. البته باید گفت مهم‌ترین مرحله بعد از خرید، نصب و اجرای آن است که بسیار تخصصی بوده و هم چنین رعایت فاصله و ایجاد درزهای مناسب یک کار حرفه‌ای است که نیاز است تا شرکت‌های حرفه ای نسبت به انجام و اجرای این نما اقدام کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا