مسکن و ساختمان

سید علی پردستان ؛ کاندید انتخاباتی هیئت‌مدیره هفتمین دوره انجمن صنفی انبوه‌سازان ساخت‌وساز استان تهران

باید محور اصلی قوانین و ضوابط بر اساس ساخت تخصصی ساخت مسکن شهری انبوه سازان بازنگری و بازآفرینی شود

سید علی پردستان متولد ۱۳۵۵­،­کارشناس عمران و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علم و صنعت هستم. من به‌عنوان معاون فنی شرکت نوسازی و ساختمان تهران، مدیرعامل شرکت مهندسی نوسازان شهر تهران و رئیس هیئت‌مدیره شرکت مدیریت بازآفرینی نوین ابنیه. (مبنا)  بوده و تجربه ساخت‌وساز حدود ۱۰ هزار مسکن از کیش تا تبریز را دارم.

به نظر من هیئت‌مدیره در یک تشکل نقش نیروی امدادی را ایفا می‌کند و در همه ادوار هیئت‌مدیره‌ها تلاش کرده‌اند تا مسیر اهداف انجمن باشند اما امروز ضرورت یک نگاه جدید برای پیشبرد نیروی امدادی احساس می‌شود. بدون شک مدیران گذشته انجمن در زمان خود اصلح‌ترین بودند.

باید توجه داشت اعضای انجمن صنفی انبوه‌سازان تخصص­شان ساخت مسکن شهری است و این باید محور اصلی بازنگری و باز،رینی قوانین و ضوابط باشد.

در ابتدا قوانین بالادستی مثل نظام‌مهندسی اصلاح شود و قانون انبوه‌سازی در جایگاه خود قرار بگیرد. دوما باید با تغییر رویکرد از اتکا به ساخت‌وسازهای دولتی به سمت مشارکت در پروژه وارد مرحله جدیدی شد. به کارهای فرامرزی ورود کنیم و ظرفیت موجود در کشورهای همسایه و برخی کشورها آفریقایی را پوشش دهیم.

مورد سومی که باید در نظر گرفت آن است که انبوه‌سازان نباید تحت حاکمیت و تصدی‌گری دولت‌ها باشند بلکه دولت‌ها باید با پیوند انبوه‌سازان با بانک‌ها سرمایه پذیری انبوه‌سازان را گارانتی کند تا انبوه‌ساز با ساخت‌وساز باکیفیت بتواند جنبه‌های فنی، اجتماعی و فرهنگی ساخت مسکن شهری را ارتقا دهد. نمونه بارز این تجربه پروژه اکباتان در کشور است که ساکنان آن به منطقه احساس قرابت دارند اما چنین حسی در میان ساکنان پروژه‌های مسکن مهر شکل نگرفت.

درمجموع باید انجمن در جایگاه اصلی خود قرا بگیرد، وام بانک‌ها به‌جای اینکه به مردم تعلق بگیرد به انبوه‌ساز اعطا شود. بر اساس امکان‌سنجی اقتصاد دولتی کار سازی انجام شود و به خارج از مرزهای آبی و خاکی کشور به‌عنوان بازار نگاه کرد هستند کشورهای اطراف نیازمند نو سازی هستند. همواره گزارش‌های منظم چندماهه به اعضا ارائه شود و نگاه عادلانه و یکسانی به تمام اعضا از بزرگ و کوچک وجود داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا