مسکن و ساختمان

اکبر میر شفیعی؛ کاندید انتخاباتی هیئت‌مدیره هفتمین دوره انجمن صنفی انبوه‌سازان ساخت‌وساز استان تهران

انجمن باید  خانه امن اعضا باشد و در مسیر تعالی جامعه انبوه‌سازان به‌طور سازنده‌ای نقش‌آفرین باشد

اکبر میر­شفیعی مهندس عمران و عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان تهران هستم. در مرور تجربه کاری‌ام در انجمن باید گفت، سال ۱۳۹۶ در دوره ششم انجمن با کمرنگ شدن موضوع مسکن مهر و توجه به آن انبوه‌سازان و اعضا در مقابل مشکلات عدیده‌ای قرار داشتند ازجمله مشکلات بیمه‌ای و مالیات، مشکلات وصول مطالبات، بی‌توجهی دستگاه‌های ذی‌ربط و درنهایت برخلاف مصوبات مسکن مهر با انبوه‌سازان برخورد می­شد.

در آن زمان انجمن سعی کرد از اعضا در هیئت‌مدیره، خارج از آن و افراد ذی‌صلاح حمایت همه‌جانبه نماید. در مقوله بیمه و مالیات و بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به دغدغه انبوه‌سازان پروژه مسکن مهر با تشکیل کمیسیون و کمیته‌هایی در انجمن پیگیری می‌شد.

بعد تغییر دولت دیگر مسکن مهر اولویت وزارت راه و شهرسازی نبود و نوسازی بافت فرسوده طرح مطرح وزارتخانه شده بود بنابراین انبوه‌سازان و انجمن مورد بی‌مهری قرار می‌گرفتند ازآنجایی‌که نوسازی بافت فرسوده ازجمله طرح‌هایی است که بیش از ۶ دهه در کشور مطرح است هرگز مورد اقبال عمومی قرار نگرفت و به دلیل وجود حق مالکیت اشخاص حقیقی و مقاومت آن‌ها این دست طرح‌ها علی‌رغم آنکه انجمن به دنبال طراحی الگویی جهت رونق طرح بافت فرسوده بودیم اما موفق به انجام آن به خاطر چالش‌های پیش روی نشدیم.

از عملکردهای مهم انجمن کسب جایگاه واقعی انبوه‌سازان در دولت و نهادهای بالادستی و هم‌جوار بود. در دولت ۱۲ با تصویب طرح اقدام ملی در ادامه تعاملات مثبت انجمن مسئولیت رتبه‌بندی انبوه‌سازان به اداره کل راه و شهرسازی بدون برگزاری مناقصه به انجمن صنفی انبوه‌سازان واگذار گردید و انجمن مسئول معرفی انبوه‌سازان و گرید­بندی آن‌ها بودند. به‌هرحال هیئت‌مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان در آن دوره بر آن شد بستر کار و پروژه را برای انبوه‌سازان فراهم آورد، در مواجهه با بحران‌های پیش روی انبوه‌سازان از ساختار حمایتی خود بهره‌برداری نماید و به حل چالش انبوه‌سازان در انجمن بپردازد.

از سال ۱۳۸۹ که تعداد اعضا سیر نزولی داشت به‌گونه‌ای که در سال ۹۴ تنها ۹ عضو داشت و ازآنجاکه درآمد انجمن تنها با دریافت حق عضویت هاست خود بحران قابل‌توجهی به‌حساب می‌آمد. ما در ابتدا با تعدیل نیروها و صرفه‌جویی و حذف هزینه‌های اضافی بحران را مدیریت کنید؛ اما امروز انجمن صنفی انبوه‌سازان ساخت‌وساز تهران ۱۲۰۰ عضو دارد که ۵۰۵ عضو آن‌ها اعضای فعال هستند.

من معتقدم باید در انجمن باروی گشاده به روی همه اعضا به‌صورت یکسان باز باشد و خانه امن آن‌ها به شمار بیاید. به‌طوری‌که انگیزه زیادی برای حضور فعال و تأثیرگذار در انجمن بشود و موجب هم‌افزایی توانمندی انجمن باشد. هرچند که با همه‌گیری کرونا شکافی در تعاملات و جلسات حضوری انجمن شکل گرفت اما امروز که تا حد زیادی مدیریت‌شده است می‌توان به آغاز دوباره فعالیت انجمن به‌صورت قدرتمندانه امیدوار بود. ازجمله محورهای مدنظر بنده در دوره پیش روی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود.

در خصوص پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن بر آنیم که با بر عهده گرفتن ساخت ۶۰۰ هزار واحد در استان تهران برای اعضا کارسازی نماییم. ایجاد تعامل مثبت با گروه عمران مجلس در راستای تعیین قیمت واقعی ساخت در پروژه و گرفتن معافیت‌های مؤثر برای اعضا، گرید بندی و انتخاب انبوه‌ساز در خانه خودش.

درمجموع باید اقداماتی در راستای ارتقای جایگاه انجمن صنفی انبوه‌سازان در میان تشکل‌ها و سایر انجمن‌های هم‌جوار و هم‌صنف و گسترش تعامل با آن‌ها، بهبود بیشتر روابط خوب ایجادشده با اتاق بازرگانی ایران و وزارت کار و ترغیب سایر مهندسان و همکاران برای عضویت در انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران شکل بگیرد و انجمن در مسیر تعالی جامعه انبوه‌سازان به‌طور سازنده‌ای نقش‌آفرین باشد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا