دانشنامه ساخت و سازمعماری

برترین ساختمان‌ها با معماری پیشرو

در دهه‌ی پنجاه و شصت میلادی ایده‌ای که مردم از زندگی در آینده و به خصوص سال ۲۰۰۰ داشتند بسیار متفاوت بود. زندگی در کپسول‌های فضایی، خوردن قرص‌های ویژه‌ای به جای غذا و حتی سفر با سرعت نور در آسمان به اقصی نقاط جهان! حال با وجودی که بسیاری از این پیشگویی‌ها محقق نشده‌اند تصویری که از ساختمان‌های آینده در ذهن ماست با فیلم‌های علمی-تخیلی تفاوت بسیاری دارد، زیبایی و جذابیت ظاهری در کنار قابلیت‌های فنی از مهمترین خصوصیات این بناهای آینده است.

ساختمان‌هایی که با معماری پیشرو و آوانگارد ساخته می‌شوند، نه تنها از جنبه‌ی زیبایی شناختی و بصری برای ما جذاب هستند، بلکه به دلیل ارائه‌ی راهکارهای تازه‌ای در مواجهه با نیازهای معمول، منحصر به فرد هستند. از آن جمله می‌توان به تهیه آب آشامیدنی از آسمان و تبدیل آب باران به ماده‌ای قابل شرب اشاره کرد. از این گذشته، به نظر می‌رسد که آدمی به نقطه‌ای رسیده‌ که می‌کوشد نیازهای تغذیه‌ای و فضای سبز خود را مستقیماً درهمان ساختمان‌ها مرتفع سازد و دیگر چشم طمع به فضای بیرون نداشته باشد.

ساختمان آیکان جاوهلمن، اسلو (نروژ) / Tjuvholmen Icon Building

رنزو پیانو، طراح اصلی این بنا که یک مجموعه‌ی فرهنگی در قلب شهر اسلو، پایتخت نروژ است. این ساختمان در سال ۲۰۱۲ در جنوب غربی شهر و منطقه‌ی بندری آن بنا نهاده شد. در این سازه، سه ساختمان مجزا به کمک سه پل به یکدیگر متصل شده‌اند که یک موزه، فضای اداری-کاری و نهایتاً یک مرکز فرهنگی را شامل می‌شود. ساختمان آیکان جاوهلمن به زیبایی در کنار کانال آب و رو به دریا قرار گرفته است که بر جذابیت‌های آن می‌افزاید.

کل این پروژه در کنار تفرجگاهی که از آکربریج تا بندرگاه کنار آب دریا قرار دارد، گسترانیده شده است و تصویری بسیار جذاب و ویژه را آفریده است. به خصوص زمانیکه عکس آن بر روی موج‌های آب بالا و پایین می‌رود. اگر از فاصله‌ای دور و از بالا به ساختمان آیکان جاوهلمن نگاه کنید، چنین به نظر می‌آید که یک فضاپیما در بندرگاه لنگر انداخته است.

 

پلازا لامبوردی، میلان (ایتالیا)/ Palazzo Lombardia

بافت سنتی منطقه‌ی گاریبالدی-ریپابلیکای میلان با وجود این بنای جذاب قرن بیست‌و‌یکمی و دوست‌دار طبیعت, حال و هوای تازه‌ای به خود گرفته. پلازا لامبوردی یک برج منحنی با کاربری اداری است که در سال ۲۰۱۱ ساخت آن به اتمام رسیده است. شرکت پی‌کوب فرد و شرکا ساخت این بنای ۱۶۰ متری را بر عهده داشته که به طرز خوبی از نور طبیعی برای نورپردازی دفاتر کاری و اداری بهره برده است.

جالب اینکه در سقف این بنا از بالشتک‌های شفاف ویژه‌ای استفاده شده که ازETFE (یا مواد پلاستیکی مشتقات فلورین) ساخته شده است. از این گذشته،از دیگر خصوصیات پیشرفته و دوست‌دار محیط‌ زیست این بنا می‌توان به سقف‌های سبز و دیوارهای فعال آب‌و‌هوایی اشاره کرد. در حقیقت این دیواره‌ها از دو لایه‌ی مجزای شیشه ساخته شده که دارای چرخش عمودی است و در عین اینکه می‌تواند بیشترین شفافیت و جذب نور سازه را تامین کند، قادر به حفظ گرمایی محیط داخلی نیز می‌باشد.

 

موزه‌ی طبیعی و حیات‌وحش پروت، دالاس (ایالات متحده) / Perot Museum of Nature and Science

این بنا که مساحتی بالغ بر ۱۷،۰۰۰ متر مربع دارد در دسامبر ۲۰۱۲ (دی ۹۱) افتتاح شده است. موزه‌ی طبیعی و حیات‌ وحش پروت از آثار توماس ماین (Thom Mayne)، طراح خوش‌ ذوقی است که جوایز متعدد به خصوص جایزه پریتزر را از آن خود کرده است. این ساختمان را می‌توان از منظر زیبایی‌شناختی و فناوری پدیده‌ای منحصر به فرد دانست. هدف اصلی او و پرسنلش در شرکت معماری موفوسیس ایجاد محیط شهری جذاب و رعایت اصول سبز در کنار هم است.

از این رو قابلیت‌هایی نظیر پله برقی شیشه‌ای با طول ۱۷ متری که در بخش‌های مختلف بنا کشیده شده است، یا سازه‌ی تیوپی مانندی که در خارج از ساختمان توسعه یافته است از دیگر ویژگی‌های این بناست. از این گذشته آب‌نماهای زیبا و شمایل قورباغه‌هایی که در محوطه‌ی موزه کارگذاشته شده است بسیار حائز توجه هستند.

 

ساختمان کهکشانی سوهو، پکن (چین) / Galaxy Soho Building

معماران چینی به ساخت سریع و برق‌آسای سازه‌های قلمبه سلمبه شهرت پیدا کرده‌اند، به همین خاطر جای هیچ تعجب نیست که سال ۲۰۱۲ با اتمام ساخت ساختمان کهکشانیسوهو در پایتخت این کشور پهناور شرق دور همراه بوده است. زاها حدید (ZahaHadid) معمار عراقی-انگلیسی این بنا نخستین زنی است که جایزه‌ی پریتزر را به نام خود ثبت کرده است.

این ساختمان ۱۸ طبقه دارای کاربری اداری، تجاری (خرده فروشی) و تفریحی است که از چهار سازه‌ی قبه‌ای شکل به هم پیوسته ساخته شده است و توسط پل‌ها و گذرگاه‌های ویژه‌ای از جنس آلومینیوم، سنگ، شیشه و فولاد به هم متصل شده‌اند. طراحی ساختمان کهکشانی سوهو که از طبیعت الهام گرفته شده دارای خطوط منحنی بسیاری است که آزادانه کشیده شده‌اند و نشانگر شکل‌های طبیعی (ارگانیکی) است که از تاثیر هارمونیک دلچسبی بهره می‌برند.

 

ساختمان کریستال، لندن (انگلیس) / The Crystal

این ساختمان شیشه‌ای، کوتوله و پویا یکی از سبزترین سازه‌های جهان است که در سال ۲۰۱۲ رونمایی شده و از آن زمان تاکنون پذیرای نمایشگاه‌های متعددی در قلب لندن، پایتخت مه گرفته‌ی جزیره بوده است. معماری این ساختمان از اشکال شیشه‌ای قصر کریستال پالاس لندن الهام گرفته شده و نمادی از دنیای شهری با ظاهری چند وجهی است. ساختمان کریستال پالاس که معماری آن به ۱۸۵۱ میلادی بازمی‌گردد، خود جلوه‌ای از پیشرفت‌های حاصل از انقلاب صنعتی و فناوری‌های روز آن دوران بوده است.

حالا، ساختمان کریستال لندن نیز از تازه‌ترین پیشرفت‌های فنی بهره برده و قادر است نه تنها از آب باران برای مصارف داخلی و فضای سبز خود بهره ببرد، بلکه می‌تواند فاضلاب تولیدی را تصفیه کرده یا از انرژی خورشیدی برای گرمایش ساختمان کمک بگیرد. جالب اینکه این ساختمان حتی مجهز به یک ایستگاه ویژه برای شارژ خودورهای الکتریکی است!

 

برج خلیفه، دوبی (امارات) / Burj Khalifa

بلندمرتبه‌ترین ساختمان جهان برج خلیفه دوبی است که در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی افتتاح شده و حرف و حدیث‌های بسیاری را پشت سر خود دارد. این سازه نه تنها از نظر ارتفاع آن حائز اهمیت است، بلکه بلندترین ساخته‌ی فری-استندینگ (free-standing) جهان به شمار می‌رود که دارای بیشترین طبقات و بالاترین نرخ سکونت در آنهاست. از این گذشته، سکوی مشاهده‌ی بیرونی آن و آسانسورهایش که در بیشترین فاصله ممکن کارگذاشته شده‌اند از دیگر مزیت‌های این برج هستند.

برج خلیفه شامل سه بخشی است که در کنار هسته‌ی مرکزی گردهم آمده‌اند و شباهت زیادی به گل‌های وحشی دارند. این برج از آثار آدرین اسمیت (Adrian Smith) طراح برجسته و شرکت اونینگز اند مریل (Ownings & Merrill) است. پلان طبقات این برج به شکل Y است که نمایی بی‌نظیر از خلیج فارس را در پیش چشمان مخاطب خود قرار می‌دهد. اگر از بالا به این بنا نگاه کنید، آن را شبیه قبه‌ای پوست پیازی خواهید دید که نمادی بی‌نظیر از تلفیق هنر اسلامی و تازه‌ترین دست یافته‌های معماری نوین است.

 

موزه‌ی اوردوس، چین / Ordos Museum

نمای خارجی این بنا که فلزی و مسی رنگ استنمادی از صحرای گوبی در مغولستان داخلی است، منطقه‌ای که در مجاورت این بنا قرار دارد. موزه‌ی اوردوس از آثار شرکت MAD است که دفتر اصلی آن در شهر پکن، پایتخت چین پرآوازه قراردارد. شرکتی که به طراحی‌های روان و نوآورانه در محیط شهری شهره است. به اعتقاد طراحان این شرکت، بنای موزه‌ی اوردوس یک «هسته‌ی غیر طبیعی» است که نخستین نماد شهر تازه تاسیس اوردوس به شمار می‌رود. گفتنی است این شهر جدید در سال ۲۰۱۱ ایجاد شده است.

 

هرم دبلیو ۵۷، نیویورک (ایالات متحده) / W57 Pyramid

بجارکی اینگلز (Bjarke Ingels) مدیر بخش طراحی در شرکت دانمارکی بیگ (BIG) است و در نخستین پروژه‌ای که آنها در امریکای شمالی در دست دارند، قرار است هرم دبلیو ۵۷ نیویورک را بسازند، که بنایی با بیش از ۶۰۰ واحد مسکونی است که در بین خیابان‌های دهم و یازدهم این شهر بنا خواهد شد. این ساختمان قرار است از خیابان ۵۷ غربی نیویورک به شکلی شبیه به هرم از ریخت‌ افتاده‌ای شبیه باشد.

جالب اینکه، تمامی واحدهای این ساختمان به خوبی از نور طبیعی روز بهره می‌برند و فضای سبزی که در محوطه‌ی بیرون ساختمان قرار دارد به خوبی نیاز ساکنین آن را مرتفع خواهد کرد. این بنا را می‌توان ترکیبی از حیاط‌های خانه‌های شهر کپنهاگ و آسمان‌خراش‌های نیویورک دانست.

 

موزه‌ی ملی قطر، دوحه (قطر) / The National Museum of Qatar

دولت قطر امید بسیاری دارد تا کشور کوچکش را به قطب فرهنگی در منطقه‌ی خلیج فارس بدل سازد و قرار است که موزه‌ی ملی قطر، گل سرسبد این رویا باشد. این موزه که نخستین بار در سال ۱۹۷۵ میلادی افتتاح شد پس از ارائه‌ی نقشه‌ی تازه‌ا‌ی از سوی ژان نوول (Jean Nouvel) معمار فرانسوی‌تبار که از گل‌های صحرا الهام گرفته شده است در حال تغییر و تحول است و قرار است تا جلوه‌ای تازه به این بنای فرهنگی ببخشد. این بنا از مجموعه‌ای از صفحات (دیسک‌ها) تشکیل شده که نمادی از گلبرگ گل‌های صحرایی است.

 

موزه‌ی نوشیدنی!، لاوکس (سوئیس) / Wine Museum

در منطقه‌ی لاوکس در کشور برف گرفته‌ی سوئیس که به تهیه و تولید نوشیدنی‌های الکلی شهره است، شرکت معماری مائورو تورین سوئیسی‌تبار دست به بازتولید رویای سنتی مربوطه به سده‌های گذشته (از قرن یازدهم) زده است. آنها با الهام از دوران کهن ساخت موزه‌ای را شروع کرده‌اند که دارای دالان‌هایی از شیشه و فولاد است و در بستر صخره‌ای منطقه بنا خواهد شد. بدنه‌ی شیشه‌ای این موزه جلوه‌ای منحصر به فرد به آن خواهد بخشید و چشم‌اندازی بی‌انتها از تاکستان‌ها و دریاچه‌ی ژنور را در پیش چشم علاقمندان قرار می‌دهد.

منبع: زومیت

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا