مسکن و ساختمان

پاسخ معاونت معماری‌وشهرسازی شهرداری تهران در خصوص انتشار خبر «ساخت ۲۰۰ ساختمان شبیه «متروپل آبادان» در تهران»

معاونت معماری‌وشهرسازی شهرداری تهران به اظهارات دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور درباره احداث ۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل آبادان در تهران واکنش نشان داد.

به گزارش صما و به نقل از تسنیم، متن پاسخ معاونت معماری‌وشهرسازی شهرداری تهران به مطلب «۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل در تهران در حال ساخت است» به شرح زیر است؛

پیرو انتشار خبری تحت عنوان «۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل در تهران در حال ساخت است» در تاریخ ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۱ در آن رسانه وزین و اعلام مطالبی غیر مستند به نقل از دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان؛ به اطلاع شهروندان  می‌رساند معاونت معماری‌وشهرسازی شهرداری تهران آمار مطروحه را فاقد اعتبار دانسته و در حدود صلاحیت فرد مصاحبه‌شونده نمی‌داند.

بر این اساس به منظور تنویر افکار عمومی به آگاهی می‌رساند، مطابق با جزء ۵ بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور (مصوب ۱۳۹۸)، نظارت بر رعایت ضوابط و مقررات ملی در ساختمان­های در حال بهره‌برداری بر عهده ادارات راه‌وشهرسازی استان‌هاست و آنها موظف به ارزیابی ایمنی ساختمان­‌های مهم و بلندمرتبه با کاربری‌­های مختلف در برابر آتش­‌سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین با اولویت کلان‌شهرها هستند.

بنابراین، از آنجایی که آمار اعلام شده از سوی دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان فاقد مستندات و توسط مراجع قانونی تأیید نمی‌شود، ضرورت دارد، مستندات ادعای مطرح‌شده و همچنین لیست ساختمان‌های ناایمن جهت بررسی‌های بیشتر، در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار گیرد.

۱۳ خردادماه امسال دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان “در تهران ۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل آبادان در حال ساخت است” گفته بود: در صنعت ساختمان و احداث کشور هیچ چیزی سر جای خودش نیست.

فرشید پورحاجت با اشاره به بروز حادثه ساختمان متروپل آبادان افزود: به‌لحاظ فنی هنوز زود است که درباره این اتفاق ناگوار قضاوت کنیم، ضمن این‌که به‌لحاظ قانونی نیز فعلاً چیزی مشخص نشده است.

 

وی با بیان این‌که به‌لحاظ حقوقی تکالیف مربوطه برای تولید هر نوع ساختمانی مشخص شده است و باید آن را بررسی کرد،‌ گفت: چرخه تولید مسکن و ساختمان در ایران ایراد اساسی دارد. در رابطه با ساختمان متروپل باید به این نکته مهم اشاره شود که پروژه مشارکت بین سازنده و شهرداری آبادان بود و در اینجا بحث تعارض منافع دخیل بوده است.

وی با طرح این پرسش که مجوز ساختمان متروپل چگونه صادر شده است و چطور مجوز اضافه‌بنا را به آن داده‌اند، تصریح کرد:‌ آبادان شهر بزرگی نیست و چند پروژه در حجم ساختمان متروپل تحت عنوان ساختمان‌های ویژه، خاص و پراهمیت دارد، در واقع تعداد چنین ساختمان‌هایی در شهر آبادان محدود است و مانند تهران نیست.

وی توضیح داد: در زمان حاضر حدود ۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل در حال اجراست که باید هرچه سریع‌تر به آن‌ها رسیدگی شود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تأکید بر این‌که حادثه متروپل آبادان باید درس عبرتی برای آینده شود، اضافه کرد: در صنعت ساختمان و احداث با شرایطی رشد کرده‌ایم که هیچ چیزی سر جای خودش قرار نگرفته است، واقعیت آن است که یک چرخه معیوب در ساخت‌وساز و صنعت احداث داریم که باید اصلاح شود.

پورحاجت با بیان این‌که “دنبال مقصر بگردیم روند معیوب ساخت‌وسازها را اصلاح نمی‌کند”،‌ گفت: متأسفانه تکالیف قانونی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در ساخت متروپل رعایت نشده است. ادارات راه و شهرسازی سراسر کشور به‌عنوان نماینده حاکمیت تکالیفی در بحث نظارت‌ها دارند که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی تأکید کرد: نقش سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان نیز بر اساس قانون در ساخت‌وسازها به‌طور دقیق مشخص است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا