شهر

دیهیم تاکی ، عضو کارگروه تخصصی سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان در گفت و گو با «صما» تاکید کرد:

امکان بروز خلاقیت های معماری در مناطق حاشیه ای شهر / شهرداری به تشکل های حرفه ای اختیارعمل دهد

عضو کارگروه تخصصی سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان درخصوص نقش موثر مهندسان، طراحان و سازندگان در ایجاد نما و منظر شهری متناسب با هویت معماری ایرانی گفت: آنچه که ما از جامعه معماران و شهرسازان انتظار داریم، این است که در شهری مانند اصفهان با سابقه تاریخی بالا، در طراحی های خود همه جوانب را در نظر بگیرند و طراحی هایی با زمینه سنتی اصفهان انجام دهند.

به گزارش دبیرخانه اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان، دیهیم تاکی در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب افزود: البته ما نمی توانیم کل شهر اصفهان را به این ترتیب ببینیم. قاعدتا ما باید شهر را به سه منطقه مرکزی، میانی و بیرونی تقسیم کنیم و اگر می خواهند پروژه های مدرن در منطقه بیرونی اجرا کنند، به آنها اجازه این کار را با یک پس زمینه کلاسیک بدهیم. اما در منطقه مرکزی حتما باید این امر را رعایت کنند.

کنترل ناقص در سیستم معماری و شهرسازی

وی ادامه داد: متاسفانه در سیستمی که اکنون در بخش معماری و شهرسازی ما وجود دارد، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان به عنوان کنترل کننده به صورت ناقص این امر را انجام می دهند. یعنی به جای اینکه به طراح اختیار بدهند که در گام اول هم روی پلان ها و هم روی نما به صورت مجموعه کار و کنترل کند، صرفا برای اینکه هر چه زودتر پروانه را صادر کنند، یکسری نقشه هایی را می گیرند که هر کسی اجازه کشیدن این نقشه ها را دارد و مهندس معمار هم آن نقشه را مهر می زند.

تاکی بیان کرد: در مرحله بعد، یکسری افراد سه بعدی کار پیدا شده اند که این افراد متناسب با آنچه که مردم اصفهان دوست دارند، طراحی هایی را روی سیما و منظر شهری انجام می دهند. به همین دلیل امروز در شهر اصفهان نماها بسیار به هم شبیه شده اند؛ از نوع مصالحی که در آنها کار می کنند گرفته تا احجامی که به صورت فرمال در آنها کار کرده اند و این روند مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد و جای تاسف است که در شهری مانند اصفهان این اتفاق رخ دهد.

رواج معماری کلاسیک اروپایی

وی ادامه داد: کما اینکه امروز مشاهده می کنیم که در شهر تهران، معماری کلاسیک اروپایی بسیار شایع شده و اجرا می شود و مردم اصفهان با دیدن این نماها در کشور و یا خارج از کشور، تمایل دارند که این نوع نماها را در اصفهان نیز اجرا کنند.

این معمار بیان کرد: البته ما در کمیته سیما و منظر اصفهان در حد توان جلوی این امر را گرفته ایم، اما در شهر اصفهان ما صرفا نمای ساختمان های واقع در خیابان های اصلی را کنترل می کنیم؛ بنابراین در خیابان های فرعی و کوچه ها و پس کوچه های اصفهان مشاهده می کنیم که انواع و اقسام نماهایی با معماری کلاسیک اروپایی اجرا می شود.

اجازه بروز خلاقیت ها در مناطق حاشیه ای را بدهند

تاکی در پاسخ به اینکه آیا برای دستیابی به یک زیبایی‌شناسی همگون در منظر شهری باید برای طراحان و معماران چارچوب خاصی طراحی شود یا باید اجازه بروز خلاقیت را به آنها داد، گفت: این امر بستگی به زمینه دارد. درواقع ما اگر در معماری زمینه گرا تاحدودی دقت کنیم، برای اینکه خلاقیت معماران را از آنها سلب نکنیم، می توانیم به طور کلی یکسری ضوابط را تدوین کنیم. همانطوری که اکنون این ضوابط در ضوابط طرح تفصیلی وجود دارد و در آن قید شده که برای اجرای پروژه در شهر اصفهان ۵۰ درصد نما باید  آجر، ۲۰ درصد سنگ و بقیه شیشه و ۱۰ درصد هم می تواند سایر مصالح مثل انواع کامپوزیت، چوب و مصالح دیگر باشد.

وی با تاکید بر اینکه همه معماران نسبت به این ضوابط اعتراض دارند، گفت: لذا ما باید شهر اصفهان را به مناطق مختلفی تقسیم کنیم که در یکسری از مناطق مانند منطقه مرکزی یا بافت تاریخی، که نمای سنتی اصفهان برقرار است، توجه کنیم که ضوابط متناسب با معماری مکتب اصفهان را اجرا کنند.

تاکی افزود: همچنین در مناطق حاشیه ای شهر می توانیم اجازه بروز خلاقیت ها را به معماران بدهیم تا در این مناطق بتوانند با شرایط معماری مدرن و روز کار کنند؛ نه به این معنا که معماری کلاسیک اروپایی را اجرا کنند. بلکه می توانند معماری ای را که در دوره قاجار در شهر تهران یا در برخی از شهرهای دیگر اجرا شده اجرا کنند. به این صورت که معماری کلاسیک اروپایی را با معماری ایرانی تلفیق و ایرانیزه کرده اند. شاید بهترین رویکرد این باشد و اگر بخواهیم ضوابط سختگیرانه ای را برای اجرای نما در نظر بگیریم؛ خلاقیت معماران از آنها گرفته می شود.

شهرداری به تشکل های حرفه ای اختیار عمل دهد

وی همچنین درخصوص راهکار پیشنهادی به نهادهای متولی و طراحان و معماران برای تعدیل وضعیت کنونی در حوزه نمای ساختمان ها و سیما و منظر شهر گفت: بهترین اقدام این است که می توان به تشکل های حرفه ای مثل انجمن معماران و شهرسازان تاحدودی اختیار داد و شهرداری از این تشکل ها دعوت کند که با هماهنگی خودشان این کار را انجام دهند و به صورت خشک و جدی با آنها برخورد نشود.

وی تاکید کرد: وقتی که خود معماران در طراحی ساختمان ها و نماها ضوابط را رعایت کنند، خودشان به عنوان کنترل کننده می توانند عمل کنند و بهتر از همه این کار را انجام دهند.

تاکی خاطرنشان کرد: درخواست ما از شهرداری این است که در حوزه های اجرایی، کنترل ساختمان، مقررات ملی و ضوابط طرح تفصیلی تاحدودی به تشکل های حرفه ای مثل انجمن معماران و سازمان نظام مهندسی اختیاراتی را بدهند که با هماهنگی خودشان این امور را انجام دهند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا