مسکن و ساختمان

تغییر رفتار مردم در بازار مسکن

بررسی جدیدترین گزارش تحولات بازار مسکن نشان از تغییر رفتار مردم دارد به‌طوریکه در ماه گذشته معاملات واحدهای با سن ۲۰ سال به بالا ۳۱۴ درصد رشد داشته است.

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن تهران در اردیبهشت ماه را منتشر کرد. بر این اساس متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با رشد ۶.۱ درصدی نسبت به فروردین ماه امسال به ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

این قیمت در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته ۲۶.۲ درصد رشد داشته و بنا به ادعای بانک مرکزی رشد قیمت مسکن در دومین ماه سال جاری رشد افزایش قیمت کُند شده است.

یکی از نکات جالب توجه در گزارش بانک مرکزی مربوط به توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده براساس شاخص “تفکیک عمر بنا” است. در ماه مورد اشاره مجموعا ۱۰۴۹۰ فقره معامله مسکن در تهران ثبت‌ شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته بالغ بر ۱۶۶.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بررسی ها نشان می‌دهد سهم واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال از سهم کل واحدهای معامله شده نسبت به اردیبهشت سال گذشته حدود ۳۱۴ درصد افزایش یافته است.

در اردیبهشت ماه سال گذشته سهم واحدهای با سن بیش از ۲۰ سال در معاملات مسکن ۵۱۳ فقره بود که ماه گذشته به ۲۱۲۵ فقره افزایش یافته است.

همچنین معاملات مسکن برای واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال سن در ماه گذشته نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۶۲ درصد رشد داشته است. در واحدهای ۱۱ تا ۱۵ سال نیز رشد در بازه مورد اشاره ۲۱۷ درصد بوده است.

 افزایش قیمت مسکن در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و تداوم آن با شیب نه‌چندان ملایم در سال ۹۹ شرایطی را به‌وجود آورد تا قدرت خرید مردم برای ورود تقاضاهای مصرفی به بازار کاهش چشمگیری داشته باشد.

موضوعی که باعث شده طی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تقاضا برای واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد  و در مقابل تقاضا برای واحدهای نوساز کاهش یابد. قیمت این واحدها در مقایسه با واحدهای نوساز تا ۵ سال ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر از واحدهای با عمر بیش از ۱۵ سال و بالاتر است. به همین دلیل نیز این واحدها با تقاضای بسیار بیشتری برای خرید مواجه هستند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا