مسکن و ساختماننظام مهندسی

صما گزارش می‌دهد؛

افزایش تعرفه خدمات مهندسی چه تاثیری بر بازار ملک می‌گذارد؟

طی خبری که در این هفته اعلام شد، تعرفه خدمات مهندسی ۴۲.۵ درصد افزایش یافت؛ مهندسان ساختمانی نقدهایی به پایین بودن تعرفه‌ها داشتن و معتقد بودند که این تعرفه‌ها با افزایش قیمت‌های حوزه‌های دیگر مغایر نیست و معیشت آن‌ها را دچار مشکل کرده است. از طرفی نیز برخی از فعالان و سازندگان حوزه مسکن معتقد هستد که هزینه اجرای پروژه‌های ساختمانی به خودی خود زیاد است و این افزایش تعرفه‌ها کار را سخت‌تر می‌کند.

در همین خصوص تصمیم گرفتیم که با رامین کرمی رئیس سازمان نظام مهندسی تهران و امیر داورزنی یکی از سازندگان مطرح منطقه «یک» تهران گفت‌وگو کنیم تا بدانیم این افزایش تعرفه به افزایش کیفیت ساخت‌وساز نیز کمک می‌کند و یا موجب می‌شود که بازار مسکن رونقی بگیرد؟

 

کرمی؛ رئیس نظام مهندسی تهران:

تعرفه خدمات مهندسی افزوده نشده، بلکه تطابق حداقلی اتفاق افتاده است

رامین کرمی رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در پاسخ به این سوال که افزایش تعرفه خدمات مهندسی چه تاثیراتی در بحث ساخت‌وساز دارد، عنوان کرد: با توجه به افزایش چشم‌گیر تورم و کاهش قدرت خرید عمومی و روند فزاینده قیمت‌ها و همچنین افزایش ۷۵ درصدی حقوق کارگران و هزینه‌های ساخت‌وساز اعم از مصالح ساختمانی، حمل و نقل، بیمه، مالیات و عوارض، واژه افزایش تعرفه خدمات مهندسی صحیح نیست بلکه مهندسان ساختمان برای جبران بخشی از هزینه‌های معیشت و زندگی آن‌ها، درخواست تطابق حداقلی تعرفه خدمات مهندسی را متناسب با هزینه‌های ساخت‌وساز دارند و این خواسته‌ای بر حق و مطالبه‌ای حداقلی و قانونی برای صنف تحصیل کرده، زحمت‌کش و متخصص مهندسان ساختمان است تا در امرار معاش زندگی با مشکلات حاد و بحرانی مواجه نشوند.

وی افزود: بدون تردید رفع دغدغه‌های اقتصادی مهندسان و آرامش ذهنی و روحی مهندسان ساختمان و خلاقیت و افکار نوآورانه در ارائه خدمات مناسب‌تر، با کیفیت‌تر و تاثیرگذارتر نقش داشته و مسیر پویایی، بالندگی و تعالی صنعت ساختمان کشور، هموار می‌گردد.

 

داورزنی، سازنده منطقه «یک» تهران:

افزایش تعرفه‌ خدمات مهندسی، تاثیری چندانی بر ارتقای کیفیت ساختمان ندارد

در ادامه با امیر داورزنی یکی از سازندگان مطرح منطقه «یک» تهران به گفت‌وگو نشستیم، از ایشان پرسیدیم که آیا افزایش تعرفه خدمات مهندسی می‌تواند تاثیر مثبتی در ارتقای کیفیت این خدمات داشته باشد؛ داورزنی در پاسخ گفت: با شرایط موجود، ممکن است که این افزایش به ارتقای کیفیت ساخت‌وساز کمک کند و تا حدی نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها را افزایش دهد.

این سازنده موفق صحبت‌های خود را اینگونه تکمیل کرد: با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم وجود ندارد، ممکن است که این تاثیر مقطعی باشد. احتمالا افزایش تعرفه خدمات مهندسی در برهه‌ای بر کیفیت کار بخشی از خدماتی که مهندسان ارائه می‌دهند، تاثیر مثبت بگذارد اما شایان ذکر است که هرگاه ما افزایش قیمت داشتیم، نتیجه خوبی حاصل نشده است؛ به طور کلی تصور نمی‌کنم که افزایش قیمت این تعرفه‌ها، کمکی در راستای ارتقای کیفیت خدمات داشته باشد.

داورزنی همچنین در رابطه با تاثیر این مصوبه بر رونق بازار ملک نیز عنوان کرد: واضح است که احوالات بازار ملک چندان مساعد نیست و تصور می‌کنم که با این افزایش قیمت‌هایی که در تمامی حوزه‌های مرتبط با ساختمان می‌بینیم، قطعا امسال نیز رکود تورمی داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه اجرای پروژه‌های ساختمانی کاهش چشم‌گیری داشته است و اگر قیت‌ها در بازار ملک به یک ثبات نسبی نرسد، وضعیت بهبودی نخواهد یافت و کم کم سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را به بازار دیگری منتقل کنند.

 

به گزارش صما، افزایش تعرفه خدمات مهندسی شاید نتواند بر رونق یا رکود ساخت‌وساز تاثیر شگرفی بگذارد اما تا حدی جلوی برخی قانون‌شکنی‌ها را می‌گیرد و بار معیشتی مهندسان را شاید سبک‌تر کند تا این متخصصان بتوانند با فراغ بال بیشتری بر فعالیت خود تمرکز کنند.

در واقع این افزایش تعرفه‌ها در هزینه کلی ساخت‌وساز چندان تاثیرگذار نیست و دردی از سازندگان کم نمی‌کند و تاثیر چندانی در تسهیل اجرای پروژه‌های ساختمانی ندارد و باید برای رونق ساخت‌وساز اقدامات اساسی‌‌تری انجام داد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا