معمارینظام مهندسی

رامین کرمی، رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در گفت‌وگو با صما، مطرح کرد:

دادگاه ویژه تخلفات ساختمانی در پایتخت تشکیل شود/ بسیاری از ساختمان‌های تهران توسط مجری ذی‌صلاح ساخته نمی‌شود/ نام ساختمان‌های فاقد مجری ذی‌صلاح چندین بار کتبا به نهادهای مربوطه اعلام شده است

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به اینکه نظام مهندسی تنها وظیفه نظارت و اعلام تخلفات را بر عهده دارد، گفت: مهندسان ناظر ساختمان وظیفه گزارش‌دهی تخلفات ساخت‌وساز را به صورت کتبی و در موعد مقرر به عهده دارند، شهرداری‌ها نیز ملزم هستند که از ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی تمکین کنند و در صورت عدم تمکین شهرداری به نظر تخصصی مهندسین ناظر در توقف عملیات اجرایی ساختمان، قانونگذار و دستگاه قضایی باید اقدامات قانونی بعدی و پیگیری‌های لازم را برای تحقق این مهم فراهم سازد.

وی در ادامه سخنان قبلی خود، پیشنهاد داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، پیشنهاد تشکیل و تاسیس دادگاه ویژه تخلفات ساختمانی در پایتخت را مطرح کرده است و خود سازمان نیز این توان را دارد که به عنوان بازوی فنی و تخصصی این تشکیلات، نهایت همکاری و تعامل را با این دادگاه ویژه داشته باشد.

کرمی با اشاره به اینکه وظیفه نظام مهندسی برخورد و یا توقف پروژه‌های ساختمانی نیست، بیان کرد: پس از نظارت و تحویل گزارش ناظر، بر اساس قانون اقدامات بعدی بر عهده شهرداری‌ها و نهادهای مرتبط و ضابطین برای برخورد و رفع مخاطرات ساختمان‌های ناایمن است.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران افزود: متاسفانه هنوز بسیاری از ساختمان‌ها توسط مجری ذی‌صلاح ساخته نمی‌شود و بسیاری از ابنیه و ساختمان‌های ساخته شده بدون حضور و نظارت مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان ساخته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که نظام مهندسی چقدر می‌تواند در ایمن‌سازی شهر تاثیر داشته باشد، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مرجع حرفه‌ای و تخصصی ساخت‌وساز در استان تهران است، در حال حاضر بیش از یک چهارم ساخت‌وساز کشور در استان تهران انجام می‌شود و یک چهارم مهندسان ساختمان ایران نیز در استان تهران فعالیت می‌کنند.

کرمی افزود: مهندسان ناظر سازمان در خصوص مشاهده عدم رعایت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی و یا عدم رعایت مقررات و ضوابط مقررات ملی ساختمان به مالک، مجری ساختمان و شهرداری مربوطه به عنوان مرجع صدور پروانه ساختمانی، سازمان اداره کار کتباً گزارش داده و به وظیفه قانونی و مسئولیت خود عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی در راستای رسالت و وظایف قانونی خود بر لحاظ و رعایت دقیق مقررات ملی ساختمان و ضوابط فنی، نظارت و کنترل تاکید داشته و در نهایت وظیفه دارد که قصور و تخلفات ساختمانی را کتباً گزارش ‌دهد.

کرمی درخصوص بحث ساختمان‌ها ناایمن در تهران، عنوان کرد: ساختمان‌های فاقد مجری ذی‌صلاح تا کنون چندین بار به صورت کتبی به نهادهای مربوطه اعلام شده است؛ شهرداری‌ها و ضابطین قضایی باید با هرگونه قصور و تخلف ساختمانی قاطعانه و در اسرع وقت برخورد قانونی و لازم را نمایند؛ این حلقه و فرآیندها باید از پشتوانه‌های قانونی، حقوقی و قضایی مستحکم برخوردار گردد.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به فاجعه متروپل آبادان، گفت: امیدوارم که همه ارکان حاکمیتی، مسئولان و مردم به رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان در همه مراحل تخریب و نوسازی، طراحی، محاسبه، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری ساختمان‌ها پایبند باشند تا دیگر شاهد تکرار این دست حوادث جانگداز نباشیم.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا