شهرمسکن و ساختمان

حادثه آبادان و ضرورت همیاری در گسترش کمپین ساختمان ایمن، شهر ایمن

حادثه متروپل آبادان علاوه بر نشان دادن ابعاد گوناگونی از فساد و بی‌توجهی در رده مدیران شهری و تیم نظارت، خاطره حوادث تلخ دیگری مانند سانحه پلاسکو، کلینیک سینا و ….. را هم که در این سال‌ها از سر گذراندیم دوباره زنده کرد.
و این سوال را به وجود آورد که آیا هر بار تا یک زخم زنده است باید به آن بپردازیم و سپس به فراموشی بسپاریم تا پس از گذشت مدتی، مصیبتی دیگر دامنگیرمان شود؟

متاسفانه به نظر می رسد در اینگونه موارد که با جان شهروندان در ارتباط است، هنوز قوانین لازم وجود ندارد و اگر هم هست، ضمانت اجرایی قاطعی ندارد.
موضوع فرهنگ‌سازی هم البته همچنان مطرح است که هرگز به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته و روی آن کار نشده است.

ما به عنوان یک رسانه معتقدیم که روند اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه هرگز نباید متوقف شود و پس از فرونشستن موج احساسات مشترک و تلخی که داریم، نباید اجازه دهیم که گرد فراموشی بر این خاطرات بنشیند تا محکوم به تکرار آن نباشیم.

در همین خصوص، باید اشاره‌ای داشته باشیم که مجتمع رسانه‌ای ساختمان «صما»، در سال ۱۳۹۵ و در جریان نمایشگاه مطبوعات، از کمپین “کارگاه ایمن، ساختمان ایمن” رونمایی کرد با این هدف که نظر مسئولینی را که جهت بازدید در آن نمایشگاه حضور می‌یافتند، به اهمیت موضوع ایمنی جلب کند تا تلنگری به جامعه مدیریت شهری وارد نماید.

سپس همایش “ساختمان ایمن، شهر ایمن” در سال ۹۹ و با همکاری سازمان آتش‌نشانی تهران و با هدف ایجاد نزدیکی و همبستگی میان پنج ضلع معماران، سازندگان، مدیران شهری، تولیدکنندگان محصولات ساختمانی و مردم، توسط این مجموعه در منطقه ۱ تهران برگزار شد.

و حال با بروز رخداد تلخ آبادان، دوباره مصمم شده‌ایم که این مسیر را با پشتکار و پیگیری هر چه بیشتر ادامه دهیم با این امید که دیگر هیچ عزیزی را در حوادث ناشی از سهل‌انگاری و فساد و بی‌توجهی به ایمنی از دست ندهیم.

کمپین ساختمان ایمن

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا