مسکن و ساختمان

امسال نیز شاهد رکود در بازار مسکن هستیم/ از نظر هزینه ساخت، به اوج قیمت رسیده‌ایم/ کاهش زمان صدور پروانه ساخت به دو ماه، شدنی نیست

موسوی درخصوص افزایش قیمت مصالح ساختمانی، گفت: با توجه به روند افزایشی قیمت مصالح ساختمانی و همچنین افزایش دستمزد کارگران، قطعا قیمت ملک نیز افزایشی خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنم که بازار ملک، امسال نیز شاهد رکود باشد. همین امروز نیز، بازار کشش این قیمت‌ها را ندارد، چه برسد به زمانی که افزایش قیمت‌های جدید نیز در بازار تاثیر خود را نشان دهد.

وی افزود: سال گذشته نیز تعداد معاملات ملکی کاهش چشم‌گیری داشت چه برسد به امسال که از ابتدای سال شاهد افزایش قیمت نیز بودیم. رکود در بازار ملک ۱۴۰۱ قطعی است. در حال حاضر افزایش قیمت واحدهای ساختمانی، تاثیرات سوی خود را در بازار نشان داده است.

موسوی با اشاره به اینکه امروزه فعالیت و سرمایه‌گذاری برای سازندگان بسیار دشوار شده است، عنوان کرد: در حال آماده‌سازی پروژه پنج هزار متری در منطقه درکه هستیم، کارهای مربوط به سند انجام شده است. این پروژه مسکونی یکی از بهترین ساختمان‌های ایران خواهد شد.

در سال ۹۵ پروژه مسکونی گوشواره‌های ابراهیم موسوی موفق به کسب رتبه دوم جایزه معمار در بخش مسکونی آپارتمانی، تهران شده است و همچنین پروژه کناراب این سازنده نیز در سال ۹۸ توانست رتبه اول جایزه معمار را در گروه مسکونی آپارتمانی،‌ به دست آورد.

این سازنده مطرح منطقه «یک» با بیان اینکه طرح پیشنهادی کاهش زمان صدور پروانه ساخت به دو ماه در حد حرف است، تصریح کرد: اجرایی شدن این طرح امکان‌پذیر نیست و تنها در حد حرف است، اگر بتوان زمان را کاهش داد که عالی می‌شود اما قطعا این مهم شدنی نیست. زیرا صدور مجوز پروانه ساخت به خودی خود پروسه زمان‌بری است. شاید برای ساختمان‌های کمتر از ۴ طبقه بتوان دو ماهه مجوز صادر کرد اما برای پروژه‌های پنج طبقه و بالاتر، شدنی نیست.

وی تصریح کرد: کاغذبازی اداری دست سازندگان را می‌بندد و سرعت اجرای پروژه‌ها را بسیار کند می‌کند اما می‌توان با حذف بروکراسی‌های اداری این روند را تسهیل و زمان آن را تسریع کرد.

این سازنده نام آشنا، با بیان اینکه نباید بگذاریم که پول و سرمایه از کشور خارج شود، گفت: حذف کاغذبازی‌های اداری به کارآفرینان انگیزه دو چندان می‌دهد، حال که نمی‌توان قیمت‌ها را کاهش داد؛ حداقل باید دردسرهای مربوط به بروکراسی و مجوزها را کمتر کرد تا نخبگان و سرمایه‌گذاران به فعالیت در داخل خاک ایران دلگرم باشند.

موسوی سخنان خود را اینگونه پایان داد: بسیاری از همکاران من تصمیم گرفته‌اند سرمایه و فعالیت خود را به کشور ترکیه انتقال دهند که درصورت عملی شدن این تصمیم، صدمات جبران‌ناپذیری به بدنه بازار ملک و به‌طور کلی جامعه صنعت ساختمان از کارگر تا خریدار و مشتری نهایی، وارد می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا