مسکن و ساختمان

شاهین جعفری مجرد سازنده منطقه «یک» تهران، در گفت‌وگو با صما:

ساخت‌وساز در ایران توجیه اقتصادی ندارد/ ساختمان‌های لوکس فاقد مشتری هستند

جعفری مجرد گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها در صنایع مرتبط با صنعت ساختمانی، سرمایه‌گذاری در حوزه ملک توجیه اقتصادی ندارد و تضمین بازگشت سرمایه بسیار دشوار شده است. بسیاری از همکاران ما تن به مهاجرت داده و ترجیح می‌دهند که در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه سود سرمایه‌گذاری باید حداقل ۸ الی ۱۰ درصد از سود بانکی بیشتر باشد، اظهار داشت: با توجه به اینکه سود بانکی در ایران ۱۸ درصد است، به صورت استاندارد هر پروژه ساختمانی باید به شرکت یا فرد سازنده حدود ۲۸ درصد سود خالص بدهد تا اجرای آن پروژه برای سرمایه‌گذار، توجیه اقتصادی داشته باشد، در غیر اینصورت اجرای پروژه اگر ضررده نباشد، سر به سر می‌شود و سرمایه‌گذار انگار زحمت الکی و بدون هیچ برگشت سرمایه‌ای داشته است.

این سرمایه‌گذار با سابقه فعالیت بیش از ۲۸ سال در منطقه «یک»، به افزایش قیمت مصالح ساختمانی اشاره کرد و گفت: تا کنون پروژه‌های متعددی را در منطقه «یک» اجرا نموده‌ام، اما هرگز شرایط به این دشواری نبوده است؛ با توجه به ادامه روند افزایشی قیمت مصالح و همچنین تصمیماتی که در سطح کلان گرفته می‌شود، برای فعالیت در حوزه مسکن باید دست به عصا گام برداشت. توان و سرمایه‌ای که برای ساخت مسکن در ایران می‌گذاریم در هر جای دنیا، هزینه کنیم؛ دستاورد بهتری خواهیم داشت.

جعفری مجرد با بیان اینکه، اداره دارایی سرمایه‌گذاری در حوزه ملک را شغل در نظر گرفت است، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی فعالیت ما را شغل در نظر گرفته است و اعلام کرده که همه سرمایه‌گذران مطابق قانون باید دفاتر مالیاتی خود را به این سازمان ارائه دهند.

وی درخصوص معضلات مالیاتی حوزه ساخت‌وساز، اضافه کرد: اداره امور مالیاتی به قیمت روز کاری ندارد و این ضعفی در نظام مالیاتی است، به طور مثال، اگر امروز برای خرید محصولی هزار تومان هزینه کنیم و چند سال بعد اقدام به فروش همان محصول به قیمت هشت هزار تومان کنیم، سازمان امور مالیاتی به اندازه اختلاف هشت هزار و هزار تومان از ما مالیات می‌گیرد، در حالی که کاری ندارد ارزش امروز آن چقدر است. مشکل دریافت مالیات بر اساس دفاتر ورود و خروج همین است که اگر ارزش تومانی خرید امروز آن جنس، ۶ هزار تومان شده باشد به این افزایش قیمت کاری ندارد و همان اختلاف ۷ هزار تومان را محاسبه می‌کند، در حالی که باید دو هزار تومان را در محاسبات خود اعمال کند. این شیوه محاسبه سرمایه‌گذار را متحمل ضرر و زیان زیادی می‌کند و حاشیه سود را از بین می‌برد.

این سرمایه‌گذر با تجربه، گفت: اگر صنعت ساختمان‌سازی از بین برود و دیگر سرمایه‌گذران راغب به سرمایه‌گذاری در این حوزه نباشند، قطعا خسارات جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌شود. اجرای هر پروژه به راحتی روزانه ۱۰۰ نفر نیروی کار را به صورت مستقیم و هزاران نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می‌کند، افزایش بیکاری رابطه مستقیم با بزه دارد. هر چه تعداد بیکاران بیشتر شود، تعداد بزهکاران نیز بیشتر خواهد شد.

جعفری مجرد با بیان اینکه برای خرید یک آپارتمان خوب ۲۰۰ تا ۲۵۰ متری در منطقه «یک» باید ۵۰ میلیارد تومان پرداخت کرد، گفت: مشتریان واحدهای لوکس ترجیح می‌دهند پول خود را در کشورهای دیگر هزینه کنند. برای خرید یک واحد ۲۰۰ متری در منطقه «یک» تهران، تقریبا باید ۱.۵ میلیون دلار هزینه کرد که با این رقم در کشورهای دیگر می‌توان خرید بهینه‌ای داشت و با خرید ملک در آن‌ها موقعیت بهتری را فراهم کرد. ساختمان‌های لوکس مشتریان خود را ازدست داده‌اند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در کشور اسپانیا با ۴۰۰ هزار یورو می‌توان یک واحد مناسب تهیه کرد؛ طبیعی است که وقتی خریدار سرمایه خود را از کشور خارج می‌کند، سازنده نیز رغبتی به ادامه فعالیت خود نداشته باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا