مسکن و ساختمانمعماری

تاثیر طراحی و معماری در آرامش و آسایش انسان‌ها/ استفاده از آجر؛ انتخابی مناسب برای آب و هوای گرم و خشک

توجه به معماری بومی همواره بهترین راه برای وام گرفتن طراحی‌های جدید معماران بوده است. یکی از ساکنین بارشی، برای مقابله با معضلات ناشی از آب‌وهوای گرم و خشک این منطقه، از آجر جهت ساخت خانه خود استفاده کرد؛ در واقع خانه آجری؛ پاسخ خلاق و هوشمندانه استودیوی طراحی معماری Humane برای مقابله با وضعیت آب و هوای گرم و خشک این منطقه است.

به گزارش صما و به نقل از هنر و معماری آبگینه، پروژه‌ خانه آجری در بارشی، یکی از زیباترین شهرهای ایالت سولاپور کشور هند ساخته شده است. مالک این خانه، یک کشاورز جوان است! او تصمیم داشت میراث فرهنگی و تاریخی غنی ایالت سولاپور را در خانه خود به نمایش بگذارد! به همین دلیل، به نزد استودیوی طراحی معماری Humane (مستقر در شهر پونه) مراجعه کرد؛ آن‌ها نیز پس از مطالعه و بررسی‌های بسیار تصمیم گرفتند تا کانسپت طراحی این خانه را با الهام از فرهنگ بومی ایالت سولاپور و در نظر گرفتن آب و هوای گرم و خشک این ایالت تدوین نمایند.

نمای بیرونی این ساختمان مسکونی، با کمک متریال آجر طراحی و ساخته شده است. با عبور از مقابل این نمای آجری تماشایی و در ورودی خانه، وارد فضایی درونگرا خواهیم شد. مهم‌ترین بخش فضاهای داخلی این ساختمان ۶۵۰ متر مربعی، فضای نشیمن آن است. جالب است که بدانید در میانه فضای نشیمن خانه آجری، یک حیاط داخلی جانمایی شده است! این حیاط می تواند هوای داخل خانه را به خوبی هر چه تمام تهویه کند و منبعی از نور طبیعی نیز به شمار آید.

به محض ورود به خانه آجری با یک حیاط جذاب مواجه می‌شویم! عنصر قابل توجه در این حیاط، یک حوض منقش به گل‌های نیلوفر آبی است اما نمی‌توان نقش سنگ و چمن، به عنوان بازیگران نقش اصلی کف‌سازی حیاط را در افزایش جذابیت فضاهای خارجی خانه نادیده گرفت.

خانه آجری بارشی

اما مهم‌ترین ویژگی ساختاری خانه آجری، استفاده از پانل‌های خورشیدی در جهت رعایت معماری پایدار، برای تامین بخش مهمی از انرژی فضاهای داخلی است! به این ترتیب، وابستگی ساکنین به سیستم‌های تهویه مطبوع پرمصرف کمتر و در مصرف برق صرفه جویی بیشتری خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا