مسکن و ساختمان

چرا بازار املاک صعودی است؟

مشاوران املاک متهم نخست گرانی مسکن!

در حالیکه فصل نقل و انتقالات بازار مسکن امسال بر خلاف سال های گذشته زودتر آغاز شده به نظر می رسد نقش املاکی ها در این بازار و در این شرایط، حساس تر و پررنگ تر از سال های قبل است.به گزارش بازار، روزهای نقل و انتقالات بازار مسکن امسال در حالی زودتر از موعد خود آغاز شده است که به گفته اکثر فعالان بازار مسکن امسال یک سال خاص به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد بود و همین دلیل می تواند کافی باشد تا متقاضیان مسکن زودتر از قبل برای یافتن واحد مسکونی مورد نظر خود وارد بازار مسکن و جستجو برای یافتن ملک مورد نظر خود باشند.برخی از متقاضیان مسکن در مناطق مرکزی و جنوبی تهران می گویند: قیمت مسکن نیز به تبع رشد برخی اقلام در همین دو ماه گذشته رشد صعودی به خود گرفته است.بردبار می گوید: با برخی از املاکی ها صحبت می کردم اعلام می کردند که قیمت مسکن در دو ماه گذشته در همین منطقه ۵۰ تا ۵۵ درصد رشد قیمت داشته است.وی عنوان می کند: اصلاح یارانه ها و جراحی اقتصادی موجب رشد قیمت برخی نهاده های تولید مسکن شده است قطعا این روند افزایشی بعد از مدتی می تواند بر قیمت نهایی مسکن تاثیرگذار باشد.این متقاضی مسکن می گوید: بنده تصور می کنم که برخی از املاکی ها با قراردادهای صوری قیمت ملک را بالا می برند. اما اینکه به تنهایی املاکی ها نقشی در افزایش قیمت داشته باشند تصور می کنم تا حدودی بی انصافی باشد.

مشاوران املاک صوری قیمت را بالا می برند

حال اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است که وقتی تعداد املاکی ها از سوپرمارکتی ها بیشتر است و وقتی هیات مدیره اتحادیه املاک که خودشان بنگاه داری می کنند آیا می توانند بنگاه داران را کنترل کنند؟ وی می گوید: سوال ما این است که چه کسی بر بنگاه‌های معاملات ملکی نظارت می کند؟ نمی گوییم کشوری اما محلی و منطقه ای قیمت ها را صوری افزایش می دهند. چه کسی باید این موارد را مدیریت کند؟
مشاور املاک هرگز به افزایش قیمت دامن نمی‌زند
اما «سعید لطفی» عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران می گوید: به هیچ عنوان املاکی ها نقشی در بالا بردن قیمت ها ندارند. چرا که افزایش قیمت مسکن تابعی از شرایط اقتصاد کلان است و وقتی مردم توان خرید نداشته باشند و معامله ای صورت نگیرد بدون شک املاکی ها نیز به حق کمیسیون خود نمی رسند.وی با اشاره به اینکه با توجه به گران‌ شدن مصالح ساختمانی و افزایش نرخ دلار، سازنده‌ها برای اینکه از تورم جا نمانند و پا به پای آن حرکت کنند قیمت واحدهای مسکونی خود را بالا می‌برند ادامه داد: انتظارات تورمی ایجاد شده از نرخ ارز، افزایش بهای خودرو و غیره باعث می‌شود که در سازنده ترسی ایجاد شود و از قیمت‌های روز عقب بیافتد. تقاضا هم برای چنین قیمت‌هایی به هیچ‌عنوان وجود ندارد.لطفی تاکید کرد: مشاور املاک هرگز به افزایش قیمت دامن نمی‌زند و اتفاقا همانطور که گفتم در کاهش بهای ملک برای رسیدن به حق کمیسیون خود با سازنده وارد چانه‌زنی و رایزنی برای نهایی شدن معامله مسکن و در نهایت رسیدن به حق کمیسیون خود می‌کند.عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران ادامه داد: اگر قیمت مسکن روند کاهشی به خود گیرد به نفع اقتصاد کشور است چرا که صنعت خانه‌سازی می تواند موجب ایجاد اشتغال در کشور شود.

قیمت نهاده ها مسکن را گران کرد

خشایار باقرپور کارشناس مسکن نیز در پاسخ به این پرسش که آیا املاکی ها نقشی در رشد قیمت مسکن داشته اند می گوید: چرا فقط در خصوص مسکن تمام مشکلات و رشد قیمت ها به گردن املاکی ها می افتد اما در خصوص سایر بازارها مثل بازار خودرو به گردن بنگاه های ماشین انداخته نمی شود؟ اما این بی انصافی است که فقط گفته شود املاکی ها در رشد قیمت نقش دارند و هیچ نقشی در دلالت و یا به قیمت رساندن مسکن نداشته اند.وی افزود: رشد قیمت نهاده های تولید مسکن در چند هفته گذشته رخ داده است. آیا این رشد قیمت نیز مقصرش املاکی ها هستند؟ پس وقتی قیمت نهاده های تولید مسکن بالا می رود در نهایت قیمت نهایی مسکن نیز افزایش می یابد.اغلب املاکی ها می گویند باید واقع گرا باشیم و تمام تقصیر رشد قیمت مسکن و اجاره بها را به گردن املاکی ها نیاندازیم. اما وضعیت بازار مسکن طی چند هفته گذشته و بعد از اصلاح یارانه ها تا حدودی دچار رشد اندک قیمت مسکن و نهاده های تولید شده است. پس در این بین مشاوران املاک نقش پررنگ‌تری نسبت به سایر مسئولان‌ دارند تا با دادن مشاوره های مناسب آنها را در مسیر آرامش و ثبات تصمیم گیری قرار دهند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا