شهر

اصفهان مکانی مهم در تاریخ معماری ایران

معماری در ایران سبقه طولانی دارد و به هزاره هفتم قبل از میلاد می‌رسد. معماری به هفت دوره و شیوه پارسی، پارتی، خراسانی، رازی، آذری، اصفهانی و معاصر تقسیم می‌شود که ما در این مقاله به دلیل اهمیت و تاثیر معماری اصفهان، تمرکز خود را بر این دوره معطوف می‌کنیم.

 

بناهای دوره اصفهان

اصفهان در دوره صفویه یکی از قطب‌های معماری کشور به حساب می‌آمد، هنرمندان بزرگی در این دوره زیسته و خلق آثاری شگرف کرده‌اند. ارگ شیخ بهایی، بازار اصفهان و قیصریه، پل خواجو، کاخ چهل ستون، سی‌‌وسه پل(پل الله‌وردی‌خان)، عالی قاپو، کاخ هشت بهشت، مسجد امام و شیخ لطف الله، کلیسای وانک و منار جنبان تنها بخشی از معروف‌ترین آثار مکتب اصفهان هستند.

 

مشخصه معماری اصفهانی

شیوه اصفهان ابتدا از آذربایجان شروع شد و در اصفهان رواج یافت که مهم‌ترین آثار این دوره نیز در اصفهان مستقر هستند. مشخصه معماری شیوه اصفهانی، پلان و طرح‌های ساده، استفاده از کاشی هفت رنگ، استفاده از تزئیناتی همچون سفال و معرق و استفاده از قیر و چارو برای گره‌بندی‌ و بندکشی‌ها است.

 

معماران دوره اصفهان

پس از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت ایران در آن زمان، سبکی جدید توسط «رضا عباسی» در نقاشی پدید می‌آید؛ نقاشی در این دوره به خاطر گسترش شهرنشینی و ایجاد کاخ‌ها در پایتخت صفویان به معماری نیز راه می‌یابد. از معماران مطرح آن زمان، محمد رضا اصفهانی است که معمار بناهای مسجد امام و شیخ لطف الله است. از دیگر معماران بنام آن دوران نیز می‌توان به الله وردی خان اشاره کرد که معمار سی‌وسه پل است.

 

نقش معماری در اصفهان امروزی

با توجه به نقش اصفهان در صنعت گردشگری و تاثیر آن در معرفی معماری ایران به تمامی جهان، همواره دغدغه مسئولان این شهر، این بوده است که چهره اصفهان معاصر نیز به خوبی اصفهان سنتی باشد. به همین دلیل امسال در اصفهان اجلاسی با رویکرد بررسی کیفیت نمای ساختمان‌های این شهر برگزار می‌شود که معیارهایی را بدین منظور ارائه می‌کند و همچنین از معماران برتر این شهر تقدیر به عمل می‌آورد.

 

برگزاری اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان

معماران نامداری در اصفهان فعالیت دارند که در اجلاس سازندگان و طراحان که به اهتمام شهرداری اصفهان و مجتمع رسانه‌ای صدای مهندسی ایران(صما) برگزار می‌شود، تجلیل خواهند شد.

در این اجلاس پــروژه‌هــای شــاخــص و با کیفیــت، معرفی و همچنین معیارهایی نیز برای نمای ساختمان‌های اصفهان عنوان می‌گردد. همچنین کمپین ملی ساختمان پایدار، شهر پایدار نیز اصفهان را به عنوان اولین مقصد خود انتخاب کرده است که همزمان با اجلاس سازندگان و طراحان در این شهر مستقر خواهد بود.

 

موضوعات اجلاس سازندگان و طراحان

کنداکتور این اجلاس بدین شرح است:

در روز نخست اجلاس، مدیران و کارشناسان حوزه معماری در مراسم افتتاحیه سخنرانی خواهند کرد و در ادامه پنلی با محوریت نما و هویت شهری برگزار می‌شود. همچنین پنل با محوریت ساختمان پایدار شهر پایدار نیز در همان روز برگزار خواهد شد. در پایان روز نخست کارگاه آموزشی، جلسات پرسش و پاسخ و هم‌اندیشی با سازندگان و معماران نیز برگزار می‌شود.

در روز دوم اجلاس نیز ۲ تا ۳ پنل در خصوص پروژه‌های شاخص توسط معماران شاخص کشور و استانی ارائه می‌شود. البته کارگاره‌های آموزشی در روز دوم نیز دایر خواهد بود.

علاوه بر برنامه‌هایی که اعلام شد، نمایشگاهی تحت عنوان «نمایشگاه نمای منتخب» نیز در کنار اجلاس برگزار می‌شود که سازندگان می‌توانند آثار خود را در این مکان به نمایش عموم بگذارند.

 

زمان برگزاری اجلاس سازندگان و طراحان

اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان، ۲۴ و ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۹ الی ۱۷ به ریاست دکتر وحید مهدویان؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در سیتی سنتر اصفهان برگزار می‌شود؛ قابل ذکر است که مهندس سعید ظریف؛ مدیرعامل مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان نیز دبیر این اجلاس است.

مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان همه ساله اجلاس سازندگان و طراحان را در شهرهای مهم و بزرگ کشور برگزار می‌کند، پیش از این تهران و تبریز تجربه برگزاری این اجلاس را دارند. این اجلاس در راستای اهدافی که کمپین “نما هویت شهرما” دنبال می‌کند، برگزار می‌شود.

 

هدف کمپین “نما هویت شهرما”

هدف کمپین “نما هویت شهرما” بهبود سیما و منظر شهری است و به همین دلیل، مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان، همه ساله فعالان این حوزه را گردهم می‌آورد تا با آموزش و تبادل تجربیات اهمیت نما را در هویت شهری یادآوری و در جهت بهبود آن گام بردارد. برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پنل‌های تخصصی تنها بخشی از رویکردهای این اجلاس است.

برای ثبت نام در این رویداد بزرگ می‌توانید از ۱خرداد ماه سال جاری به آدرس سایت www.samair.ir/isfahan مراجعه نمایید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا