نظام مهندسی

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی اصفهان در گفت و گو با «صما»:

ارتقای کیفیت محیط لازمه دستیابی به پایداری/ تعامل نهادهای متولی کلید حل مشکلات منظر شهری است

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با تاکید بر اینکه بحران هویت چه در بعد هویت فردی و چه در بعد هویت مکان، از معضلات دنیای معاصر در شرایط کنونی است، گفت: آنچه موجبات ادراک صحیح انسان از سیما و منظر شهرها است، برآیندی از تحولات متنوع ذهنی و عینی است که در قالب منظر شهری متبلور می شود.

به گزارش دبیرخانه اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان، مهسا مهرآرام در گفت و گو با «صما» با اشاره به انتقادات وارد بر نمای ساختمان ها و سیما و منظر شهری در شرایط کنونی جامعه تصریح کرد: با رشد سریع شهرنشینی و گسترش بی رویه ساخت و ساز در شهرها، منظر شهرها نتوانسته تعادل خود را با این رشد همراه کند.

آموزش های تاثیرگذار مراکز علمی دانشگاهی

وی با تاکید بر اینکه تعامل فرد و محیط و توافق آن همان هویت است، درخصوص راهکار پیشنهادی برای تعدیل وضعیت کنونی به نهادهای متولی و طراحان و معماران اظهار داشت: در بحث مکان ایجاد هویت مکان با معیارهایی چون خاطره انگیزی، معناداری و حس تعلق به مکان حائز اهمیت است. لذا در شرایط کنونی تعامل سازنده میان ارگان ها، سازمان ها و نهادهای فعال در بحث و مقوله شهر و شهرسازی و مدیریت شهرها کلید طلایی حل مشکلات است.

مهرآرام همچنین با تاکید بر اینکه آموزش های تاثیرگذار و افزایش همکاری با مراکز علمی دانشگاهی می تواند در تعالی شان و جایگاه و نقش طراحان مجرب و تاثیرگذار موثر واقع شود، ادامه داد: تعامل دوسویه با طراحان و معمارانی که به صورت فعال در عرصه طراحی شهرها مشغول هستند و نیز بهره گیری از نظرات سازنده آنها با توجه به نیازهای اجتماعی و درخواست کارفرما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بهره گیری از ظرفیت مهندسان برای تنظیم قوانین خوب

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص نقش مهندسان، طراحان و سازندگان در ایجاد نما و منظر شهری متناسب با هویت معماری ایرانی گفت: هویت معماری ایرانی اسلامی شهرهای ما با ارزش های پایدار و با سابقه فرهنگی و تاریخی بالا نقش بسیاری در هویت بخشی شهرها دارد.

وی با تاکید بر اینکه بهره گیری از ظرفیت مهندسان توانمند در حوزه تنظیم قوانین خوب بسیار حائز اهمیت است، افزود: درک نیازهای جامعه از طریق مشارکت جامعه تحصیل کرده و پژوهش مرتبط از جامعه مهندسی از عوامل راه گشا است. در این راستا همفکری و تعامل مدیران شهری و طراحان به لحاظ تعریف ضوابط قابل اجرا باید مورد توجه قرار گیرد.

لزوم تعامل دوسویه کارفرمایان و طراحان

مهرآرام یادآور شد: با توجه به تعامل دوسویه و همیشگی کارفرمایان و طراحان بررسی نقطه نظرات طراحان به عنوان عوامل تاثیرگذار در ساخت و سازهای شهری به عنوان راهکار عملی، کیفی، منظر پیشنهاد می شود که باید پس از لحاظ قانون های مدون که با کارشناسی دقیق نوشته شده، اهرم های اجرایی در جهت تحقق این موارد صورت گیرد.

به گفته وی، درک نیازهای زمانه با توجه به عوامل فرهنگی-تاریخی، عملکردی و اجتماعی راهی است که باید از طریق همراهی متخصصان علوم اجتماعی، شهرسازان، معماران و مدیران شهری صورت گیرد.

مهرآرام همچنین با اشاره به نقش نهادهای متولی و مسئول (مانند شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی) در تحقق اهداف پایداری در شهر و ساختمان ها گفت: شهرهای پایدار در روند گسترش خود باید مولفه های زمینه گرایی را با توجه به حفظ ارزش های موجود در بستر و زمینه داشته باشند.

تحقق پایداری ساختمان ها در گرو خرد جمعی

وی در پاسخ به اینکه چه تغییراتی را در ساخت و سازهای شهری برای رسیدن به هدف پایداری ساختمان ها ضروری می دانید و در این راستا چه اقداماتی باید در مرحله سیاست گذاری و اجرای ساختمان ها صورت گیرد، گفت: پایداری ساختمان ها در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، قونی و مذهبی و زیست محیطی با رعایت عملکردهای متناسب و کیفیت و غنای لازم خارج از سلیقه های فردی و در گرو خرد جمعی امری محقق پذیر است.

این مسئول سازمانی خاطرنشان کرد: در این راستا برای دستیابی به شهرها و ساختمان های پایدار، انجام راهکارهای علمی و عملی در جهت ارتقای کیفیت محیطی پیشنهاد می شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا