شهر

شهردار تهران در نشست خبری:

خط قرمز ما تراکم فروشی است

به گزارش صما علیرضا زاکانی در نشستی که صبح امروز -دوشنبه  ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ – با اصحاب رسانه داشت، ضمن تشریح عملکرد ۸ماهه مدیریت شهری برای نمایندگان افکار عمومی، به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

 در آستانه تحولی بزرگ هستیم

شهردار پایتخت در ابتدای این نشست اظهار داشت: در آستانه یک شدن و یک تغییر و تحول بزرگ هستیم. در حالی که شعارهای انقلاب در عرصه جهانی مورد استقبال واقع شده و عمق جهانی و منطقه ای مبتنی بر آرمان‌های دقیق جمهوری اسلامی شرایط مناسبی را فراهم  کرده؛ امروز نیازمند الگویی برای تکثیر و تشکیل  تمدن نوین اسلامی هستیم.

دشمنان تلاش می کنند انقلاب را در مقام شعار و  حرف خلاصه کنند

وی افزود: دشمنی های بسیاری در این ۴۳ سال برای ممانعت از استمرار مسیر انقلاب انجام شده است.  امروز نیز دشمنان تلاش می کنند نگذارند این الگو تشکیل شود و انقلاب را در مقام شعار و  حرف خلاصه کنند، لذا توجه به ابعاد و تغییر و تحول در کشور یک ضرورت  و تلاش برای ساختن این الگو امری حیاتی است و هر کسی به این کار کمک کند تلاش به تسریع آرمان‌های انقلاب و ساخت این تمدن کرده و هر کس در این مسیر سنگ اندازی کند، آب در آسیاب دشمن می ریزد.

زاکانی ادامه داد: در ایران اسلامی در تلاش معطوف به ساختن الگوی کامل و منطقی و درست در جهت الگو قرار گرفتن برای سایر ملت‌ها هستیم . البته تمام تلاش دشمن هم معطوف به این است که جنگ روانی کارآمدی و ناکارآمدی در کشور راه بیندازد و امید را در جامعه و در بین مردم خشک کند و ماحصل این یاس آفرینی، مردم را به عنوان یک پایه جدی اصل انقلاب در مقابل آن قرار دهد.

شهردار تهران اضافه کرد: اینجا توجه به ایجاد کارآمدی و زمینه امید آفرینی در جامعه وظیفه همه ما است و باید توجه کنیم امید را در جامعه احیا کنیم و هر گونه نقد و پیشنهاد افراد، به کارآمدی نظام کمک کند.

اگر علاقه‌مند به ایران، اسلام و آسایش و رفاه مردم هستیم باید به تحول در کشور کمک کنیم

زاکانی در ادامه عنوان کرد: کسانی‌که تلاش می‌کنند ناکارآمدی را یک امر مسجل برای راه طی شده ۴۳ ساله تا به امروز  و دروغ بزرگی تحت عنوان ناکارآمدی نظام اسلامی القاء کنند، درواقع به همان افرادی کمک می‌کنند که علاقه ندارند ایران و انقلاب اسلامی پابرجا بماند. اگر علاقه‌مند به ایران، اسلام و آسایش و رفاه مردم هستیم باید به تحول در کشور کمک کنیم.

 رقابت‌های بین جریانی نباید مانع کمک جریانات به یکدیگر شود

شهردار تهران در ادامه سخنان خود بیان کرد: کشور در آستانه یک جراحی بزرگ اقتصادی است. کمک به مجلس، دولت و دستگاه قضایی در تسریع این جراحی بزرگ یک امر قطعی است. اگر قرار است که ایران ساخته شود باید بر دوش همه ساخته شود؛ نه بخشی از افراد جامعه. همه مردم و نهادهای باید در صحنه حضور داشته باشند. رقابت‌های بین جریانی نباید مانع کمک جریانات به یکدیگر شود.

باید جراحی بزرگ و اقدام شجاعانه قوای سه گانه پاس داشته شود

زاکانی با تأکید بر اینکه باید امروز این جراحی بزرگ و اقدام شجاعانه دولت و مجلس و دستگاه قضایی پاس داشته شود، افزود: شهر تهران ۷ هزار سال قدمت دارد و بیش از ۲۰۰ سال از پایتخت شدن آن می‌گذرد. بیش از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به صورت ثابت و بالغ بر ۱۳ میلیون نفر روزانه در شهر تهران حضور دارند.

۶ ماه نخست به دوره استقرار، تحول مدیریتی و ساماندهی ابتدایی امور سپری شد

وی با بیان اینکه شهر و شهروند و مدیریت شهری سه جزئی هستند که با یکدیگر معنا پیدا می کنند، گفت: امروز توفیق این را داشتیم که همچنان پس از ۸ ماه و ۸ روز در خدمت شهر تهران باشیم. ۶ ماه نخست به دوره استقرار، تحول مدیریتی و ساماندهی ابتدایی امور سپری شد.

شهردار تهران در ادامه عنوان کرد: امسال به عنوان اقدامات کوتاه مدت، سال ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳ به عنوان اقدامات میان مدت و باقی مسیر به عنوان اقدامات بلند مدت هدف گذاری شده است.

۴۸۵ پروژه در برنامه است

زاکانی با بیان اینکه مدیریت شهری درحال دنبال ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه است، افزود: جدول برنامه‌ مدیریت شهری ۴۸۵ پروژه را به خود اختصاص داده است. پروژه‌های ردیف نخست دارای ۲۶ عنوان پروژه و ردیف دوم دارای ۲۹ عنوان پروژه است. تلاش داریم که امسال تمامی پروژه‌ها فعال شوند و بخشی از آن به عنوان پروژه‌های کوتاه مدت برای شهروندان رونمایی شوند.

شعار ما تهران، شهر تلاش و سرزندگی است

وی در ادامه تأکید کرد: هرچقدر تلاش شود کم است و مردم فراتر از تلاش‌های مدیریت شهری ارزش دارند. چشم انداز مدیریت شهری تبدیل تهران به الگوی کلانشهر جهان اسلام است. همچنین گفتمان مدیریت شهری برابر با خدمت و پیشرفت و شعار آن برابر با تهران، شهر تلاش و سرزندگی است. مدیریت ما نیز مدیریتی مشارکتی با نهادهای انقلابی و موثر، نخبگان، شهروندان و … است تا برهم انباشتگی مشکلات امروز با فکر و توان شهروندان رفع شود. در شهر تهران بن بستی وجود ندارد.

مشکلات راه ما را نبسته بلکه تلاش مان را بیشتر کرده است

وی عنوان کرد: به رغم وجود مشکلات ما بن بستی نداریم و این مشکلات و موانع راه ما را نبسته و امید ما را کم نکرده بلکه مسئولیت و تلاش ما را افزون کرده است. باید با تلاش بتوانیم کار جدی و اساسی  داشته باشیم.

تاسیس خانه خبرنگاران

وی ادامه داد: از طریق پیوستگی با جامعه خبرنگاران تاسیس خانه خبرنگاران را مدنظر داریم. باید مسیری را در این راه فراهم کنیم، بنده نیز در زمانی نشریه داشتم و همراه و همکار شما بودم. امیدواریم درآینده نیز همکاری خوبی با هم داشته باشیم.

به دور از تراکم فروشی شهر را به سمت نوسازی پیش می بریم

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره جلوگیری از فروش تراکم در این دوره گفت: ما تراکم فروشی را برای خودمان خط قرمز می دانیم و تا امروز نیز تراکم فروشی نکردیم اما به دنبال  رونق ساخت و ساز هستیم. تهران ۱۲ هزار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده دارد. اگر ساخت و ساز را ادامه ندهیم تهران روی سر مردم خراب می شود. بر همین اساس ساخت ۱۸۰ هزار واحد را در سال متعهد شدیم که نقش آفرینی  داشته باشیم چرا که قانون اساسی و قانون شهرداری ها،  ورود شهرداری ها را به مسکن تکلیف کرده است.

پروانه برج های در حال ساخت مربوط به دوره گذشته است

شهردار پایتخت افزود: اگر در دوره های گذشته به این بخش ورود نکردند درواقع مسئولیت خود را انجام نداده اند. اگر ساختمان بلندمرتبه ای نیز در شهر مردم می بینند که در حال ساخت است ،عمده آنها مربوط به پروانه هایی است که از قبل داده شده، هرچند بلند مرتبه سازی نیز در شهر مجاز است و  ۱۱ طبقه برای آن  متعارف است. بلند مرتبه سازی در برخی از پهنه های شهر مشکلی ندارداما برای آن باید مجوزها را دریافت کنند.

تلاش می‌کنیم به سمت درآمدهای پایدار برویم

شهردار تهران با بیان اینکه امروز مساله مسکن بلای جام مردم شده و یک فرد دو سوم حقوق خود را برای مسکن هزینه می کند تصریح کرد: خرید مسکن برای یک کارمند۶۶ سال طول می کشد به طوری که تهیه مسکن به آرزو تبدیل شده است. باید شرایط را به سمت نوسازی شهری ببریم تا هم ایمنی را فراهم کنیم وهم موضوع مسکن را حل و نقش آفرین در بحث مسکن باشیم.

وی افزود: دولت راه های مختلفی برای تامین درآمد دارد، سال گذشته ۶۷ درصد درآمد شهرداری به ساخت وساز اختصاص داشت ما به دنبال کاهش آن هستیم و تلاش می‌کنیم به سمت درآمدهای پایدار برویم.

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایرنا درباره عمده پیشنهادات شهرداری به دولت برای حل مشکلات تهران در حوزه ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی و پرونده های تخلف برخی شهرداران مناطق  در دوره  گذشته یادآور شد: برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت در این زمینه داریم. در بخش کوتاه مدت تلاش می‌کنیم تشدید خدمت  را در حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی داشته باشیم. در برنامه های میان مدت توجه ما به ظرفیت های مترو است؛ سال  ۱۴۲۰ باید طبق سند حمل ونقل تهران ۳۰ میلیون مسافر جابجا شود و ۱۰ میلیون آن سهم مترو است.  در موضوع مترو آنچه ظرفیت و سرمایه خلق می کند درمیان مدت صورت می گیرد. 

شهردار تهران تصریح کرد: ۷ خط مترو  داریم که باید تکمیل  شوند و در این خطوط ۱۵۰۰ واگن داریم که دو سوم آنها نیاز به بازسازی دارند. در واقع هزار واگن کم داریم چرا که باید ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار جابجایی در این ۷ خط انجام شود که نیاز به ۲۵۰۰ واگن دارد؛ در ۴ خط دیگر نیز وظیفه مترو این است که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر را روزانه جابجا کنند که در این بخش نیز غیر از خط ۱۰ در مقطع کوتاهی، کاری انجام نشده است.

درحال حاضر ۱۲۰ مرحله برای صدور پروانه وجود دارد

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا و سیما مبنی بر صدور پروانه‌های ساختمانی، توضیح داد: زمانی‌که در سال ۱۳۷۱ مصوب شد تا پروانه‌های ساختمانی در یک هفته صادر شوند، مراحل صدور پروانه شرایط فعلی را نداشت. درحال حاضر ۱۲۰ مرحله برای صدور پروانه وجود دارد. این فرآیند برای یک هفته و حتی زودتر از آن امکان‌پذیر است. البته به شرطی که همه دستگاه‌ها اطلاعات خود را برخط به اشتراک بگذارند و در این صورت می‌شود در عرض یک ساعت پروانه صادر کرد.

به ازای هر ۶ماه کاهش زمان صدور پروانه در عمل یک دور بازگشت سرمایه رخ می دهد

شهردار پایتخت با اشاره به میانگین زمان صدور پروانه گفت: مدیریت شهری قرار است که قدرالسهم شهرداری را تجمیع و روان‌سازی کند تا ارائه خدمات تسریع شود. وعده شهرداری این بود که کاهش زمان صدور پروانه در پایان خرداد به دوماه کاهش یابد. هر ۶ ماهی که از زمان صدور پروانه کاهش می‌یابد، درعمل به میزان یک دور بازگشت سرمایه به سرمایه گذار فرصت داده می‌شود تا صرف اقتصادی برای سرمایه گذار داشته باشد.

درحال مذاکره با سایر دستگاه‌هاست به منظور کاهش گلوگاه ها هستیم

وی با بیان اینکه شهرداری درحال مذاکره با سایر دستگاه‌هاست تا گلوگاه‌ها کم شوند، خاطرنشان کرد: مصوب سال ۱۳۷۱ بسیار قانون درستی است و شهرداری به سمت آن حرکت خواهد کرد. عمده الزامات این قانون خارج از شهرداری است که مدیریت شهری الزامات خود را پیگیری می‌کند.

افتتاح سامانه شفافیت خردادماه

زاکانی در ادامه درباره سامانه شفافیت، گفت:  تمام امور شهرداری اعم از خرید، فروش، پروژه، کارشناسان دادگستری و … به سمت شفافیت پیش می‌رود تا از طریق سامانه‌ها امضای طلایی در شهرداری به صفر سوق داده شود. مجموعه گسترده‌ای در ابتدای خرداد افتتاح خواهد شد تا شفافیت، ارتباط و تعامل با شهروندان برقرار شود.

درخصوص پرونده رساتجارت به دنبال احقاق حقوق شهر هستیم

شهردار پایتخت در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق درباره آخرین وضعیت پرونده رسا تجارت گفت: شکایتی از قبل انجام شده و مجدد این شکایت را فعال کردیم. سیر قضایی آن در حال انجام است و آنچه ناظر به ماست، این است که حق و حقوق شهر را از طلبی که داریم پس بگیریم. تمام حق و حقوق مربوط به آن را لیست کرده ایم و انشالله به زودی خبر خوشی برای مردم در پی داشته باشد.

وی درباره تخلف و پرونده مدیران گذشته شهرداری بیان کرد: یک سری پرونده از سابق مانده بود که آنها را دنبال کردیم تا سره را از ناسره تفکیک کنیم. عمده مسائل آن به صورت شکلی است و بخش محدودی از آن مربوط به سواستفاده است. در برخی موارد چون جنبه مفسده انگیزی وجود ندارد، به صورت تخلفات رسیدگی می گردد.

خط قرمز ما فساد است

شهردار تهران افزود: پرونده ۴۰۰ نفر از افرادی که پرونده تخلفات داشتند، بسته خواهد شد. خط قرمز ما فساد است و مدیر باید جرات اقدام داشته باشد، لذا بخشی از پرونده ها شکلی است و ماهیتش فسادانگیز نیست. مربوط به همه دوره ها هم می باشد و به دوره خاصی ارتباط ندارد، اما نباید به طوری حرکت کرد که جسارت را از مدیر بگیریم.

۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه تکمیل ۲۰ایستکاه باقی مانده از ۷ خط مترو

زاکانی خاطرنشان کرد: طبق برنامه باید تا سال ۱۴۲۰ تکمیل خطوط انجام شود، کاری که ما انجام می دهیم نخست تکمیل این ۷ خط است؛ ۲۰ ایستکاه از این ۷ خط باقی مانده است و ۷۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که در اولویت است.

تلاش برای جابجایی ۱۰ میلیون مسافر تا سال ۱۴۰۵

وی ادامه داد: در کنار آن مطالعات ۴ خط را کلید زدیم  و خط ۱۰ نیز فعال شد. باید این ۱۵۳ کیلومتر و ۱۳۸ ایستگاه را فعال کرده و جابجایی ۱۰ میلیون مسافر را برای سال ۱۴۰۵ داشته باشیم. یعنی ۱۵ سال زودتر این خدمات در مترو در خدمت مردم قرار گیرد.

زاکانی گفت: البته این کار نیاز به ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول و اعتبار دارد و باید با بارگذاری بر ایستگاه ها و بهره مندی از روش نوین ارائه خدمت بر حول ایستگاه ها هم نوسازی شهری را تسریع کنیم و هم به خدمات در شهر سامان دهیم. این از کلان پروژه هایی است که تعریف شده و باید از قبل اعتبارات و امکان تامین منابع کنیم.

قراردادی ۲ هزار میلیارد تومانی برای بازسازی ۷۰۰ دستگاه واگن ها

شهردار تهران افزود: بخشی از آن طلب از دولت است و بخشی هم از طریق سرمایه گذاری باید رقم بخورد.  در موضوع واگن، در شرکت واگن سازی که شهرداری نیز در آن مشارکت دارد قراردادی را به میزان ۲ هزار میلیارد تومان تنظیم کردیم تا بتوانیم ۷۰۰ دستگاه از این واگن ها را بازسازی کنیم اما محدودیت ارائه خدمت در خطوط فعال داریم. باید به طوری با ظرافت پبش برویم تا آسیب به خدمات امروز ما نزند.

محموله چرخ های خریداری شده مترو در مسیر تهران

وی با بیان اینکه بعد از تغییر و تحول در مدیریت مترو گزارشی به دستم رسید مبنی بر اینکه میزان بخشی از اقلام حیاتی مترو در انبار صفر است ، مانند چرخ، گفت: برهمین اساس  دو قرارداد را دنبال کردیم از جمله قرارداد ۸۰۰ میلیاردی با بانک که از سه هفته پیش عملیاتی شد. از طریق کارگزاری خودمان نیز موارد را  دنبال کردیم و مجموعه چرخ ها در حال رسیدن به تهران از طریق گمرک است و در واقع انبارها را پر کردیم.

رایزنی با دولت برای نوسازی ناوگان مترو

زاکانی تاکید کرد: ناظر به نوسازی ، ۱۰۵۰ دستگاه را دولت مکلف بود نوسازی کند و سالیان سال بود که ۶۳۰ دستگاه توسط چینی ها نوسازی شده بود اما سهم ۱۵ درصد آن پرداخت نشده بود که در تفاهم با دولت از  طریق تهاتر با نفت این مشکل حل شد. ۱۰۵ دستگاه نیز از طریق قطار ملی تامین می‌شود که وارد مذاکرات با دولت شدیم و قرار شد  ۷۷ میلیون یوروی آن را دولت بدهد.

در مورد املاک نجومی دستگاه قضا نظرش را اعلام کرده است

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر بررسی پرونده‌های املاک نجومی و تخلفات نظیر هولدینگ یاس و سرانجام نیروهای مدیریتی که در دوره پیشین شهرداری بکار گرفته شدند، بیان کرد: وظیفه شهرداری درباره پرونده یاس شکایت بود که مجدد شکایت شد. اداره حقوقی شهرداری درحال پیگیری این موضوع است. وظیفه دیگر شهرداری در این‌باره استیفای حقوق شهروندان است که شخصاً درحال پیگیری آن هستم. مجموعه مالی شهرداری پیگیر این موضوع است و تمامی اقدامات شفاف شده تا حق و حقوق مردم استیفا شود. پیگیری‌ها در مرحله بسیار خوبی قرار دارد. دستگاه قضایی به پرونده املاک نجومی رسیدگی کرد و نظر خود را اعلام کرد. پس از اعلام نظر دستگاه قضا، شهرداری کار ویژه‌ دیگری انجام نداده است.

مدیریت شهری پیشین ۱۴۰۰ نیرو وارد کرده است

زاکانی در ادامه عنوان کرد: مدیریت شهری پیشین ۱۴۰۰ نیرو وارد کرده بود و ۲۵۰ نفر به عنوان نیروهای ممتاز وارد شده بودند. یک نفر در آزمون از ۱۰۰، نمره ۷ را کسب کرده است؛ با این فرد باید چه کرد؟ می‌توان این فرد را جذب شهرداری کرد؟ حدود ۴۰ نفر دارای اشکالات هستند و الباقی در مسیر کاری خود قرار دارند و هیچ اختلالی برای این افراد ایجاد نشده است.

امسال ۱۰۰ میدان میوه و تره بار راه اندازی می شود

وی در ادامه بیان کرد: از سال ۱۳۵۸ که میادین میوه و تره بار پایه گذاری شد، تا زمان ما ۲۶۳ میدان فعال شده بود. حدود ۲۴ میدان در دوره پیشین فعال شد. ۳۱ بازارچه در پایان سال ۱۴۰۰ توسط شهرداری فعلی فعال شد. زمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم دو تن گوشت در شهر پخش می‌شد اما در روزهای پایانی سال این عدد به ۳۰ تن افزایش یافت . به تعبیری ۱۵ برابر شد. همچنین مرغ از ۶۰ تن به ۲۰۰ تن افزایش یافت. امسال ۱۰۰ میدان و سال آینده ۱۰۰ میدان دیگر اضافه خواهد شد. در پایان دو سال آینده ۵۰۰ بازارچه و میدان میوه و تره بار در خدمت شهروندان خواهد بود.

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره وضعیت قرارگاه جمعیت گفت: مدیریت ما مدیریت مشارکتی است و قرارگاه یعنی مسئولین با برنامه مشخص برای دستیابی به هدفی متعالی به یکدیگر کمک کنند. در هفته جمعیت درخصوص این قرارگاه  به طور مفصل حرف خواهیم زد؛ به دنبال این هستیم تا از طریق ایجاد تسهیلات و مشوق ها، نقش پررنگی در توسعه نقش خانواده داشته باشیم.

وی درخصوص قرارگاه اجتماعی و مسائل مربوط به  معتادان متجاهر و کودکان کار هم بیان کرد: آسیب های اجتماعی زیبنده این شهر نیست و حدود ۱۴ مجموعه در این قرارگاه حضور دارند. بخشی از معتادان به کمپ ها منتقل می شوند و الباقی نیز در ماه های آینده منتقل خواهند شد.

سیاست های مدیران دوره قبل شهر منجر به افزایش دوبرابری معتادان متجاهر شد

شهردار تهران با بیان اینکه سم زدایی، بازسازی شخصی، مهارت آموزی و یافتن شغل برای این معتادان متجاهر اتفاق می افتد، اظهارکرد: مهمترین نکته این بود که در مدیریت شهری قبلی می گفتند که اینها زیستی دارند و رهایشان کنید و این تعداد از حدود ۱۰ هزار نفر به ۲۱ هزار نفر رسید. این رویکرد را تغییر دادیم و گفتیم که اینها آسیب شهر است و به دنبال بازگرداندن این افراد به جامعه هستیم. یکشنبه صبح جلسه بود و مقرر شد که ۳ کارگروه تشکیل شود؛ یک کارگروه مربوط به کودکان کار است که ۴ هزار کودک کار داریم و توجه به این بخش حاُز اهمیت است؛ یک کارگروه برای کودکان پسماند می باشد و کارگروه دیگر برای خانواده معتادان و زندانیان تشکیل خواهد شد.

برای معتادان و کودکان کار ظرفیت سازی شده است

وی خاطرنشان کرد: ظرف ۲ هفته پیش نویس اولیه فراهم می شود؛ در شهرداری هم برای معتادان ظرفیت سازی صورت گرفته و هم راجع به کودکان کار ظرفیت ها را ایجاد می کنیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا