شهر

رئیس کمیسیون عمران معماری و شهرسازی شورای اسلامی اصفهان در گفت و گو با «صما»:

ساختمان پایدار حاصل تلفیق هنر با فطرت انسانی است/ لزوم حفظ بافت های تاریخی اصفهان

رئیس کمیسیون عمران معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مفهوم پایداری در شهر و ساختمان ها، موضوعاتی از قبیل نحوه طراحی، استقامت، پایداری و هنری بودن را از شاخصه‌های اصلی ساختمان‌های پایدار برشمرد و گفت: همه این موارد می تواند از مشخصه های ماندگاری و پایداری ساختمان ها باشد.

به گزارش دبیرخانه اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان، رسول میرباقری در گفت و گو با «صما» با بیان مطلب فوق تاکید کرد: گاهی اوقات یک سازنده بر اساس سلیقه شخصی خود ساختمانی را طراحی می کند که به یقین این ساختمان ماندگار نیست؛ اما در برخی موارد نیز بر اساس فطرت انسانی و بر مبنای هنر اسلامی و ایرانی یک ساختمان را طراحی می کند که آن ساختمان پایدار و ماندگار است.

وی در این راستا تشریح کرد: امروز با گذشت چند صد سال وقتی وارد خانه های تاریخی می شویم و یا به میدان امام اصفهان و پل خواجو می رویم، از این آثار زیبا لذت می بریم؛ چون که در این بناها هنر با تلفیقی از فطرت انسانی وارد عرصه عمل شده و یک اثر ماندگار را رقم زده است.

سلایق شخصی به نیت نوآوری، از عرصه هنرمندی خارج می شوند

میرباقری با ابراز تاسف از اینکه امروزه سلایق شخصی در ساخت و سازها غالب شده است؛ بیان کرد: متاسفانه در برخی از موارد سلیقه های شخصی به نیت نوآوری، از عرصه هنرمندی خارج می شوند و ما باید تلاش کنیم که ساختمان های خود را به سمت ماندگاری و پایداری ببریم.

این مسئول همچنین با انتقاد از عمر پایین ساختمان ها در کشور اظهار داشت: متاسفانه عمر مفید ساختمان ها در کشور ما پایین است؛ در صورتی که در برخی از کشورها ساختمان ها تا چند صد سال نیز عمر می کنند و مورد بهره برداری قرار می گیرند.

شهرداری با راهنمایی، تذکر و برخورد وارد عمل شود

رئیس کمیسیون عمران معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین درخصوص نقش نهادهای متولی و مسئول اعم از شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی در زمینه نما و منظر شهری تصریح کرد: نما و منظر شهری یکی از مولفه های مهم آن هم در شهری مثل شهر اصفهان است که در روزگاری هفتمین شهر تاریخی جهان بوده است.

میرباقری اضافه کرد: به ویژه در قسمت بافت های تاریخی باید بسیار دقت شود که این همخوانی، بین ما و نسل های گذشته ما شکاف ایجاد نکند.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی افراد تمایلی به اجرای این موارد نداشته باشند، ادامه داد: در این راستا برای اجرای این امور وظیفه شهرداری و معاونت شهرسازی این است که به کسانی که قصد کار کردن در بافت های تاریخی شهر را دارند، با ایجاد تسهیلات و اقدامات لازم کمک کنند.

رئیس کمیسیون عمران معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در این راستا شهرداری برای حفظ شهر می تواند در مرحله اول با راهنمایی و آگاه سازی صورت بگیرد و در مرحله دوم با تذکر و ارشاد به این امر اهتمام بورزد و حتی گاهی اوقات لازم است برخوردهایی انجام دهد که مانع از اقدام کسانی شود که نمی خواهند این مهم را رعایت کنند و به سمت و سویی می روند که شهر از آن حالت میراثی و تاریخی خود خارج شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا