دانشنامه ساخت و ساز

یازدهم اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر بر تمامی تلاشگران عرصه کار و تولید مبارک باد.

۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر

چرا در تقویم روز کارگر تعطیلی ثبت نشده است؟

سئوالی که برای خیلی از کارگران عزیز وجود دارد در این است که چرا  به عنوان تعطیلی  ثبت نشده است؟

به گزارش صما – روز کارگر  یک یادبود و مراسم کارگری از سوی طبقات کارگر است که هر ساله در روز یکم ماه مه که مصادف با روزهای ۱۱ اردیبهشت ماه است برگزار می‌شود.

بر اساس ماده ۲ قانون کار، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند. به این ترتیب کلیه کارکنان شاغل در شرکت‌ها و موسسات و بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی، تحت عنوان این عنوان  شناخته می‌شوند.

بازوان حرکت جامعه

در واقع کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است و در هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود توسعه و پیشرفت، رونقی دو چندان خواهد یافت.

علاوه بر تعطیلات کارگران که شامل تعطیلات هفتگی و تعطیلات رسمی برخی از روزها می باشد، نوع دیگری از تعطیلی برای کارگران مشمول همان تعطیلی روز کارگر می باشد که جنبه بین المللی دارد . به این صورت که سازمان بین المللی کار ، روز جهانی کارگر ( ۱ ماه مه ) را تعطیل اعلام نموده است.

روز کارگر در جهان

امسال با توجه به دوره کرونا و اتفاقاتی که در جهان و کشورهای مختلف حاکم می باشد هر کدام از کشور ها به یک شکل این روز را گرامی می دارند و یا در صورت نارضایتی از حقوق کارگری و یا وضعیت نابسامان کارگران که در آن کشور وجود دارد به اعتراض علیه مسئولان مورد نظر می پردازند. پس اگر بخواهیم این روز را بررسی کنیم باید بدانیم اول نکته ای توسط بسیاری از کارگران مورد توجه قرار می گیرد حقوق پایمال شده و فاصله اجتماعی آنها با دیگر افراد جامعه میباشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا