دانشنامه ساخت و ساز
موضوعات داغ

تبدیل بنای تاریخی سیمان کشور به کارخانه نوآوری

ایجاد کارخانه نوآوری در سازه تاریخی سیمان ری

به گزارش استودیو صما -با بازدید سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، سازه تاریخی سیمان ری، به کارخانه نوآوری و خلاق شهری تبدیل می شود.

سورنا ستاری به همراه حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، از نخستین کارخانه سیمان کشور بازدید کرد تا زمینه‌ها برای بازآفرینی این بنای تاریخی به بستری برای استقرار شرکت‌های فناور و خلاق و شکوفایی ایده‌های نوآورانه تبدیل شود.

این مکان که نخستین کارخانه سیمان کشور است، در فرآیند انجام مطالعات احیا و بازآفرینی قرار دارد و قرار است که  در آینده نزدیک  به یک مرکز نوآوری در خلق ایده‌های نو و حل مسائل و مشکلات شهری تبدیل شود.

همکاری معاونت علمی رئیس جمهور و شهرداری ها

ستاری، با ابراز خرسندی از همکاری معاونت علمی رئیس جمهور و شهرداری ها برای آرمان هوشمندی سازی شهرها گفت: شهر هوشمند جایی است که شهرداری به عنوان یک شتاب‌دهنده کسب و کار عمل می‌کند، این فضاهای بالقوه و استثنایی که در شهر بدون استفاده مانده و برای شهروندان پیرامونی آن دردسر و مزاحمت ایجاد کرده‌اند، می‌توانند به مراکزی برای کسب و کار جوانان خلاق تبدیل شوند و متناسب با قابلیت‌ها، محیط و شرایط شهر را تغییر دهند و مشکلات را با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در قالب نوآوری‌های شهری، حل کنند.

وی با اشاره به تجربه موفق بازآفرینی  بناهای قدیمی و متروکه کشور به مراکز صنایع خلاق، اظهار کرد: این مرکز، به عنوان یک مرکز تاریخی که نماد صنعتی شدن است.، ظرفیتی ارزشمند به شمار می‌رود تا به عنوان یک مرکز نوآوری و خلاق شهری استفاده شود.

سرمایه گذاری بخش خصوصی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از ضرورت نقش آفرینی و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای بازآفرینی و توسعه این نوع از  اماکن افزود : معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از این روند حمایت می کند تا تحولات در این نوع زیرساخت‌ها و توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری محقق شود.

فاز نخست پروژه

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، در فاز نخست احیای کارخانه سیمان ری، ۱۱۰۰ متر مربع از آن بازآفرینی خواهد شد که شامل فضای کار اشتراکی، فب لب خواهد بود.

در طول مدت انجام مطالعات، ایمن‌سازی، تفکیک تجهیزات و ضایعات و دپوی آنها، جمع آوری اسناد، نورپردازی و ایجاد مقدمات راه‌اندازی موزه در دستور کار قرار گرفته و قرار است در بازآفرینی فاز اول محیط های کار و لاین فضای کار اشتراکی به گونه‌ای منعطف و متناسب با شرایط و تقاضا برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بازآفرینی و آماده شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا