شهر

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان استان اصفهان در گفت و گو با «صما»:

توسعه پایداری ساختمان ها درپی حضور نظام مهندسی / ضرورت تبعیت نما و منظر شهری از الگوهای خاص

رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان اصفهان گفت: در طول دو دهه گذشته و پس از وقوع زلزله منجیل با تغییراتی که در امور مربوط به نظام مهندسی و روش های محاسبه ساختمان ها انجام شده، بحث پایداری ساختمان ها توسعه زیادی پیدا کرده است.

به گزارش دبیرخانه اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان، مهدی جعفر پیشه در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب افزود: لذا در حال حاضر به راحتی می توانیم بگوییم که به دلیل فشارها و نظارت های موجود و حضور مهندسان و الزام به طی مراحل نظام مهندسی، ساختمان های ناپایدار ساخته نمی شوند.

وی تاکید کرد: ما باید ساختمان ها و شهرهایی را بسازیم که  حداقل باید ۱۰۰ سال پایدار باشند و اگر قرار باشد به دلیل مباحث اقتصادی پس از سه یا چهار دهه تخریب نشود، یک ساختمان باید ۱۰۰ سال عمر کند.

جعفر پیشه همچنین در پاسخ به اینکه آیا می توان انتظار داشت که شهرداری‌ها باید مشوق‌ها و سوبسید‌هایی را برای سازندگانی که ساختمان پایدار تولید می‌کنند در نظر بگیرند، گفت: شهرداری در این زمینه چندان جایگاهی ندارد، اما فردی که ساختمان را می سازد، باید این توان را داشته باشد که از مباحث فنی حاکم بر کشور تبعیت کند که تقریبا این کار انجام می شود.

نما باید از الگوی خاصی تبعیت کند

رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه بحث نما به خصوص در شهرهای دارای اصالت مانند شهر اصفهان طبیعتا باید از یک الگوی خاصی تبعیت بکند، در خصوص تاثیرات اقتصاد مسکن و ساخت و ساز بر نما گفت: ما یک فرهنگ چند هزار ساله در اصفهان و به طور مشخص در حوزه معماری سابقه ۴۰۰ ساله غالب داریم که این فرهنگ باید به شکلی حفظ شود.

وی ادامه داد: اینکه در هر گوشه شهر هر معمار جوان و کم سابقه و یا معمار با سابقه ای تراوشات ذهنی خود را به شهر تحمیل کرده و ناهنجاری هایی در شهر ایجاد کند، طبیعتا منطی نیست. به همین دلیل به طور قطع این مسئله باید از سوی شهرداری کنترل و با توان بیشتری حل شود و بتوانیم یکسری الگوهای خاص در این حوزه در اختیار داشته باشیم.

لزوم پرهیز از نماهای پادگانی یک شکل

این انبوه ساز ادامه داد: البته معتقد به این نیستم که همه نماها باید مانند یک شهر پادگانی یک شکل و یک فرم باشند. اما از نماهای ناهنجاری که چشم آزار هستند و نمونه های آنها را در تهران مشاهده می کنیم، باید پرهیز شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا با وجود کالایی شدن مسکن، می‌توان نماهای نامرغوب عامه‌پسند و مشتری‌پسند را کنار گذاشت، بیان کرد: ما در بخش هایی از شهر که شامل قسمت های سنتی و قدیمی شهر است، می توانیم از یک الگوی دیگری تبعیت کنیم و در مناطقی که خارج از محدوده میراثی شهرها است، از الگوهای دیگری استفاده کنیم. اما درمجموع به هیچ وجه ناهنجاری را نمی پذیرم؛ حتی در مناطقی که بخواهیم خانه های ارزان قیمت بسازیم، باید از الگوهای خاصی تبعیت کنیم.

کمیته های نما جنس متریال را ارائه کنند

جعفرپیشه همچنین در خصوص راهکار پیشنهادی برای تعدیل وضعیت کنونی نمای ساختمان ها و سیما و منظر شهری که مورد انتقاد کارشناسان است، اظهار داشت: بحثی که از گذشته مطرح بوده استفاده از الگوهای عام است. به طور نمونه در شهر اصفهان از یکسری الگوهایی با نماهای فلزی، آلومینیومی یا رومی، به صورت ناهنجار و یکدفعه استفاده شد که شهر را متحول کرد.

وی ادامه داد: در اینجا بود شهرداری ها به فکر یک راه چاره افتادند و در داخل مجموعه خودشان قسمتی تحت عنوان کمیته های نما را راه اندازی کردند و در این کمیته ها نماهایی را که به خصوص در مناطقی که به خصوص در معابر اصلی شهر واقع شده اند، مورد بررسی قرار دادند. البته من اعتقاد ندارم، کمیته نمایی که تشکیل می شود، نظرات خود را که طبیعتا شامل چند معمار هستند؛ غالب کنند. بلکه کمیته های نما باید یکسری متریال و الگو ارائه کنند که از آنها تبعیت شود که البته بعضا به این صورت است.

جعفرپیشه تصریح کرد: به طور نمونه در یک محله جدیدی از اصفهان، طرح ارائه شده استفاده از آجر و سنگ بوده است و غالب اصلی نماها باید استفاده از این متریال باشد. اگر این محله عبور کنید، می بینید که هیچ ساختمانی ناهنجار و خشن نیست و نماها آزاردهنده نیست.

وی یادآور شد: به این دلیل شهرداری نباید یکسری از الگوها را به طراحان تحمیل کند و به جای آن باید متریال را مشخص و اعلام کند که از این متریال استفاده شود که در این صورت عمده مشکل حل می شود. در این راستا در شهر اصفهان به طور عمده می توان از متریالی مانند آجر استفاده کردد.

طراحی نما باید خلاقانه باشد

جعفرپیشه همچنین در پاسخ به اینکه با این حساب آیا می توان به طراحان و معماران اجازه داد تا خلاقیت خود را به صورت آزادانه در زمینه طراحی نما و منظر شهری جهت دستیابی به یک زیبایی‌شناسی همگون به کار بگیرند، گفت: به طور قطع طراحی ها باید به صورت خلاقانه باشد؛ اما باید در بخش متریال تاحدودی حساسیت اعمال شود.

وی خاطر نشان کرد: به طور مثال در زمینه استفاده از نماهای آلومینیومی یا رومی یا در حوزه رنگ باید بیشتر دقت شود و نباید ناهنجاری را به شهر تزریق کرد. اما قاعدتا نمی توان خلاقیت ها را کنار گذاشت وگرنه شهر یکنواختی را خواهیم داشت.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا