مسکن و ساختمان

نماهای سبز وین با تغییرات آب‌وهوا مبارزه می‌کند

شهرداری وین با هدف ایجاد مناظر شهری خنک‌تر، به دام انداختن CO2 و تنوع زیستی برای مبارزه با تغییرات آب و هوا، اجرای یک ابتکار برای نصب فضاهای سبز کوچک در نما، سقف و حیاط ساختمان‌ها را در پیش گرفته است.

به گزارش صما، یکی از مزایای بزرگ وجود فضای سبز در نما این است که منطقه را به میزان قابل توجهی خنک‌تر می‌کند و از تشکیل جزایر گرمایی جلوگیری می‌کند. نماها، بخش‌هایی از مناظر شهری هستند که دمای بالاتری نسبت به مناطق دیگر شهر دارند، زیرا ساختمان‌ها و جاده‌ها گرمای خورشید را بیشتر از عناصر طبیعی، مانند درختان و آب، جذب می‌کنند و دوباره گرمای ساطع شده را به بخش بیرونی ساختمان‌ها که همان «نما» است، منتشر می‌کند.

شهر وین، بودجه‌ای را برای نصب تأسیسات سبز و مشاوره در مورد اینکه چه نوع فضای سبزی برای ساختمان مناسب است و همچنین نحوه حفظ و نگهداری آن‌ها در نظر گرفته است. شهرداری بام‌های سبز را تا ۲۰ هزار یورو، سبز کردن نمای کنار خیابان را تا ۵۲۰۰ یورو و سبزسازی حیاط را تا ۳۲۰۰ یورو تأمین مالی می‌کند. پیش‌نیازهای تأمین مالی سبزسازی، شامل رضایت مالکان و برآورد هزینه است.

تعداد زیادی گزینه متفاوت برای سبزسازی ساختمان‌ها بسته به شرایط آن‌ها وجود دارد و مالکان می‌توانند با مشاوره کارشناسان، روش مناسب را پیدا کنند.

در مناطق شهری متراکم، نماهای سبز می‌توانند مزایای عمده‌ای برای خرداقلیم‌ها داشته باشد؛ این فضاهای سبز، هوا را خنک می‌کند و زیستگاه و منبع مناسب غذا را برای حشرات و پرندگان فراهم می‌کند.

ویستریا و گیاهان انگور وحشی محل لانه‌سازی پرندگان است و زنبورهای وحشی و پروانه‌ها در پاییز، پیچک‌های پاییزی را برای زندگی انتخاب می‌کنند. این اقدام سبزسازی یک مزیت برای تنوع زیستی در شهر و همچنین برای ساکنان است که می‌توانند حیات کوچک وحش ایجاد شده در این نماهای سبز را مشاهده کنند.

نماهای سبز وین

یورگن چرنوخرسکی، عضو شورای شهر در امور آب و هوا در این رابطه گفته است: «سبزسازی ساختمان‌ها فقط ایجاد یک منظره زیبا نیست، بلکه اقدامی مؤثر در برابر گرمای بیش از حد شهر وین در تابستان است. گیاهان دارای اثر عایق هستند و گرد و غبار و CO2 را به دام می‌اندازد.»

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا