مسکن و ساختمان

بانک‌ها سال آینده ۴۰۰ هزار میلیارد تومان وام ساخت مسکن می‌دهند

وزیر راه و شهرسازی منابع مالی سال ۱۴۰۱ در بخش مسکن را مناسب ارزیابی کرد و گفت: سال آینده برای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی مصوبه مجلس داریم.

به گزارش صما به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در نشست هماهنگی طرح نهضت ملی مسکن موضوع تفاهم‌نامه وزارت راه با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تشریح سیاست‌های اتخاذ شده و همچنین اقدامات اجرای طرح نهضت ملی مسکن پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طبق تازه‌ترین آمار بیش از ۵ میلیون نفر در سامانه ثمن (سامانه نهضت ملی مسکن) ثبت‌نام کردند، طرح نهضت ملی مسکن را فرصتی مناسب برای خانوارهای فاقد مسکن برای خانه‌دار شدن عنوان کرد.

وی گفت: ثبت‌نام تا ۲۹ اسفند ادامه دارد و تلاش شد تا در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تجربیات حاصل از مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن در خصوص ضوابط شهرسازی، اقلیم، نقشه‌ها، رعایت آئین‌نامه‌ها و سایر موارد موردتوجه باشد.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، مسئولیت‌هایی برعهده وزارتخانه نهاده شده است که از جمله آن راه‌اندازی و تشکیل صندوق ملی مسکن است. مبنای درآمدی این صندوق شامل خط اعتباری مسکن مهر و بازگشت اقساط مسکن مهر با پیش‌بینی ۷ هزار میلیارد تومان برای سال آینده است. همچنین در قانون تعیین شده که تمامی مالیات‌های حوزه مسکن اعم از خریدوفروش، مالیات از خانه‌های خالی و تمامی حوزه‌های مالیاتی مسکن در این صندوق قرار بگیرد.

قاسمی توضیح داد: بر اساس تاکید مجلس، وزارت راه و شهرسازی مکلف است تا ۲۰ هزار میلیارد تومان اراضی تحت‌اختیار خود را به فروش رسانده و منابع آن را در صندوق ملی مسکن واریز کند. همچنین مقرر شده تا ۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سنواتی دولت در صندوق ملی مسکن واریز شود.

وی افزود: هم‌اکنون اساسنامه صندوق ملی مسکن در دولت مصوب و ساختمان و مجمع آن شکل گرفته که اوایل سال آینده صندوق ملی مسکن می‌تواند کار خود را شروع کند. صندوق ملی مسکن، ابزار مناسبی در اختیار دولت و وزارت راه و شهرسازی برای کمک به ساخت و تولید مسکن است. از سوی دیگر تمامی هزینه‌هایی که در قانون پیش‌زمینه ساخت مسکن است از جمله پرداخت بخشی از پروانه ساختمان، پرداخت بخشی از خدمات نظام مهندسی و انجام زیرساخت‌هایی ایجاد یک شهرک از جمله مدرسه، درمانگاه، کلانتری و سایر موارد از محل صندوق تأمین می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: از ویژگی‌های نهضت ملی مسکن این است که اراضی توسط دولت تأمین می‌شود در حالیکه در مسکن مهر اراضی تنها یک میلیون واحد مسکونی توسط دولت تأمین شد و مابقی اراضی توسط مردم تأمین و واحدها احداث شد. همچنین بر اساس قانون جهش تولید مسکن، اراضی این طرح توسط دولت تأمین می‌شود. حتی در شهرهایی که متقاضی وجود داشته باشد و زمین موجود نباشد، اراضی خریداری خواهد شد و این فرصت خوبی است تا مردم واحدهای مسکونی را با قیمت مناسب دریافت کنند.

۸۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار دارد

عضو کابینه دولت سیزدهم اعلام کرد: طبق گزارش دیوان محاسبات کشور، طرح اقدام ملی مسکن در زمان تحویل به دولت سیزدهم حدود ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که طرح اقدام ملی مسکن در طرح نهضت ملی مسکن ادغام و دولت سیزدهم مکلف شد تا واحدهای آغاز شده را با عنوان طرح نهضت ملی مسکن تکمیل کرده و به متقاضیان تحویل بدهد. هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در دست اجرا قرار دارد و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

قاسمی توضیح داد: تقریباً برای حدود یک میلیون و نیم واحد مسکونی زمین نیز آماده بارگذاری است که می‌تواند شروع به ساخت آن واحدها نیز آغاز شود که در این خصوص طراحی‌ها، انجام و پیمانکار تعیین شده است.

احداث ۴۰ شهرک و شهر جدید در دستور کار

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم احداث ۴۰ شهر جدید و شهرک در دستور کار قرار دارد، گفت: برخی از مصوبات ایجاد شهر جدید و شهرک اخذ شده است. به عنوان نمونه در شهر تهران شهر خوارزمی، شهر ایوانکی و شهری در غرب تهران، شهرک فردوس در جنوب پردیس که عملیات تغییر کاربری آن در حال انجام است. در استان‌های مختلف نیز ایجاد شهرهای جدید در دستور کار است که بخشی از سرریز شهرهای بزرگ در شهرهای جدید اسکان خواهند یافت.

بیش از ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید احداث می‌شود

قاسمی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده بیش از ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید احداث خواهد شد که به زودی عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید با حضور رئیس‌جمهوری شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: با دستگاه‌هایی که تفاهم‌نامه همکاری احداث مسکن به امضا رساندیم و کار را آغاز کردند از جمله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عملیات اجرایی حدود ۱۰۰ هزار واحد در بخش‌های مختلف آغاز شده و در تلاش هستیم تا به سقف ۵۰۰ هزار واحد که موضوع تفاهم با وزارت دفاع است دست یابیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد تا در مناطقی که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اراضی در اختیار ندارد اراضی تخصیص بدهد. بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان همکاران وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن هستند که ۴۰ هزار واحد را آغاز کردند و سقف تعهدی آنها ۱۰۰ هزار واحد است. همچنین، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تعدادی از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن را شروع کرده و بخشی از زمین‌ها را نیز خود بنیاد تأمین کرده است. همچنین قرارگاه خاتم‌الانبیاء و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) نیز همکاری در اجرای طرح نهضت ملی مسکن را آغاز کرده‌اند.

بهره‌مندی از ظرفیت انبوه‌سازان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

قاسمی بهره‌مندی از ظرفیت انبوه‌سازان در کشور را فرصتی مغتنم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن برشمرد و تاکید کرد: انبوه‌سازان در کشور توانمندی بسیار فراوانی دارند و اصرار ما بر این است که از توان بخش خصوصی از جمله انبوه‌سازان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده شود تا اجرای طرح، جهشی را در اشتغال و رونق اقتصادی کشور ایجاد کند. در همین راستا به استان‌ها اختیارات خوبی داده شده است. هم‌اکنون ۹۰۰ شهر زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند که اختیارات الحاق به محدوده آنها به استان‌ها واگذار شده است.

قاسمی ادامه داد: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با برخی از کشورهای خارجی توافق‌نامه‌هایی امضا شد که بر اساس آن دانش فنی صنعتی‌سازی ساختمان وارد کشور بشود. با توجه به اینکه هم اکنون در مراحل یک و دو صنعتی‌سازی هستیم در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا مراحل ششم و هفتم صنعتی‌سازی را طی می‌کنند این مهم در دستور کار است.

وی تصریح کرد: از توان سایر کشورها در ورود تکنولوژی صنعتی‌سازی استفاده خواهد شد و این بدان معنا نیست که سایر کشورها برای ایران مسکن می‌سازند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین منابع مالی سال ۱۴۰۱ را در بخش مسکن مناسب ارزیابی کرد و گفت: سال ۱۴۰۱، برای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی مصوبه مجلس داریم. همچنین، ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع ودیعه در اختیار داریم تا به مردم تخصیص بدهیم. صندوق ملی مسکن نیز ابزار مناسبی در اختیار وزارت راه و شهرسازی است.

قاسمی تاکید کرد: در وزرات راه و شهرسازی اراضی مناسبی در کشور داریم که آنها همه ثروت هستند و برنامه ریزی شده تا در جهت نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار بگیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا