شهر

مناقشه جدید بر سر آلودگی «مازوتی»

اخبار تازه‌‌‌ منتشر شده در خصوص اظهارنظر رئیس سازمان محیط‌زیست کشور مبنی بر ممنوعیت نیروگاه‌‌‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی در استفاده از سوخت مازوت و سایر سوخت‌‌‌های فسیلی، مناقشه جدیدی بر سر آلودگی «مازوتی» ایجاد می‌‌‌کند. به گزارش صما، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در حالی اعلام کرده است که هیچ یک از نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی حق استفاده از سوخت مازوت را ندارند که طی سال‌‌‌های اخیر، همزمان با فرا رسیدن فصل سرد افزایش استفاده از سوخت‌‌‌های فسیلی همچون مازوت وگازوئیل فاقد استاندارد یورو ۴ منجر به تشدید آلودگی هوای کلان‌شهرها به‌خصوص شهر تهران شده است.

طی روزهای اخیر همزمان با کاهش دمای هوا به دلیل پیشروی در فصل سرد سال، هوای کلان‌شهرها از جمله تهران به شدت آلوده شد. به طوری که در برخی از ساعات بعضی روزها، هوای تهران در بعضی از محله‌‌‌ها ومناطق تهران برای همه گروه‌‌‌ها ناسالم بود.

این در حالی است که پیش‌بینی‌‌‌ها از ادامه شرایط آلودگی هوا ناشی از افزایش گاز SO۲ (دی‌‌‌اکسید گوگرد) در روزهای پیش‌‌‌رو خبر می‌‌‌دهد. آلاینده‌‌‌ای که در نتیجه افزایش مازوت‌‌‌سوزی و گازوئیل سوزی هوای کلان‌شهرها را به شدت آلوده می‌‌‌کند.

علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور در حالی در گفت وگو با خبرگزاری‌‌‌ تسنیم اعلام کرده استفاده از سوخت مازوت برای نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی ممنوع است، که در عین حال، یک سوال مهم در این زمینه مطرح می‌شود مبنی بر اینکه آیا با دستور سازمان محیط‌زیست واقعا مازوت سوزی و گازوئیل سوزی در فصل سرد در کلان‌شهرها خاتمه می‌‌‌یابد؟

هر سال با پیشروی در فصل سرد به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی، متولی سوخت‌‌‌رسانی اقدام به قطع یا محدودسازی گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌‌‌ها می‌‌‌کند واین صنایع ونیروگاه‌‌‌ها ناچارند برای ادامه فعالیت‌های خود از سوخت‌‌‌های فسیلی مانند مازوت و گازوئیل استفاده کنند. این سوخت‌‌‌ها منجر به افزایش گاز دی‌‌‌اکسید گوگرد (SO۲) در هوای کلان‌شهرها و افزایش ضریب آلودگی هوا در این شهرها می‌شود.  رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور در این زمینه اعلام کرد: با توجه به نزدیکی فصل سرد سال و احتمال قطع شدن گاز نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی، باید برای سوخت جایگزین آنها فکر شود.  وی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌‌‌های صمت، نیرو و نفت باید برای تامین سوخت نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی برنامه‌‌‌ریزی بکنند، گفت: ما نیز آمادگی کامل داریم تا از این واحدها حمایت و شرایط را برای رفع مشکل‌‌‌ آنها تسهیل کنیم.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست از منع استفاده هر نوع سوخت‌‌‌های فسیلی برای نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی نزدیک به شهرها و کلان‌شهرها خبر داد و افزود: واحدهایی که از سوخت‌‌‌های فسیلی قرار است استفاده کنند باید با رعایت فاصله از شهرها باشند که براساس دستورالعمل سازمان محیط‌زیست تعریف شده است. 

رئیس سازمان محیط‌زیست در حالی بر ممنوعیت استفاده نیروگاه‌‌‌ها و صنایع از مازوت و سوخت‌‌‌های فسیلی تاکید کرده که موضوع مهم مربوط به ضمانت اجرایی این ممنوعیت است. در واقع باید دید متولی سوخت‌‌‌رسانی و دستگاه‌های مسوول در تامین گاز موردنیاز برای مصارف نیروگاهی و صنعتی، چه واکنشی در این زمینه نشان خواهند داد؟ آیا این دستگاه‌های مسوول در امر سوخت‌‌‌رسانی اقدام به گازرسانی به میزان کافی به صنایع برای مهار مازوت‌‌‌سوزی و گازوئیل‌سوزی خواهند کرد؟ در واقع در صورتی می‌توان به کاهش مازوت سوزی از سوی صنایع و نیروگاه‌‌‌ها امیدوار بود که متولی گازرسانی به صنایع ونیروگاه‌‌‌ها، تامین گاز یا سوخت جایگزین غیر‌آلاینده را برای آنها تضمین کند. اما زمانی که متولی سوخت‌‌‌رسانی در این زمینه سکوت کند نمی‌توان امیدوار بود که مازوت سوزی متوقف و غلظت گاز دی اکسید گوگرد در هوای کلان‌شهرها کاهش یابد.

هفته‌‌‌ آلوده کلان‌شهرها

این در حالی است که روز گذشته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از آغاز هفته آلوده در کلان‌شهرها خبر داده است. به گفته وی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته‌‌‌ جاری در تهران، کرج، اصفهان، تبریز، اراک و مشهد افزایش آلودگی هوا پیش‌بینی می‌شود.  صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: ‌‌‌ روز شنبه در تهران تا کرج تا حدی وزش باد داریم که مانع از افزایش غلظت آلاینده‌‌‌های جوی می‌شود اما در شهرهایی نظیر اصفهان، تبریز و اراک هوا آلوده خواهد بود و روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته‌‌‌ جاری علاوه بر شهرهایی که ذکر شد در تهران، کرج و مشهد نیز با افزایش آلودگی هوا مواجه هستیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا