مسکن و ساختمان

رئیس شورای شهر تهران در گفت و گو با صما مطرح کرد:

در احیای بافتهای فرسوده به جای درجاسازی باید انبوه سازی کنیم/حذف تجمیع پلاک های فرسوده به انبوه سازی ضربه زد

رئیس شورای شهر تهران می گوید ساز و کار احیای بافت های فرسوده باید به گونه ای باشد که انبوه سازی جایگزین درجاسازی شود.

مهدی چمران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار صما درباره چگونگی نوسازی و بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری گفت: حذف تجمیع پلاک‌های فرسوده که از مشوق های احیای بافت های فرسوده بود با پیامدهای منفی همراه بود.

وی با اشاره به اینکه در فرآیند احیای بافتهای ناکارآمد شهری به جای درجاسازی باید انبوه سازی صورت گیرد، حذف تجمیع پلاک ها فرسوده در دوره مدیریت پیشین شهری را سبب ضربه زدن به فرآیند انبوه سازی ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: در حالی که اگر این اتفاق رخ نمی داد، امکان ساخت به شیوه انبوه سازی فراهم می شد و همین مساله به یکی از فاکتورهای مهم جذب سرمایه گذار در نوسازی بافت های فرسوده مبدل می شد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: لازم است انبوه سازی با رویکرد محله محوری جایگزین تک پلاک سازی شود و مناطق و محلات واقع در بافت فرسوده به صورت یکجا تملک و به صورت انبوه سازی، نوسازی شوند.

چمران به برخی از مزایای انبوه سازی در فرآیند احیای بافتهای فرسوده اشاره و تاکید کرد: یکی از آسیب های تک پلاک سازی، نادیده گرفتن ضوابط و اصول شهرسازی است، این در حالی است که وقتی قرار باشد نوسازی به شیوه انبوه سازی صورت گیرد، این رویکرد سبب اجرای مقررات و ضوابط شهرسازی می شود و ضمن اینکه رفاه و آسایش بهره برداران را به دنبال خواهد داشت. در نهایت هم سبب تشویق و جلب مشارکت های مردمی برای احیای بافت های شهری می شود.

رئیس شورای شهر تهران همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود به بیان یکی از موانع رونق ساخت و ساز شهری در پایتخت اشاره کرد و گفت: در مدیریت گذشته، مجوز احداث بیش از سه طبقه در برخی از مناطق به سازندگان داده نمی شد، در حالی که طرح جامع این اجازه را داده بود.

وی گفت: بنده به عنوان فردی که بر رعایت ضوابط شهرسازی بسیار تاکید دارم در عین حال بر این باورم که موانع رونق ساخت و ساز در پایتخت باید برداشته شود.

رئیس شورای شهر تهران همچنین درباره تفاهم شهرداری و دولت برای اجرای بخشی از پروژه نهضت ملی مسکن در بافتهای فرسوده نیز گفت: در صورت تحقق این سیاست هم نوسازی بافتهای فرسوده رونق خواهد گرفت و هم مسکن مورد نیاز افراد متقاضی تامین خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا