مسکن و ساختمان

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران در گفت و گو با صما مطرح کرد:

تاوان بدسازی مسکن را جامعه شهری پرداخت میکند/سودجویی سبب شده رعایت مولفه های معماری نزدیک به صفرشود

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران با اشاره به اینکه نزدیک به دو دهه است که کیفی سازی و تولید واحدهای مسکونی منطبق با ضوابط شهرسازی و معماری به فراموشی سپرده شود تاکید کرد: متاسفانه به دلیل افزایش قیمت ها، در ساخت مسکن به ساخت سرپناه برای مردم اکتفا می کنیم و این امر نه تنها سبب سلب آسایش بهره برداران می شود بلکه به طور غیرمستقیم سبب هدر رفت سرمایه های ملی نیز می شود.

سید علیرضا قهاری با بیان مطلب فوق درگفت وگو با خبرنگار صما اظهار داشت: متاسفانه نزدیک به دو دهه است، مقوله کیفی سازی مسکن که سبب ایجاد رفاه برای بهره برداران می شود به فراموشی سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه سیاست های دولت در حوزه مسکن نظیر طرح مسکن مهر نیز زمینه ساز و سبب تشدید این اتفاق ناخوشایند برای حوزه مسکن شده است خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال در طرح مسکن مهر نیز کیفیت فدای کمیت شد و همچنان که شاهد بودیم به دلیل تلاش دولت برای کاهش هزینه های ساخت،گروه های طراحی از این پروژه حذف شدند.

 رئیس انجمن مفاخر معماری ایران با تاکید براینکه رعایت ضوابط معماری و شهرسازی در ساخت و سازهای شهری تقریبا نزدیک به صفرشده است تصریح کرد: با توجه به اینکه در ساخت مسکن به مرحله ای رسیده ایم که صرفا به ساخت سرپناه برای مردم می اندیشیم، بنابراین این رویکرد بدون شک در پروژه های دولت در حوزه مسکن نیز اجرایی خواهد شد و همچنان که طرح مسکن مهر  نیز دارای چنین رویکردی بود پیش بینی می شود این امر درباره طرح نهضت ملی مسکن که مقرر شده حجم عظیمی مسکن ساخته شود نیز تکرار شود.

قهاری حذف ضوابط معماری و شهرسازی در ساخت و سازها را با پیامدهای منفی بی شماری ارزیابی کرد و گفت: بی توجهی به مولفه های کیفی در تولید مسکن به معنای هدر رفت سرمایه های ملی است چرا که وقتی تولید مسکن بدون رعایت مقررات ملی ساختمان صورت گیرد این امر سبب تولید واحدهایی می شود که مصرف انرژی در آنها به شدت بالا است. این مساله سبب افزایش سرانه مصرف انرژی می شود که در نهایت ماحصل آن هدر رفت سرمایه های ملی خواهد بود.

وی اظهار داشت: اگر در تولید مسکن هدف فقط آمارسازی یا تولید یک سرپناه برای مردم باشد، این امر در نهایت سبب دور ریختن سرمایه های ملی می شود .

معماری ما رو به افول است

وی  گفت: متاسفانه در فرهنگ ساخت وساز کشور ما، معماری رو به افول است و سلیقه سازندگان به سمت الگوبرداری از ساخت و سازهای غربی رفته است، در حالی که این الگوبرداری کاریکاتورگونه بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و رعایت مولفه های زیست محیطی صورت می گیرد.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران تصریح کرد: در کشورهای غربی ساخت و ساز به گونه ای است که تولید مسکن، باید بر اساس رعایت استانداردهای بالادستی باشد و به هیچ وجه سازندگان مجاز نیستند واحدهایی بسازند که استانداردهای زیست محیطی و همچین اصول معماری و شهرسازی در آنها رعایت نشده باشد.

قهاری تاکید کرد: در کشورهای اروپا دور ریز مصالح ساختمانی به هیچ وجه معنایی ندارد و تولیدمسکن در قالب روش های صنعتی سبب شده می شود که پرت انرِژی در این ساختمانها به حداقل برسد.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران ادامه داد: بی توجهی به رعایت مقررات ملی ساختمان سبب می شود که پرت انرژی در ساختمانهای ما به شدت افزایش یابد. این در حالی است که همزمان هیچ طرحی برای بهینه سازی و صرفه جویی مصرف انرژی برای ساختمانهایمان نداریم.

وی گفت:  سودجویی اقتصادی و فرهنگ بساز بفروشی در تولید مسکن سبب می شود که جامعه شهری تاوان سنگینی پس دهند،به عنوان مثال بساز بفروش با هدف سود بیشتر تا جایی که می تواند از مصالح نامرغوب استفاده می کند و همزمان هزینه های ساخت را نیز تا جایی که امکان دارد کاهش می دهد،این رویه سبب افزایش مصرف انرژی و تشدید آلودگی هوا می شود.

قهاری تاکید کرد: در چنین سیکل معیوبی سازنده سودجو خوشحال است که با کاهش هزینه های ساخت ،سود بیشتری کسب کرده است ومصرف کننده هم به دلیل هزینه های سرسام آور مسکن از اینکه صرفا سرپناهی خریده است خرسند است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا