مسکن و ساختمان

یک کارشناس مسکن در گفتگو با صما با هشدار نسبت به تامین زمین طرح مسکن ملی از طریق زمین های بلااستفاده نهادهای دولتی تاکید کرد:

دل کندن از زمین های بلااستفاده برای نهادهای دولتی سخت است

در حالی وزیر راه و شهرسازی برای تامین زمین نهضت ملی مسکن از نهادها و ارگان های دولتی درخواست کرده بود که زمین های بلااستفاده خود را به این وزارتخانه تحویل دهند، یک کارشناس حوزه مسکن معتقد است، دل کندن از اینگونه زمین ها برای نهادهای دولتی بسیار سخت است. همین مسئله ممکن است تامین زمین مورد نیاز را برای طرح ملی مسکن را با مشکل مواجه کند.

فرشید پورحاجت با اعلام مطلب فوق در گفتگو با صما گفت: وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن به صورت منجسم در حال پیگیری قضیه  طرح ملی مسکن هستند. بنا بر گفته وزیر، مقرر شده همه ارگان ها و نهادهای دولتی املاک بلااستفاده خود را به وزرات راه وشهرسازی تحویل دهند. این امری بسیار مشکل است. چرا که دل کندن از این املاک برای ارگان دولتی خیلی سخت است. سخت تر از آن تامین زمین و مسکن برای ۴ میلیون نفر است. البته اینکه بخواهیم وسط بیابان ها ساخت و ساز کنیم شاید کار راحتی باشد اما باید یادمان باشد که آزموده را آزمودن خطاست.

وی با اشاره به اینکه این روزها صحبت های مختلفی در خصوص نهضت ملی مسکن مطرح می شود و وزارت راه وشهرسازی وظیفه دارد این موضوع را به سرانجام برساند، توضیح داد:  اکثر کشورها زمانی که در حوزه تامین مسکن دچار مشکلاتی  می شود برنامه های مختلفی را طراحی و دنبال می کنند. در کشور ما هم آمارها در حوزه مسکن آمارهای مناسبی نیست. از یک طرف جامعه جوانی داریم که به سن ازدواج رسیده و یا گذشته اند. این جامعه شاید بالغ بر ۱۱ تا ۱۲ میلیون نفر هستند. شرایط نامناسب تولید مسکن در سال های اخیر کمبود مسکن رقم زده است. آمارهای نفوس مسکن کشور نشان می دهد که ۱.۵ میلیون خانوار در خانه های اشتراکی زندگی می کنند.

پورحاجت ادامه داد: از طرف دیگر ما حدود ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی در کشور داریم که اینها چالش ها و مشکلات خود را دارد و می طلبد که دولت اقداماتی را در این زمینه انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه راهی جز افزایش تولید مسکن در کشور نداریم، گفت: مسئولان گفته در طول مدت ۴ سال قصد دارند ۴ میلیون مسکن تولید کنند. ما راهی جز اینکه به فکر تولید مسکن در کشور باشیم نداریم. هر چند دغدغه هایی در خصوص اینکه چه میزان از حجم اقتصاد کشور درگیر حوزه ساخت وساز می شود، وجود دارد. ممکن است ناامید شویم که مبادا این هدف محقق نشود اما به هر حال  باید دنبال این برنامه برویم که به چه صورت می شود مشکل مسکن را در کشور حل کرد.

این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه امروزه در کشور داشتن یک سرپناه امن برای بسیاری بخصوص طیف جوان کشور به عنوان یک آرزو قلمداد می شود، خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در خانه های استیجاری زندگی می کنند. این نشان می دهد موضوع تولید مسکن باید بصورت جدی دنبال شود. سوالی که باتوجه به این آمارها پیش می آید این است که آیا حل این بحران برای دولت از اهمیت ویژه برخوردار است؟ اگرموضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد باید راهکارها و راه حل ها هم بسیار دقیق و برنامه ریزی شده باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا