حمل و نقلمسکن و ساختمان

کاپیتان هوشنگ شهبازی در گفتگو با صما ضمن انتقاد از عملکرد منفعلانه مسئولان سازمان هواپیمایی مطرح کرد

وضعیت ناوگان هواپیمایی کشور فاجعه بار است

انتشار اخبار مربوط به نقص فنی پی در پی هواپیماهای مسافربری در روزهای اخیر موجی از نگرانی ها را در بین افکار عمومی ایجاد کرده است. نقص های فنی و فرسودگی هواپیماهای مسافربری به عنوان یکی از مهمترین بخش های صنعت حمل و نقل کشور، همواره هشدارهای جدی متخصصان و کارشناسان این حوزه را در پی داشته است. کاپیتان هوشنگ شهبازی، به عنوان یکی از خلبانان باسابقه کشورمان معتقد است وضعیت صنعت هوانوردی کشور بسیار بحرانی و فاجعه بار است.

وی با اعلام مطلب فوق در گفتگو با صما، ضمن انتقاد شدید از عملکرد منفعلانه مسئولان، گفت: وضعیت نگران کننده فعلی صنعت هوانوردی کشور نتیجه دو چالش بزرگ است. یکی تحریم های ناجوانمردانه بین المللی که جان شهروندان ایرانی را به مخاطره انداخته است و دیگری عملکرد بسیار ضعیف مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری.

شهبازی با انتقاد از اعطای مجوز به شرکت های هواپیمایی فاقد صلاحیت لازم، گفت: درست است که در دهه های اخیر صنعت هوانوردی کشور با تحریم های مختلف مواجه بوده اما عملکرد مسئولان هم در نابسامانی های فعلی بی تاثیر نیست. به عنوان مثال، برای کشوری مثل ایران فعالیت حدود ۱۸ تا ۲۰ ایرلاین که هر کدام دارای دو یا سه هواپیما هستند، بسیار اشتباه است. ما به این تعداد شرکت هواپیمایی نیاز نداریم چرا که هزینه زیادی برای کشور ایجاد می کنند. شاهد هستیم هر شرکت از هر جایی براحتی از سازمان هواپیمایی  مجوز می گیرد و با روش اجاره به شرط تملیک دو یا سه هواپیما وارد می کند . در صورتی که ما به جز هواپیمایی جمهوری اسلامی و دو یا سه ایرلاین خصوصی ، نیازی به شرکت های هواپیمایی دیگری نداریم. اما متاسفانه به دلیل رانت هایی که وجود دارد شاهد هستیم هر روز یک شرکت هواپیمایی تاسیس می شود.

خلبان سابق ایران ایر با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی ما در وضعیتی بسیار بحرانی قراردارد، گفت: هر روز که بیدار می شوم  و می شونم که هواپیمایی سقوط نکرده خوشحال می شوم. چرا که باتوجه به وضعیت آشفته ناوگان هواپیمایی کشور هر لحظه احتمال بروز حادثه وجود دارد.

شهبازی با اشاره به اینکه خلبان های ایرانی با از جان گذشتگی، ایثار و توانایی های بالای خود جلوی بسیاری از سوانح را می گیرند، توضیح داد: خلبانان ایرانی مایه افتخار هستند و با توانمندی های بالای خود جلوی بسیاری از سوانحی را که می تواند منجر به تلفات جدی  شوند را می گیرند. اما همیشه نمی توان به توانمندی خلبانان دل بست بلکه ناوگان هواپیمایی مسافربری  باید نوسازی شود.

 شایسته مردم ما نیست که سوار هواپیماهای فرسوده شوند

خلبان شهبازی با تاکید بر اینکه زیبنده مردم ایران نیست که سوار هواپیماهای قدیمی و فرسوده شوند، خاطرنشان کرد: برای رفع تحریم های صنعت هواپیمایی کشور ضروری است تا از مجامع بین المللی نظیر دیوان لاهه پیگیری های لازم را داشته باشیم. این مسئله فعلا با دیپلماسی سیاسی حل شدنی نیست و باید از طریق دیپلماسی عمومی دنبال شود. چون مسئله هواپیمایی با جان شهروندان ارتباط دارد و جزو حقوق اولیه افراد محسوب میشود.

وی اعمال تحریم علیه هواپیماهای مسافربری را غیرقانونی دانست و گفت: متاسفانه شاهد هستیم سالیان سال تحریم هایی ناجوانمردانه به بخش هوایپمایی مسافربری و غیرنظامی اعمال شده است. این موضوع بارها از طریق بنده به عنوان یک شهروند مورد اعتراض قرار گرفته است و این معضل بزرگ را در چند سال اخیر در دیوان لاهه و مقر سازمان ملل در ژنو پیگیری کرده  و می کنم. در این خصوص سخنرانی هایی داشتم که خوشبختانه اینگونه فعالیت ها و مطالبات در موضوع برجام هم نمود پیدا کرد و اولین بخشی که تحریم آن برداشته شد “هوانوردی” بود.

شهبازی با بیان اینکه موضوع رفع تحریم ها را باید با تعامل با کشورهای دنیا و مذاکرات به نتیجه برسانیم، توضیح داد: صنعت هوانوردی کشور را باید از گردابی که الان گرفتار آن است رها کنیم. هواپیماهای جدید که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد آنقدر مجهز هستند که به ندرت حادثه ایجاد می کنند. اما تکنولوژی هواپیماهای ما مربوط به ۵۰ سال پیش است.

وی ادامه داد: صنعت هوانوردی یکی از پردرآمدترین و مهمترین صنایع دنیا است اما ما در این مسئله بسیار کوتاهی می کنیم. این درحالی است که کشورهای عربی همسایه ما به اندازه یکسال فروش نفت کشورمان (در سال هایی که مورد تحریم فروش نفت نبودیم) از هوانوردی کسب درآمد داشتند.

شهبازی با انتقاد از بی توجهی محض مسئولان به صنعت هوانوردی کشور، گفت: اکثر کشورهای دنیا بیشترین بودجه عمرانی خود را در بخش هوانوردی و قطارهای سریع السیر اختصاص می دهند. اما در حال حاضر می بینیم هوانوردی اولویت دولت ها نیست. بی توجهی به این صنعت در حدی است که بنده به عنوان یک خلبان بازنشسته حقوق ماهانه خود را به موقع دریافت نمی کنم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا