دانشنامه ساخت و ساز

معرفی ورق دامپا، کاربردها و انواع آن

همه مالکان ساختمانی و کارگاهی باید به یک مورد مهم و کاربردی برای سقف خود توجه کنند و آن ورق دامپا است. این ورق ‌ها بیش از ارزش بصری که اضافه می ‌کنند، به دلایل کاربردی نصب می ‌شوند. انواع مختلف ورق دامپا از سقف اصلی در برابر عناصر خارجی محافظت می ‌کند. هنگامی ‌که این ورق به ‌درستی نصب شود، از نشتی و آسیب ‌های احتمالی جلوگیری می ‌کند تا طول عمر سقف شما افزایش یابد. ورق دامپا دارای انواع مختلفی است که می ‌توانند با نیازها و احتیاجات شما مطابقت داشته باشند. هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که باید آن ‌ها را در نظر بگیرید. قبل از تصمیم‌ گیری، دانستن اینکه چه نوع ورق ‌شیروانی در دسترس هستند، یک گام حیاتی است.

معرفی انواع ورق دامپا

سقف ‌های معمولی را می ‌توان از مواد مختلفی مانند سنگ، خاک رس، چوب، آجر، فلز و پلاستیک ساخت. هر ماده به دلیل کیفیت و مزایای خاص خود شناخته ‌شده است و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد. انتخاب سقف مناسب جهت کاربرد خاص شما برای اطمینان از دوام و طول عمر سازه، مسئله ‌ای مهم است. نوع کاربرد و محیطی که سازه باید در آن قرار گیرد، نوع سقف موردنیاز را تعیین می ‌کند.

دو نوع متداول ورق دامپا ورق ‌های پلاستیک و فلز هستند. سقف ‌های پلاستیکی ممکن است از آکریلیک، پلی کربنات، پی ‌وی ‌سی و پلی استایرن تشکیل ‌شده باشند. در حالی ‌که سقف ‌های فلزی معمولا از فولاد هستند. آن‌ ها به ترتیب با گرانول ‌های آکریلیک یا سنگی پوشیده شده ‌اند تا یک سطح صاف یا یکنواخت داشته باشند.

ورق دامپا فلزی

ورق ‌های فلزی سقف از نظر ترکیب مشابه ورق‌ های راه‌ راه هستند. با این ‌حال، آن ‌ها منحنی‌ های کمتری دارند که از فلزاتی مانند فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم ساخته ‌شده‌ اند. ورق دامپا فلزی دارای یک‌ لایه محافظ از روی هستند. آن‌ ها با لایه دیگری از اسید کروماتیک که از زنگ ‌زدگی جلوگیری می‌ کند، تقویت می‌ شوند.

ورق دامپا فلزی بیشتر برای گاراژها، سوله ‌های حیاط ‌خلوت، ساختمان باغ‌ ها، روکش ‌های خانگی، سقف ‌های صنعتی و بسیاری موارد دیگر استفاده می ‌گردند. آن‌ ها با وجود استحکام و دوام، سبک ‌وزن و دارای نصبی آسان هستند. این نوع ورق ‌ها در رنگ ‌ها و طرح ‌های مختلف و مطابق با نیاز شما عرضه می ‌شوند.

ورق ‌های سقف فلزی بسیار بادوام هستند و در نتیجه طول عمر بالایی دارند. این ورق‌ ها بسیار مقاوم در برابر آب ‌و هوا و با قابلیت عایق‌ کاری عالی هستند. ورق ‌های فلزی اگر دارای ضخامت استاندارد مواد باشند از نشتی جلوگیری می ‌کنند. طول عمر ورق دامپا فلزی را می ‌توانید با پوشش آسفالت آلومینیومی نیز افزایش دهید. همچنین این نوع ورق دامپا سازگار با محیط‌ زیست است. زیرا اغلب از مواد بازیافتی ساخته می ‌شود. به‌ علاوه، فلز به‌ عنوان یک عایق صوتی خوب، سر و صدای باران را کاهش می ‌دهد و یک روکش بافت یا صاف ارائه می ‌نماید.

ورق دامپا فلزی معمولاً در مقایسه با سایر مصالح سقف، گران ‌تر هستند که یکی از معایب اصلی آن ‌ها همین مورد است. با این ‌حال، ورق ‌های فلزی به دلیل عمر طولانی ‌شان، هزینه‌ های خود را جبران می‌ کنند.

ورق دامپا پلاستیکی

ورق‌ های پلاستیکی سقف ممکن است در بین انتخاب ‌هایی که دارید کمترین دوام را داشته باشند. اما آن ‌ها مزایای خاص خود را دارند. اکثر مردم از مواد پلاستیکی برای سازه ‌های کوچک ‌تر و برای ساخت ‌و سازهای موقت استفاده می ‌کنند. دوام آن به نوع پلاستیکی که برای ورق دامپا استفاده می ‌نمایید، بستگی دارد. هرچه این ماده مستحکم ‌تر باشد، هزینه آن بیشتر خواهد بود. یکی دیگر از نکات مثبت در مورد ورق‌ پلاستیکی این است که هزینه ‌اش بسیار ارزان‌ می ‌باشد. همچنین این ورق ‌ها به ‌راحتی تمیز می ‌شوند، سبک ‌وزن، بادوام، مقرون ‌به‌ صرفه و دارای نصب آسان هستند.

یکی از معایب ورق دامپا پلاستیکی، زیبایی بصری کمتر آن‌ در مقایسه با ورق‌ فلزی بافت ‌دار است. برخی از مردم شکایت دارند که باران صدای زیادی روی پلاستیک ایجاد می ‌کند. همچنین ورق ‌های پلاستیکی فقط برای سقف ‌های غیر مسکونی مناسب هستند.

ورق دامپا موجدار یا راه ‌راه

از کلمه موجدار این نوع ورق دامپا متوجه می ‌شویم که دارای چین ‌های تکراری است. موجی که این ورق ایجاد می ‌نماید یکپارچگی سقف را تشدید می ‌کند. این گزینه برای افرادی است که به دنبال مواد سازگار با محیط ‌زیست هستند.

این نوع ورق دامپا به دلیل دوام و پایداری ثابت ‌شده آن (در مقایسه با همتایان مسطح خود) به ‌طور گسترده و برای اهداف مختلف از جمله برای گاراژها، سوله‌ ها، کانکس ‌ها، ایوان ‌ها و غیره ایده‌ آل است.

می ‌توانید با انتخاب متریال و پایانی که مورد نظرتان می ‌باشد، انتخاب ‌های خود را محدود کنید. در ادامه، چهار نوع ورق دامپا راه ‌راه را برای گسترش گزینه ‌های شما معرفی کرده ‌ایم:

ورق فولادی گالوانیزه: این ‌یک ورق فولادی کربنی می ‌باشد که با روی پوشش داده‌ شده است. ورق فولادی گالوانیزه از طریق فرآیند غوطه ‌وری مداوم و گرم شدن تولید می ‌شود. این ورق دامپا را می ‌توان به‌ صورت ساده یا رنگ ‌آمیزی شده استفاده کرد.

ورق ‌های رنگ ‌شده پلی ‌استر: از این نوع، بیشتر برای سازه‌ های کشاورزی به دلیل طول عمر متوسط ​​آن استفاده می ‌شود. اگرچه این ورق، گزینه ارزان ‌تری است، اما باید هر پنج یا ده سال یک ‌بار تعمیر یا تعویض شود. نصب و نگهداری این ورق دامپا باید با دقت انجام گردد زیرا مستعد خراش است.

پی ‌وی ‌سی پلاستیزول: یک ورق فولادی می ‌باشد که با رنگ پرایمر متمایز شده است و سپس پی‌ وی ‌سی روی آن قرار می‌ گیرد. ورق ‌های روکش پلاستیکی پی ‌وی‌ سی که به دلیل دوام ‌شان شناخته ‌شده ‌اند، به‌ راحتی محو نمی ‌شوند و خراش نمی ‌بینند. پیش ‌بینی می‌ شود این ورق دامپا تا سی سال دوام داشته باشند. همچنین آن‌ ها در برابر آب‌ و هوا مقاوم هستند و وزن کمی نیز دارند.

قیر: ورق دامپا راه ‌راه ساخته ‌شده از قیر، ضد آب است. ضمناً ماندگاری و دوام بالایی دارد.

ورق دامپا پلی کربنات

ورق‌ سقف پلی کربنات ساخته ‌شده از رزین پلی ‌پروپیلن دارای ضربه ‌پذیری بالا، سبک ‌وزن، بسیار بادوام و با برش آسان می ‌باشد. با داشتن پی اچ خنثی، این ورق دامپا دارای توانایی مقاومت در برابر دماهای متضاد و حفظ ثبات است. حتی مواد شیمیایی خشن هم هیچ تأثیری روی آن‌ ندارند. یکی دیگر از مزایای پلی کربنات این است که می ‌تواند به‌ عنوان یک عایق عمل کند و گرمای عبوری از سقف را کاهش دهد.

صاحبان املاک می ‌توانند از بین طیف گسترده ‌ای از انواع ویژه این نوع ورق ‌ها مانند محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش، ضد زنگ و ضد الکتریسیته ساکن انتخاب کنند. علاوه بر این، این ورق دامپا رنگ‌ های متنوعی نیز دارد که قابل انتخاب می ‌باشد.

کدام ورق دامپا برای کدام سقف مناسب است؟

سقف‌ های پلاستیکی برای کاربردهای سقف تخت و ظاهر سنتی عالی هستن. این سقف ‌ها برای استفاده در گلخانه ‌ها، باغ ‌ها، ساختمان ‌های بیرونی و گاراژها مناسب می ‌باشند. برای سازه ‌ای که به سقف انعطاف ‌پذیرتر و مستحکم ‌تری برای اطمینان از پایداری سازه نیاز دارد، ورق دامپا پلی کربنات موج ‌دار، می ‌تواند گزینه ‌ای عالی برای اجرای سریع، آسان باشد.

از طرف دیگر، ورق دامپا فلزی می ‌تواند برای سازه ‌هایی که به دوام نیاز دارند، فوق‌ العاده عالی باشد. بسیاری از سقف‌ های کلیساها از فولاد ضد زنگ ساخته‌ شده ‌اند که حتی پس از سال ‌ها ساخت، امروزه پابرجا هستند. ورق‌ های فلزی در کنار ناودان‌ های فلزی، برای ظاهری مدرن و زیبا در خانه ‌های قدیمی و جدید استفاده می ‌شوند.

جمع ‌بندی

به ‌غیر از مصالح سنتی سقف مانند زونا، کاشی، نمد و غیره، گزینه‌ های دیگری نیز در قالب ورق دامپا موجود هستند. ورق ‌های دامپا با توجه به متریال ساختشان، انواع مختلفی دارند که ورق فلزی و پلاستیکی دو نوع رایج آن‌ ها هستند. قبل از انتخاب ورق موردنظر می ‌بایست مشخصات آنها مانند طول عمر، هزینه، نحوه نصب و غیره را بررسی نمایید تا انتخاب درستی داشته باشید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا