مسکن و ساختمان

صما بررسی می کند

اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی همچنان در بلاتکلیفی

اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه که قرار بود برای کنترل عرضه و تقاضای مسکن اجرایی شود، به چالشی پیچیده میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی تبدیل شده است. در چند هفته اخیر بحث قانون مالیات بر خانه های خالی بسیار خبر ساز شده و دو نهاد وزارت راه وشهرسازی و سازمان امور مالیاتی هر کدام یکدیگر را در به نتیجه نرسیدن اجرای این قانون متهم می کنند.

به گزارش صما، اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه در حالی بلاتکلیف و معطل مانده که حدود یک سال از تصویب آن می گذرد. قانونی که یکی از مهمترین اهداف آن مجاب کردن مالکان خانه های خالی از سکنه برای ارائه این ملک ها به بازار برای کنترل قیمت مسکن است. اما حالا مدتی است که این اجرای این قانون در پیچ و خم نبود زیرساخت های مورد نیاز و کوتاهی دستگاه های متولی قرار گرفته است.

کوتاهی وزارت راه یا سازمان امور مالیاتی ؟

در حالی که موضوع اخذ مالیات بر خانه های خالی تاکنون بین وزارت راه و سازمان امور مالیاتی به عنوان دو نهاد متولی در حال پاسکاری است، در آخرین اظهار نظرها در اینباره، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی عنوان کرده  سازمان مالیاتی به‌دلایلی نمی‌تواند از اطلاعاتی که سامانه املاک و اسکان احصا کرده استفاده و خانه‌های خالی واقعی را شناسایی کند. بنا به گفته پروانه اصلانی داده‌های یک‌میلیون و ۱۷۰ هزار خانه خالی را به سازمان مالیاتی فرستاده شده،  اما مشکلی که به وجود آمده این است که داده‌های ارسالی بر اساس خوداظهاری مالکین نیست. گفتنی است سامانه املاک  و اسکان، سامانه ای است  که است که به عنوان راه حلی برای شناسایی واحدهای خالی از سکنه را ه اندازی شد. اما حالا بر اساس گفته های مسئولان وزارت راه وشهرسازی به نظر می رسد این سامانه کارایی لازم را نداشته است. چرا که آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد تنها یک میلیون و۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور شناسایی شده که از این تعداد نیز فقط ۱۲۰ هزار مالک خانه خالی اقدام به ورود به سامانه ملی املاک واسکان- سامانه شناسایی خانه‌های خالی- کرده و اظهار کرده‌اند واحد مسکونی آنها خالی از سکنه است. این در حالی است که علی رستم‌پور مدیرکل تنظیم مقررات و نظارت سازمان امور مالیاتی اعلام کرده از مجموع کل خانه‌های خالی تنها حدود ۲ هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی به عنوان خانه خالی از سکنه محرز شده است.

وزات راه مسئول است

کارشناسان مسکن و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در خصوص بحث مالیات بر خانه های خالی از سکنه، اظهارات مختلفی داشته اند. برخی از آنها وزارت راه را مسئول اصلی اجرای درست این قانون می دانند. به عنوان مثال، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است اطلاعات یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی مربوط به قانون قبلی (مالیات برخانه‌های خالی) است و با توجه به قانون جدید آن اطلاعات دیگر قابل بررسی نیست، در نتیجه کوتاهی وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون محرز است.

در همین حال، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن تهران نظر متفاوتی دارد.ایرج رهبر در خصوص دلیل اجرایی نشدن قانون مالیات بر خانه های خالی در گفتگو با صما گفت: اخذ مالیات از خانه های خالی، راهکاری مهم جهت تعدیل شدن عرضه و تقاضای مسکن است. اما این احتمال وجود دارد سیستم بانکی و محتکران مسکن، با اعمال نفوذ در دستگاه های دولتی و نهادهای متولی، در روند اجرای قانون مالیات از خانه های خالی مانع تراشی کنند. همین موضوع شاید باعث شود قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه همچنان معطل باقی بماند.

مستاجران و خریداران مسکن همچنان در انتظار

در سال های اخیر برخی نمایندگان مجلس آمارهای عجیبی از خانه های خالی از سکنه و محتکران مسکن ارائه کرده اند . بنا به گفته برخی نمایندگان مجلس اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد یک فرد مالک ۷۰۰ واحد مسکونی در یک منطقه خاص از تهران است.آمارهایی از این دست که نشان می دهد که قانون مذکور هرچه سریعتر باید اجرایی شود تا از این طریق با افزایش عرضه مسکن در کنترل قیمت ها اثراتی مثبت ایجاد شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا